Waarom jij je doel niet haalt én hoe het wel lukt met deze 6 stappen

Het nieuwe jaar is gestart en veel mensen beginnen met goede voornemens en het is een feit dat veel mensen deze goede voornemens niet waarmaken. Iedereen heeft doelen, maar hoe ga je die doelen nu bereiken? Hoe blijf je gemotiveerd en waarom haken we vaak bij de eerste tegenslag al af? Vooral naar dat laatste was ik erg benieuwd dus besloot ik om voor Body, Mind en Guilty Pleasures (ons tv programma op Ziggo Sport) op onderzoek uit te gaan.

What the hell

Ik heb nooit problemen gehad met het stellen van doelen, maar waar ik in het verleden wel mee struggelde was hetWhat the hell effect’wat steeds weer terugkeerde. Misschien herken je het wel: je hebt je bijvoorbeeld voorgenomen om gezonder te eten en bent al een tijd goed bezig tot je een stukje chocolade eet en je het gevoel krijgt dat je hebt gefaald. Vervolgens moet dan de hele reep op, en als je die dan op hebt kun je voor je gevoel net zo goed alles opeten wat je in huis hebt, want het maakt nu toch niets meer uit. Je weet op dat moment dat het niet slim is, maar toch gebeurd het. Hoe komt dat toch?

Waarom haken we af?

Het is wetenschappelijk bewezen dat het stellen van een doel dat ver in de toekomst ligt ervoor zorgt dat je eerder geneigd bent om te falen (1).  Dit komt doordat we iets wel willen, maar niet nadenken over hoe we dit dan exact willen bereiken. Wanneer we dit wel doen, dus ons echt voorstellen hoe het zou zijn om een doel te bereiken en vooral hoe we dat willen bereiken dat de kans veel groter is dat je het uiteindelijk ook echt bereikt.

Het is belangrijk om het echt te voelen. Hoe voel je je als je het doel bereikt hebt? Wat zou je dan anders doen dan nu? Door het je voor te stellen maak je het levendig voor jezelf en wordt je creatiever in het bedenken van oplossingen waardoor het deze keer wél zal lukken (2).

Inmiddels heb ik zoveel gelezen, onderzocht en vooral ervaren, dat ik heel goed weet wat wel en niet werkt voor mij. En visualiseren, wat hierboven staat beschreven vind ik heel erg goed werken. Ik vond het leuk om te lezen dat wat ik al die tijd al voel, dus ook daadwerkelijk bewezen is! Natuurlijk blijft het niet alleen bij visualiseren, je zal ook echt stappen moeten ondernemen om jouw doelen te behalen. Ook alleen gemotiveerd zijn is helaas niet genoeg. Jezelf motiveren en beheersen kost inspanning en mentale energie, en net als een spier kan je zelfbeheersing uitgeput raken (3). Het is zelfs bewezen dat wanneer je overdag al heel veel verleidingen hebt moeten weerstaan (om even het voorbeeld van gezond eten aan te houden) dat de kans dat je ‘s avonds je doel uit het oog verliest en minder zelfdiscipline hebt veel groter is (4).

Begin nu!

De reden dat we afhaken is nu dus bekend. Tijd om er wat mee te doen. Maar hoe ga je dan wel je doelen behalen? Ik heb hieronder een stappenplan beschreven waarmee ik hoop jou te kunnen helpen en inspireren om ook je doelen te behalen:

1. Schrijf je doel op en visualiseer het

Maak je doel zo concreet mogelijk. Wat is precies je doel? Hoe voel jij je als je dit doel behaald hebt? Waarom wil je dit? Wat gebeurd er als je dit doel behaald hebt? Maak een stappenplan. Maar onthoud, kleine stapjes.

2. Wees positief

Probeer positief te blijven, ook als het even niet gaat zoals je graag zou willen. Ook hiervan is bewezen dat het je zal helpen bij het behalen van je doelen (5). Probeer je zoveel mogelijk te omringen met mensen die je inspireren en die positief zijn.

3. Begin NU!

Wacht niet tot 1 januari, maandag, de eerste van de maand, maar begin nu. Van uitstel komt afstel luidt het spreekwoord, en dat is niet voor niets 😉

4. Check in

Hoe voel ik mij? Wat gaat goed? Wat gaat niet goed? Pas je plan eventueel iets aan zodat het werkt voor jou.

5. Consistency is key

Falen is noodzaak, dus je gaat zeker een keer ‘’falen’’.  Pak hierna gewoon op waar je gebleven was en houd je doel voor ogen. You will get there!

6. Vision board

In de aflevering van vandaag heb ik mijn vision board laten zien (zie afbeelding hierboven), dit vind ik een leuke manier om bezig te zijn met mijn doelen en het helpt mij visualiseren. Het is geen must om je doel te behalen, maar het kan je wel helpen om net even dat extra zetje te geven!

Succes met het stellen en behalen van je doelen! Laat ons ook vooral weten of je iets hebt aan deze tips en.of je zelf nog goede tips hebt 🙂

Body, Mind and Guilty Pleasures is elke zondag LIVE te zien op Ziggo Sport kanaal 14 of Ziggo Sport Select. Ook zijn de afleveringen terug te zien op het YouTube kanaal van Ziggo Sport.

BRONNEN

  1. Liberman & Trope, 1998
  2. De Ridder & Schreurs, in voorbereiding; Schreurs, Colland, Kuijer et al., in press; Theunissen, De Ridder, Bensing & Rutten, in press).
  3. Baumeister, Bratslavsky, Muraven & Tice, 1998
  4. Muraven, Baumeister & Tice, 1999
  5. Isen, 1999; Reed & Aspinwall, 1998; Sherman, Nelson & Steele, 2000

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *