07 februari 2017 
2 min. leestijd

Voor wie doe jij het eigenlijk?

Voor wie doe jij het eigenlijk?
Dat is de titel van een campagne die SIRE (Stichting Ideële Reclame) op dit moment voert. SIRE is een onafhankelijke organisatie die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt en bespreekbaar maakt. De stichting riep in december 2016 het virtuele bureau The Good Life Agency in het leven om aan te tonen dat mensen er veel voor over hebben succesvol(ler) te lijken dan ze werkelijk zijn. Meer dan een derde van de Nederlanders bleek bereid te zijn om te betalen voor een beter imago. Dat is opmerkelijk, aangezien we er helemaal niet gelukkiger van worden de schijn op te houden en een perfecte beeld via social media en tegenover vrienden en familie neer te zetten. De campagne trok veel aandacht. Ook die van mij. De perfecte plaatjes vliegen me, als regelmatig gebruiker van social media, dagelijks om de oren. Van afgetrainde lichamen, luxe reisjes, hippe feestjes et cetera. Altijd met een manische lach en jubelend verhaal erbij. Want wie wil nou lezen dat iemand continu honger lijdt om er perfect uit te zien, dat het meer dan de helft van een vakantie heeft geregend of dat een feestje helemaal zo spectaculair niet was? En zelfs ziek in bed liggen of gedumpt worden, wordt geromantiseerd. Immers: what doesn’t kill us, makes us stronger. Een positieve instelling straalt succes uit. En succesvol willen we maar wat graag lijken voor de buitenwereld.

Roze wolk

En het ‘erge’ is: we doen er (bijna) allemaal aan mee. Bewust of onbewust. Ikzelf ook. Op mijn Facebook en Instagram vind je ook alleen de hoogtepunten uit mijn leven. Vakantie, nieuw huis, fijne relatie. Het is niet per se gelogen, maar het schetst wel een erg eenzijdig beeld. Niemand, ik ook niet, zit permanent op een roze wolk (die bovendien extra roze lijkt door de vele filters die over elke foto heen worden gegooid). Iedereen heeft rotdagen en voelt zich weleens ergens ontevreden over. Maar wie wil daarover lezen als hij ter ontspanning even op Instagram rondneust? Dat is snel vermaak en moet leuk zijn. Op zich is er niets mis met die perfecte plaatjes op social media, zolang we ons maar realiseren dat ze een vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De beelden op social media creëeren onrealistische verwachtingen. Je vergelijkt je eigen leven met wat je op je telefoonscherm voorbij ziet komen en dat geeft druk om je net zo succesvol te presenteren. Vakanties, uitjes en verjaardagen moeten net zo vlekkeloos verlopen en er op de foto net zo perfect uitzien als die van anderen. Liever nog mooier zelfs. Met als gevolg dat je uiteindelijk teleurgesteld raakt. Jouw verjaardag/kerst/Oud & Nieuw/anders is namelijk helemaal niet zo spannend en valt voor je gevoel daardoor compleet in het water. Waarom jij niet en een ander wel? Edith Schippers zat half januari bij Eva Jinek aan tafel en bracht deze drang om ons beter voor te doen dan we zijn, perfecte plaatjes te posten en onszelf met anderen te vergelijken, in verband met depressie. Iedereen heeft het enorm naar zijn zin, zo lijkt het op social media. Maar als jij dat geluksgevoel niet ervaart, krijg je al gauw het gevoel dat er iets gruwelijk mis met je is.

Voor wie doe jij het?

Depressie is waarschijnlijk een hersenziekte en het is daarom wat kort door de bocht om te stellen dat plaatjes op social media ons rechtstreeks depressief maken. Maar ze dragen in elk geval niet blij aan ons geluk. Dat probleem wil SIRE aankaarten en ik met dit blog bij deze ook. Post mooie plaatjes omdat je houdt van fotograferen of omdat je wil laten zien dat het goed met je gaat. Maar niet uit onzekerheid, om een bepaald imago te creëren, jezelf beter voor te doen dan je bent of te verbloemen dat het helemaal niet zo lekker gaat. Blijf jezelf dan ook vooral af en toe de vraag stellen: voor wie doe je het eigenlijk?
Reactie plaatsen