Ik vind mijn telefoon belangrijker dan mijn kind

Hoe vaak zit jij op je telefoon? Je zal waarschijnlijk antwoorden met ‘vaak’ of ‘te vaak’. Het is ook fantastisch wat we met dat ding kunnen, de mogelijkheden met onze smart-phones zijn tegenwoordig eindeloos. Ik kan alles opzoeken, wat en wanneer ik wil. Ik kan mijn familie en oude vrienden in het buitenland volgen en dat is echt heel cool. Het brengt me verder en de wereld lijkt via Social Media connected, right? Maar die online wereld is jouw ‘echte’ leven niet. Wat gebeurt er eigenlijk direct om je heen? Hoeveel invloed heeft jouw telefoon gebruik?

Worden we niet teveel afgeleid door onze telefoon en missen we de belangrijkste momenten van het leven niet? De lach van je kind, het enthousiasme van je vriendin, het verdriet van je moeder… Je kijkt op je scherm en je mist net deze momenten.. Is het zo ernstig? Ja. In dit onderwerp wel. Ik weet dat er genoeg artikelen te vinden zijn over het gevaar van smart-phones in onze maatschappij en het gevaar in het verkeer, de ongelukken die door afleiding bizar hoog zijn. Maar ik wil het het even heel dichtbij mezelf houden en daarna tegen jou aandrukken en je iets meegeven.

Keuzes maken in de momenten

Megan riep me voor de vijfde keer. “Mama, Mama..’ Ze wilde me haar dansjes laten zien en ik keek niet direct op. Ik hoorde haar eigenlijk niet eens. Toen ik hier dringend op gewezen werd, was dat voor het eerst een smack in the face.. Nou kan ik geen twee dingen tegelijk en dan hoor ik niks meer (heel ernstig, ander onderwerp). Dus dat kan gebeuren, maar het ging me daar niet om. Het gaat erom dat de mensen die het belangrijkste voor mij zijn, zich door mij minder belangrijk voelen in de momenten die zo mega belangrijk voor ze zijn. Volg je me nog? Ik vond dus op dat moment mijn telefoon schijnbaar belangrijker dan mijn kind. Dat is natuurlijk niet echt zo, maar wauw, het effect is echt niet oké! Zij voelt dat namelijk wel zo.

De online wereld aan mijn voeten

Ik kan de hele wereld over met mijn iMac en iPhone. Ik kan overal werken. De wereld ligt daardoor letterlijk en figuurlijk aan mijn voeten. Als we het hebben over afleiding, dan ligt daar mijn grootste struggle. Dat komt omdat ik dan mijn tijd niet goed indeel. Ik ga daardoor niet bewust door mijn dag heen. Ik word vlak in mijn emoties en zit totaal niet in de momenten. Ik leef in die uren online compleet in ‘ruis’. Serious shit people.

Ik ben waarschijnlijk niet de enige, dus mijn vraag is dan gelijk; is dit het voorbeeld dat we met zijn allen willen geven aan onze kids en aan de volgende generatie? Ik wil hier geen onderdeel van zijn. De momenten dat ik voor het scherm kies, zijn namelijk nog steeds een keuze die ik zelf maak. We hebben er zelf 100% invloed op.

Focus op wat echt belangrijk is

Na die ‘smack in my face’ zocht ik naar manieren die mij minder snel zouden afleiden van wat echt belangrijk is, namelijk de connectie met mezelf houden, met wat er vanbinnen gebeurt en de connectie met al het ‘echte’ om mij heen. Via een poll op social media (I know), kwam ik erachter via jullie antwoorden dat ongeveer 80% vindt, dat we ons teveel afgeleidt voelen door onze smart-phones en dat dit echt wel een issue is. Nu is dit een simpele poll en niet onderbouwd, maar deze mensen antwoorden allemaal met ‘ja, te vaak’. Daarom wil ik dit taboe doorbreken, door eerlijk te zijn.. want werd door mijn wake-up call alles gelijk beter? Nee. Het blijft een struggle, maar we kunnen het wel veranderen als we het samen doen.

Stap 1 Bewustwording

Geef toe dat het zo niet verder kan. Wist je dat je al snel drie uur per dag op je telefoon zit? En dat is slechts een gemiddelde. Ik kwam erachter met een app dat ik er soms wel tot acht uur op zat. Acht uur! Ik heb zelf een online bedrijf, dus dat maakt natuurlijk wel gelijk het grootste verschil, maar even serieus. Dit is niet normaal en buiten dit, is werken op je telefoon eigenlijk helemaal niet zo goed voor je. Makkelijk wel. Heel gemakkelijk om snel werk op je telefoon te doen, even dat mailtje te beantwoorden, even reageren dat ik ermee bezig ben, dat ik eraan kom. Maar precies dan, zoekt mijn dochter oogcontact en bevestiging. Dat zo belangrijk is voor haar zelfvertrouwen en eigenwaarde: #letsgetreal.

Stap 2 Plan ‘offline tijd’ en ‘samenzijn tijd’ bewust in

Waar ligt je verwachting? Moeten we altijd bereikbaar zijn voor alles wat er om ons heen gebeurt? Nee, absoluut niet. Volgens wetenschapper Alexander Markowetz wordt door smart-phone gebruik het stofje dopamine, ook wel het gelukshormoon, aangemaakt. Steeds als we een notificatie krijgen van een bericht, voelt dat als een sociale bevestiging. Hier ligt dus de verslaving. Bij veelvoudig gebruik is de kans groter op verminderde slaapkwaliteit, angst, stress en depressie. Je kinderen gaan jouw gebruik normaal vinden, dus ook zij gaan er in op. Je zal moeten terugschakelen, hier moet je doorheen. Alles wat ruis veroorzaakt moet verminderen. Ga daar manieren voor vinden. Alle notificaties uit, je mail maar twee keer per dag checken. Echt! Er gaat niemand dood en je reageert nog steeds diezelfde dag. Spreek met het hele gezin af (yes, we need to be fully commited on this one) dat je offline bent als iedereen thuis komt voor etenstijd, tijdens het eten en na het eten alleen op een afgesproken moment. Bespreek ook wat je gaat doen. Is het ontspanning of voor werk? Plan het in. En als je ‘offline tijd’ ingaat, zet je telefoon dan ook op vliegtuigmodus of uit. Dit geeft een extra lading aan het woord ‘offline’. En helpt mij enorm.

Stap 3 Blijf monitoren

Nu komt het leukste en hier ligt ook de ironie want er is een online app (uhu) maar het werkt echt. Ik probeerde twee apps uit. ‘Space’ en ‘Moment’. Beide monitoren ze je telefoongebruik en door je steeds bewust te maken met notificaties (de enige die aan mogen blijven staan) van je online tijd. Dat was voor mij wel even schrikken. Dagelijks kwam ik op meer dan 250 minuten per dag dat is meer dan gemiddeld 4 uur online. Het wordt nog mooier. Bij ‘Moment’ kun je voor een kleine prijs; je hele gezin aan de app koppelen en hun gebruik ook monitoren en controleren. Je plant en monitort gelijk je afgesproken ‘samenzijn tijd’ en’ offline tijd’ met je gezin in. En jij kan het werkelijk controleren! Te gek toch? Iedereen moet zich er dan wel aanhouden. Maar ook zonder de apps kunnen er bewust afspraken op een bord gezet worden. Het heeft wel tijd nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren, dus geef iedereen daar ook de tijd voor.

Stap 4 Spread the message

Maak mensen om je heen bewust met wat je leert. Wat je hier leest. Jouw bijdrage om dit taboe te doorbreken is extreem waardevol. Op Instagram reageerde mensen heel open op mijn vraag en dat is een mooie trend. We zijn geen perfecte mensen, geen perfecte moeders, maar door het te delen, worden we alleen maar bewuster en sterker…

Nu is het dan ook een goed moment op deze winterse zondag; je ‘offline tijd’ en ‘samenzijn tijd’ in te laten gaan. Ik weet nog wel een mooi strand.. 😉

Dit onderwerp heb ik vandaag besproken op televisie bij ons eigen programma Body, Mind & Guilty Pleasures, het programma voor vrouwen op Ziggo Sport kanaal 14 of Ziggo Sport Select. Daar doorbreken we taboes en praten we over sport, mindset, eten en lifestyle. Elke zondag van 11 uur tot 12 uur live.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *