Vermoeid opstaan? Vanaf nu is dat verleden tijd

Lekker fit je bed uit springen als de wekker gaat, kennen de meesten van ons waarschijnlijk niet. Kunnen we hier iets aan doen of moeten we vermoeid opstaan maar gewoon accepteren?

Goed nieuws! We kunnen zeker invloed uitoefenen op ons energielevel. Ik heb zeven tips voor jullie om vermoeid opstaan verleden tijd te maken en om fitter op te kunnen staan.

1. Onderneem actie!

Wanneer je dagelijks vermoeid opstaat, is het tijd om je herstel eens onder de loep te nemen. Wanneer je chronisch het gevoel hebt dat je niet uitgerust wakker wordt, kan dit namelijk verschillende oorzaken hebben.

2. Werk aan je slaap- en waakritme

Voldoende slapen is essentieel voor een uitgerust gevoel en essentieel voor een goede gezondheid. Tijdens onze slaap herstellen we niet alleen van fysieke, maar ook van de mentale inspanning. Hoeveel slaap heb je eigenlijk echt nodig? Dat is voor ieder persoon anders. Leeftijd en geslacht zijn bepalend, maar ook de diepte van de slaap.

Wanneer we de 21 gepasseerd zijn, hebben we ongeveer 7,5 uur slaap nodig per dag. Volwassenen slapen minder lang en ook minder diep dan kinderen. Ze zijn eerder moe, maar ook weer eerder uitgerust. Wanneer jij het gevoel hebt dat je langer zou willen slapen, moet je eens even je slaap- en waakritme onder de loep nemen.

Ons lichaam heeft baat bij een ritme. Het is belangrijk dat je elke dag rond dezelfde tijd opstaat. Hierdoor raak je rond dezelfde tijd vermoeid en kun je daardoor lekker slapen.

3. Bouw genoeg slaapschuld op

Om rond dezelfde tijd elke avond moe te worden, moeten we overdag zorgen voor genoeg slaapschuld. Dit wil zeggen: vermoei je lichaam gedurende de dag voldoende, zodat je op tijd in slaap kunt vallen.

4. Stem je wekker af op je slaapcyclus

Gemiddeld duurt een slaapcyclus 90 minuten. Binnen een slaapcyclus gaan we van lichte naar diepe slaap en weer terug naar lichte slaap. Deze cyclus wordt een aantal keer herhaald. Wanneer jij wakker wordt gemaakt tijdens een diepe slaap door je wekker, word je vermoeider wakker. Je kan ongeveer berekenen wanneer jij je wekker zou kunnen zetten:

Stel: je hebt behoefte aan acht uren slaap en binnen een half uur val je in slaap. Dan herhaalt de slaapcyclus zich vijf keer per nacht. Dan kun je berekenen wanneer jij je wekker zou moeten zetten én wanneer jij naar bed zou moeten gaan. 

5. Zorg voor daglicht

Daglicht zorgt er voor dat ons lichaam weet dat het ochtend is en dat zorgt er voor dat je een wakker gevoel ervaart. In de winter is dit natuurlijk niet altijd haalbaar, maar dan kan je kiezen voor daglicht simulatie.

6. Start je dag met een ritueel

Start je dag lekker sportief door een training in de sportschool, een rondje in de buitenlucht met je hond of een rustige ademhalingsoefening. Ritme vinden we soms saai, maar het is wel erg prettig voor onze geest.

7. Neem je tijd

Sommige mensen slapen zo lang mogelijk en gaan dan halsoverkop naar hun werk. Door iets meer tijd te nemen in de ochtend, geef jij jezelf de kans om wakker te worden en om rustig op te starten. Zo kun je meer uit je dag halen.

Zo, nu kun jij je ochtend fit en fris beginnen. Een frisse ochtend toegewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *