Een gezonde leefstijl is voor altijd! ‘Van Gifbelt tot Tempel’ Review

Bij Fitgirls.nl geloven we niet dat er één gezond leefpatroon is dat voor iedereen werkt, maar vinden we dat iedereen zelf moet uitvinden welke leefstijl bij haar past. Jacqueline van Lieshout stelt in haar boek ‘In 28 dagen van Gifbelt tot Tempel’ dat je moet doen waar jij je goed bij voelt en zegt niet te geloven in een dieetprogramma waarin iedereen hetzelfde eet, waar wij ons helemaal bij aansluiten. Maar waarom een maand gezond leven? Moet je niet het hele jaar goed voor jezelf zorgen?

Jacqueline pleit voor natuurlijke, echte voeding als middel tot een gezond en fit lijf en zet zich af tegen Tel-Sell achtige detoxproducten. ”Zoals je ziet gaat iedereen er financieel op vooruit: de fabrikant van het eten, de arts die je behandelt en vooral de fabrikanten van jouw medicijnen, de farmaceutische industrie.” De insteek dat een fitte leefstijl begint als basis ‘echt eten’ zonder gefabriceerde rotzooi, kan ik niets meer dan prijzen! Dit soort detox-producten zijn voor mij ook een doorn in het oog en zijn niets meer dan een slim marketing trucje. Het is natuurlijk onzin dat ons lijf dit soort ‘wondermiddeltjes’ nodig heeft om te ‘ontgiften’.

Is ontgiften noodzakelijk?

Waar ik het niet helemaal mee eens ben, is de stelling dat een ontgiftingsprogramma noodzakelijk is voor onze gezondheid. Onze ‘destructieve voedingsgewoontes’, ons eet- en leefpatroon zorgt ervoor dat we veel gifstoffen in ons lichaam hebben, waar we alleen van af kunnen komen door te detoxen. Ik ben het met haar eens dat ongezonde gewoontes als overmatig (vet) eten en alcoholconsumptie haast ingebakken zitten in onze maatschappij, maar ik denk zeker niet dat het voor iedereen in deze ernstige mate opgaat. Om nu te zeggen dat we die ‘gifstoffen’ (een nogal heftige term) alleen kunnen kwijtraken door middel van een detoxprogramma is ook wat te zwart-wit.

Darmspoelingen en vastenhypes

Met dit in mijn achterhoofd, heb ik het boek doorgenomen. Ik was daarom ook blij verrast toen ik bij het stuk aankwam waarbij ze zowel de voordelen als de nadelen bespreekt van vasten en vooral de gevaren niet overslaat. Ze staat kritisch tegenover de populariteit van ontgiftingsprogramma’s als darmspoelingen: ”Alhoewel er artsen zijn die erachter staan, zijn er ook nog steeds veel tegenstanders. De vraag blijft of, naast ongewenste achterblijfselen uit de darm, niet ook de hoognodige positieve darmflora wordt vernield.” Daarnaast onderstreept ze dat rigoureuze sapkuren en vasten-methodes alleen met deskundige begeleiding moeten worden gedaan en dat het belangrijk is om te luisteren naar je lichaam. Ik ben het hier mee eens, maar ik denk wel dat niet iedereen even goed in staat is om aan te voelen wanneer het lichaam wel of geen behoefte heeft aan voedsel. Dit vergt toch een stukje ervaring en kennis dat vooral bij mensen die de eerste stappen nemen naar een gezonde leefstijl vaak nog ontbreekt.

van-gifbelt-naar-tempel-3 (1)

Glutenvrij?

Top dat ze ingaat op de angst voor koolhydraten waar iedereen tegenwoordig door bevangen lijkt. Ik ben het met haar eens dat het in een compleet voedingspatroon belangrijk is, cruciaal is zelfs, om voor de juiste koolhydraten te kiezen. Maar waarom zou je beter voor glutenvrije granen moeten kiezen als je geen gluten intolerantie hebt? Naar mijn mening wordt de glutenvrije hype op deze manier nog verder aangewakkerd.

Volgens de schrijfster van dit boek schijnen heel veel mensen zich enorm beter te voelen wanneer ze gluten mijden of de consumptie ervan drastisch verminderen. Ik kan voor niemand anders spreken dan mijzelf, maar ik denk dat dit voornamelijk te maken heeft met wat je lichaam gewend is. Natuurlijk zou het kunnen dat het voor mensen met gevoelige darmen of PDS een uitkomst is om minder gluten te eten, maar mijn ervaring is dat hoe minder je lijf van een bepaalde stof binnenkrijgt, hoe minder goed het dit voedingsmiddel verdraagt. Ik heb zelf ondervonden dat doordat ik door de jaren heen steeds minder vet ben gaan eten, ik het nu ook minder goed kan verdragen. Dit belemmert mij niet ernstig, maar als je nog zonder zorgen biertjes wil drinken zonder last te krijgen van je darmen is het misschien minder handig om gluten uit je dieet te schrappen.

Zoals Marielle van Compliment Voedingsadvies al eerder schreef Als jij gluten zomaar gaat vermijden, kun je weer andere belangrijke voedingsstoffen mis gaan lopen.Wees blij als jij gluten wel kan verdragen, want een leven lang gluten vermijden is niet makkelijk. Eet wat jij lekker vindt en vooral: waar jij je lekker bij voelt!”

Suikerverslaving

Ze gaat ook in op de zoetverslaving waar veel mensen aan leiden en stipt aan dat het niet handig is om die drang naar taart en koek te vervangen met suikervervangers als gedroogd fruit, dadels, vijgen of andere alternatieve zoetmiddelen zoals  siropen. Het is prima om deze zoetigheden met mate te eten, maar vergeet niet dat dit geconcentreerde suikers die uit hun natuurlijke context zijn gehaald, waardoor je als snel aan je ‘suiker-tax’ zit, stelt ze. En inderdaad, in tegenstelling tot wat veel mensen lijken te denken, zijn dit soort healthy snacks in grote hoeveelheden echt niet gezonder dan dat pak koekjes uit de supermarkt. Suikers zijn suikers en hierdoor blijft je lichaam gewend aan grote hoeveelheden snelle suikers, wat de nodige nadelen met zich meebrengt. Energiepieken en dalen, je kent het wel.

Parasieten?

Bij sommige delen in het boek mis ik de wetenschappelijke onderbouwing. Zo stelt ze dat een groot deel van de westerse bevolking last heeft van parasieten die gezondheidsklachten zoals depressie en overgewicht kunnen veroorzaken. Wellicht was het niet mogelijk om dit uitgebreider in het boek toe te lichten, maar dan zou ik graag een bronvermelding zien, waardoor ik zelf op onderzoek zou kunnen gaan.

gifbelt review fitgirls.nl

Een gezonde leefstijl voor altijd

De gemakkelijke recepten zoals de ‘Witte bonen en tonijn salade’ in het boek zijn erg handig en de ‘Lovely Lentil Soup’ en het ‘Appelmoesbrood’ wil ik zeker nog eens proberen. Veel tips, zoals het advies om vaker te kiezen voor noten, zaden, kiemen, peulvruchten en je voeding af te wisselen met alternatieve granen als boekweit en quinoa kun je echter ook gewoon in het dagelijkse voedingspatroon opnemen en hoeven niet persé onderdeel te zijn van een detox.

Het boek promoot en verkoopt een maand pure aandacht voor je lichaam, in 28 dagen van gifbelt tot tempel. Zoals ik al eerder aangaf, denk ik niet dat een tempel; oftewel een fit en gezond lichaam binnen een maand te bereiken is, maar dat dit het resultaat is, en moet zijn, van een leefstijl die altijd in balans is. Ik denk dat het belangrijk is om jezelf een gezonde leefstijl aan te leren die ALTIJD werkt in plaats van slechts voor een korte periode op je voeding te letten.

Food for the soul

Natuurlijk hoort gezond eten daar zeker bij, maar wijn, chocolade en andere ‘cheats‘ moeten hier ook onderdeel van te zijn. Food for the soul :), een gezond lichaam is immers niets zonder een gezonde geest, die vrij kan genieten van alle geneugten des levens. Gelukkig beaamt Jacqueline dit: ”Het gaat er niet om dat je de rest van je leven nooit meer pizza eet. Of tosti’s, een tompouce of je oma’s appeltaart. Ik geloof ook niet in het slaafs volgen van weekplannen of het tellen van calorieën. Je ellendig voelen bij weer het nieuwste dieet of vieze maaltijdvervangers.”

Waar het volgens haar wel om gaat is een stukje bewustwording. Ik denk dat deze herziene versie van ‘Gifbelt tot Tempel’ een interessant en leerzaam boek kan zijn voor mensen die nog niet zo thuis zijn in de ‘fit & health’ wereld maar dat voor de gevorderden onder ons, veel dingen al bekend is.

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *