Ultiem ontspannen met Yin yoga

Met een OneFit abonnement kun je sporten bij honderden gym’s en studio’s in jouw stad. Voor mij betekent dat, dat ik alle sporten die ik een keer zou willen uitproberen nu ook echt kan doen! Mijn reis begon bij De Nieuwe Yogaschool in Amsterdam waar ik kennis maakte met Yin yoga.

Sterke spieren

Ik ben al jarenlang een fanatieke sporter en houd van high intensity trainingen, bootcamp, kickboks of zaktraining. Omdat ik bij dit soort sporten een bepaalde spiergroep train, zijn andere spieren in mijn lichaam zwakker. Dit brengt stijfheid en soms pijntjes met zich mee. Om deze spiergroepen sterker te maken is het voor mij belangrijk om stabiliteitsoefeningen te doen.

Door naast mijn andere sporten ook yoga te beoefenen maak ik gebruik van mijn andere spiergroepen en word ik lichamelijk sterker. Ik sport zelf bij de Vondelgym en ik train bij de Robby Nelson Training Club. Nu ik een OneFit abonnement heb is de drempel om ook yoga te beoefenen vele male kleiner geworden. Alhoewel ik mijn andere spiergroepen sterker wil maken, was ik enorm benieuwd naar wat yin yoga precies inhoudt en koos ik ervoor om met deze vorm te starten.

Wat is Yin yoga?

Yin yoga richt zich, in tegenstelling tot de dynamische vormen, niet op het versterken van je spieren, maar juist op het ontspannen hiervan. Door je spieren te ontspannen bereik je het bindweefsel, gelegen in de diepere lagen van je lichaam. Bindweefsel versterkt en verlengt zich langzamer dan spierweefsel. Dat is ook de reden dat de poses bij Yin yoga tussen de drie en vijf minuten worden vastgehouden. Het geeft diepe ontspanning, stimuleert je organen en leert je om ruimte te ervaren in je lichaam.

Bij De Nieuwe Yogaschool duurt een les 75 of 90 minuten, dus je hebt genoeg tijd om de verschillende asana’s (houdingen) onder de knie te krijgen. Tijdens de les maak je gebruik van verschillende kussens die jouw houding ondersteunen. In het begin en zeker de eerste keer zijn sommige houdingen nog wat onwennig. Met ondersteuning van kussens kun jij je helemaal richten op je lichaam. Dit voorkomt ook dat je je teveel focust op de spieren die je voelt trekken als je een onaangename houding moet aannemen.

Ik merkte dat ik, als ik een houding voor de tweede keer deed, dit al veel beter ging. Tijdens de les vertelt de yogalerares wat bepaalde houdingen met je lichaam doen, maakt ze gebruik van etherische oliën en sluit ze de les af met een fijne schoudermassage. #helemaalzen

OneFit

Met een OneFit abonnement kun je zo vaak sporten als je wilt. Per maand mag je vier keer naar dezelfde locatie. Heeft een gym of studio meerdere locaties, dan kun je er dus vaker dan vier keer heen. Als je een les wil volgen reserveer je vooraf via de OneFit app. Naast groepslessen kun je ook vrij trainen en kun je, afhankelijk van jouw stad, zelfs naar de sauna. Alle lessen kun je twee uur van tevoren nog annuleren. Wel zo netjes om te doen, want zo geef je anderen de gelegenheid om jouw plek in te nemen en loop je niet het risico om een no-show fee te krijgen.

Het abonnement is maandelijks opzegbaar en mocht je op vakantie gaan of een blessure hebben dan kun je hem zelfs pauzeren. Super handig vind ik zelf. Zo kun je op zoek naar een sportschool, gym, sportclub of dansschool die je echt leuk vindt en hier vervolgens een vast abonnement nemen, of je blijft flexibel en kunt op verschillende plekken met je vrienden afspreken. En toen ik zag dat je met je OneFit abonnement ook de spa kan bezoeken was ik helemaal om. 😉

Wij vinden OneFit echt een uitvinding omdat je nergens voor lange tijd aan vast zit, overal kunt sporten en heel veel keus hebt. Wil jij ook sporten met OneFit? Gebruik dan de discount code FITGIRLS en krijg €25,- korting op je inschrijving en een toffe OneFit tas!

Welke sport zou ik nu eens gaan uitproberen… Heb jij een idee? Laat het me weten via een comment hieronder!

Liefs,

Daphne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *