Tot rust komen? We doen het verkeerd!

Lukt het jou maar niet om te relaxen en om echt rust in je lijf te vinden? Dat kan kloppen. Relaxen; waarschijnlijk doe je het helemaal verkeerd! Jessy Kneeland van Remodel Fitness schijnt, een voor mij, nieuw licht op dit fenomeen.

Ik zou wat beter voor mezelf moeten zorgen

Ik hoor het vaak om me heen: “Ik zou wat beter voor mezelf moeten zorgen.” Op de vraag wat we hieronder verstaan, wordt vaak een redelijk standaard antwoord gegeven, in de trant van: “ehmm, ja gezonder eten, vroeger naar bed of meer massages nemen ofzo…” Zelden hoor je een specifiek, “origineel” antwoord als: “Even lekker keihard schreeuwen” of “Alleen in mijn kamer een dance party houden.”

Dat is eigenlijk raar, want we zijn immers allemaal uniek. Alle bovengenoemde manieren, kunnen werken, maar dat is compleet afhankelijk van wie jij bent en wat jij nodig hebt in jouw situatie. Jij bent uniek. Jouw manier om tot rust te komen, zal verschillen van die van iemand anders. Toch lijkt onze maatschappij ontzettend druk te zijn met ons te vertellen hoe we wat moeten doen, wat we willen en wat wij nodig hebben.

Natuurlijk kan een dagje sauna of een massage nuttig zijn. Maar dat dit de enige manieren zouden zijn om voor jezelf te zorgen, is gewoon bullshit. Het kan je zelfs tegenwerken, omdat het je weerhoudt om naar jezelf te luisteren en te ontdekken wat jij wil en wat jij nodig hebt.

Stress-response cycle

Hoe kan jij nu het beste relaxen? Laten we even kijken naar de definitie van relaxen:

‘Relaxen is het minder gestrest worden of jezelf rustig maken.’

Het is verkeerd om te denken dat je dit enkel kan bereiken door jezelf direct in een rustige activiteit te storten. Dit kan uitgelegd worden aan de hand van de stress-response cycle. Deze cyclus bestaat uit drie stadia:

  1. Stress en/of onrust
  2. Fight or flee reactie
  3. Herstel

Deze cyclus komt uit de oertijd: je wordt bedreigt door een externe factor, bijvoorbeeld een beer, hierdoor ontstaat er adrenaline en een overvloed aan energie (stress/onrust). Deze heb je nodig voor je volgende actie: fight or flee. Je gaat de confrontatie aan of je maakt dat je wegkomt. Vervolgens plof je helemaal uitgeput ergens achter een boom neer waar je kan herstellen: you made it.

Beren in je hoofd

Tegenwoordig zijn bedreigingen veel meer intern. De beren zitten in je hoofd in de vorm van schuldgevoel, perfectionisme, negatief zelfbeeld of schaamte. Om te kunnen herstellen/relaxen, moet je toch echt het tweede stadium, fight or flee, ondergaan: de overvloed aan energie moet ergens naartoe, je moet ontladen.

Onze maatschappij wil liever niet dat vrouwen agressief of krachtig zijn, dat is niet volgens de norm. Vrouwen horen verzorgend, vriendelijk, kalm en zacht te zijn. We besluiten een lesje yoga of meditatie te doen wanneer we ons rusteloos en gestrest voelen. Hierdoor kan die opgekropte spanning nergens heen en wordt de cyclus nooit helemaal doorlopen.

Het is een illusie om te denken dat je van heel erg gestrest en onrustig direct door kan gaan naar optimaal relaxen door te mediteren of gemasseerd te worden. Stress en onrust is energie, deze energie moet ergens naartoe voordat jij kan relaxen. Je moet ontladen!

Hoe kom je tot rust?

Hoe ziet dit eruit voor jou? Goed voor jezelf zorgen betekent het vinden van een omgeving of een activiteit die jou helpt om te kunnen ontladen, waardoor je je stress-response cycle volledig kunt doorlopen. Misschien betekent ontladen voor jou een stevige workout, een flinke huilsessie, seks, schreeuwen, je kussen eens goed in elkaar slaan of heel vals meezingen met je lievelingsliedje. Het kan van alles zijn.

Om echt tot rust te komen is het belangrijk om je bewust te worden van waar je je bevindt in de stress-response cycle en wat je op dat moment nodig hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *