Ben je (te) druk? Met deze 5 tips krijg je meer rust en energie

Wij heeft het tegenwoordig niet (te) druk? We houden bewust en onbewust elke dag de nodige ballen in de lucht: we hebben een drukke baan, we willen sporten, gezond eten, hebben wellicht kinderen die overal naar toe moeten en daarbij willen we ook nog onze relaties onderhouden. Kortom: we vinden alles belangrijk om te doen, maar brengen al deze to-do’s ons uiteindelijk bij wat we écht nodig hebben?

We starten onze to-do lijst met het idee, als deze af is, dat dan de rust komt. Op deze wijze je dag doorkomen en in een continue ‘aan’ modus staan is op langere termijn niet gezond. Dit streven kan leiden tot chronische stress en leidt langzaam maar zeker tot uitputting. Wat veel mensen vergeten is dat we niet gemaakt zijn om de hele dag ‘aan’ te staan. We laden ons te weinig op met als resultaat dat we te lang in onze reservebatterij functioneren en ook die raakt een keer leeg…

Social media poll: rust heeft geen prioriteit

Uit onze poll (1700 reacties) kwam uit dat 71% pas rust neemt als hun to-do lijst af is. Dat betekent dat we ten eerste de waarde van rust onderschatten en ten tweede dat rust nemen op de laatste plaats van onze lifestyle komt, terwijl rust zo belangrijk is om in deze 24-uur maatschappij gezond te blijven functioneren. Zolang rust dus geen prioriteit heeft, zal alles wat je doet, uiteindelijk nooit succesvol voor je gaan werken. Het is dus van belang om naast een goede nachtrust je energie goed te verdelen en tussendoor op te laden.

Verdeel je energie

Vraag jezelf af: wat geeft me energie en wat ontneemt me energie? Als je dit wilt veranderen, moet je echt eerlijk zijn en keuzes maken. Je verplichtingen of to-do’s: hoe leuk ze soms ook zijn, geven je geen rust. Hoe fantastisch mijn werk ook is, hoe graag ik mijn vriendinnen ook zie en er energie van krijg: het brengt me niet altijd rust. Kies bewust en realiseer je dat elke activiteit energie kost. De ‘lepeltjes’ tactiek kan je hierbij helpen.

Het is dus de kunst om niet van je to-do een prioriteit te maken maar van jezelf, en hierin ook een balans te vinden..

1. Mindfulness

Om meer in het nu te leven en 100% je aandacht ergens op te richten kan mindfulness je helpen meer te focussen op wat belangrijk is. Daarbij leer je om je mentaal leeg te maken en vanbinnen waar te nemen wat er gebeurt. Je kunt dit heel eenvoudig toepassen door ademhalingsoefeningen, yoga en/of meditatie.

Deze simpele oefening helpt mij om in het moment te komen en waar te nemen: ga in stilte op de bank zitten en focus je op al je zintuigen. Wat zie ik, wat hoor ik, wat ruik ik en wat voel ik? Misschien ben je onrustig en voel je dat in je maag, vraag jezelf dan af hoe dat komt. Je leert naar jezelf te luisteren, zodat je leert te kiezen wat goed voor je is en wat niet. Misschien kom je er wel achter dat je sommige dingen helemaal niet meer wilt doen omdat het je alleen maar energie ontneemt en je verder niks brengt. Gelijk schrappen dus!

2. Meer me-time inplannen

Tijd aan jezelf besteden vergroot je je mentale en fysieke kracht en intuïtie. Juist als je het erg druk hebt, is het vaak het moeilijkst om tot rust te komen, maar eigenlijk zou je het dan juist moeten doen! Vaak gun je jezelf daar de tijd niet voor en voel je je schuldig als je met andere dingen bezig bent dan wat er op je to-do lijst staat. Niks doen of en middagdutje doen is voor de meeste onder ons dan not done, maar als je gaat voelen wat je nodig hebt, durf je er dan juist wel aan over te geven en zet je eigen behoeftes voorop in alles wat je doet. Plan daarbij bewust meer tijd in puur voor jezelf.

Om op te laden is het belangrijk om even afstand te nemen van alles en iedereen. Aarden in de natuur en meditatie helpen mij bijvoorbeeld enorm om tot mezelf te komen. Schrijf op waar jij energie van krijgt, waar je echt blij van wordt en waar je minder blij van wordt. Dit helpt om inzicht te krijgen en je momenten waarop je het nodig hebt ook in te plannen. Laat de mensen om je heen ook weten dat deze me-time belangrijk voor je is.

4. Loslaten (Fuck it)

Wanneer de dingen waarvan we dachten dat ze belangrijk voor ons waren een last beginnen te worden, bereiken we een punt waarop we ‘fuck it’ moeten zeggen. Wat kan er mis gaan als je die afspraak afzegt? Vraag jezelf af: waar ben je bang voor? Dat iemand je niet aardig vindt, of dat je niet alles perfect voor elkaar hebt? En wat dan nog? Wat gebeurt er echt als je het niet doet? Wanneer heb je dat voor het laatst ‘niks’ gedaan? Niks doen helpt je los te laten, te landen, te aarden, creatief te worden. De kunst is uiteindelijk je niet druk te maken, hoe druk je ook bent. Vooral de verwachtingen van anderen en de verwachtingen van jezelf.

5. Grenzen bewaken

Als je eenmaal weet wat je nodig hebt, bewaak die grenzen dan voor jezelf. Hoe verleidelijk dat etentje ook is, hoe graag je ook nog even naar de kapper wilt, als je voelt dat je rust moet nemen, doe dat dan ook! Leer terug te schakelen naar een basis die je rust geeft zodat je de drukke momenten ook beter kunt handelen. Bewaak die basis.

Uiteindelijk gaat het erom dat je juist meer momenten creëert waar jij energie van krijgt, plezier hebt en vol overgave geniet van de dingen die jij doet. Hopelijk kunnen deze tips je verder brengen balans hierin te vinden. 

One thought on “Ben je (te) druk? Met deze 5 tips krijg je meer rust en energie

  1. Bianca zegt:

    Mooi geschreven. Mijn werk kost me voornamelijk energie en ik sta al zonder energie op en moet wel energie leveren op mijn werk, maar ben echt op maar stoppen met werken kan niet zomaar. Loop al 6 jaar met extreme vermoeidheidsklachten en kunnen niks vinden, ik kan niet in de ziektewet want er is geen diagnose, dus dan moeten we maar gewoon door gaan, maar ook dat houdt een keer op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *