Stressvolle situaties, paniek, wat nu?!

Stressvolle situaties, wie kent ze niet. Je hoofd stroomt over, en je weet niet meer waar je moet beginnen. In plaats van er wat aan te doen, ben je het spoor bijster en uiteindelijk besluit je om niks te doen of je gaat spontaan je huis opruimen. Je zoekt een uitweg om niet aan die stress te denken. Vaak heeft het huis opruimen daarentegen ook wel weer wat positiefs. Zo kunnen we in een opgeruimde ruimte vaak beter nadenken. Ik geloof er dan ook heilig in, dat wanneer je huis opgeruimd is, je hoofd ook rustiger is.

Hieronder leg ik uit hoe ik zelf met stress omga. Ik zeg niet dat ik extreem stressbestendig ben, maar ik vind wel dat ik er steeds beter mee omga.

Post-its

Alles wat ik moet doen schrijf ik op een post-it. Ten eerste geeft dit voor mij een soort overzicht. Heel vaak is het in mijn hoofd mega druk. Ik denk dan dat het allemaal super veel tijd kost en het super veel is. Het valt meestal wel mee als ik het eenmaal heb opgeschreven. Daarnaast krijg je meer overzicht over wat je precies moet doen. Het allerleukste vind ik dat je het kan doorstrepen of afvinken als je iets hebt gedaan. Dit geeft mij een soort voldoening, en houd mij dan ook gemotiveerd om het hele lijstje af te werken.

Wees realistisch

Vaak willen we veel te veel in een korte tijd, en stiekem weten we van te voren al dat we het niet gaan redden. We willen het toch proberen, en dat levert dan meestal stress op. Ik heb daar zelf ook vaak last van. Zo wil ik vaak nieuwe voedings- of trainingsschema’s maken voor het begin van de maand, terwijl de maand nog maar twee weken duurt. Natuurlijk zou dat kunnen lukken als ik alles op alles zou geven, maar waarom zou ik? De nieuwe plannen die ik maak hebben geen deadline, het enige is dat ik vaak heel enthousiast ben over iets, en ik het liever vandaag nog doe dan de dag erna. Ik probeer daarom tegenwoordig zo realistisch mogelijk te blijven. Je kunt beter één ding super goed doen, dan drie dingen half afmaken, vind ik. Eerlijk is eerlijk, door enthousiasme loop je soms te hard van stapel, waardoor je later op je bek gaat. Niet letterlijk natuurlijk, maar je komt jezelf later tegen. Terwijl als je er misschien langer over had nagedacht, dan had je al kunnen weten dat het misschien handiger was om er even mee te wachten.

Sporten als uitlaatklep

Als ik echt stress ervaar, probeer ik mijn hoofd leeg te maken door te sporten. Ik houd van sporten en hierdoor krijg ik een rustig gevoel. Het maakt mijn hoofd leeg, waardoor ik later ook weer wat beter kan nadenken en meer overzicht heb in mijn hoofd.

Probeer iets te zoeken wat voor jou werkt. Soms is je hoofd overvol. Probeer dan wat afleiding te zoeken: ga bijvoorbeeld sporten, tuinieren, een stuk wandelen of iets anders dat jou rust geeft. Ga er daarna weer opnieuw voor zitten. Waarschijnlijk kijk je er dan met een heel ander oog naar.

Wees eerlijk

Gun het jezelf. Probeer nee te zeggen, als je weet dat het je niet gaat lukken binnen een bepaalde tijd. Vaak weet je dit al van te voren, maar toch zeg je vaak “ja, dat is goed”, puur om de ander een plezier te doen. Als je eerlijk bent, dan weten jullie beide waar je aan toe bent en dan kan er ook geen teleurstelling ontstaan. Als je hulp nodig hebt, vraag het dan. Je hoeft niet alles alleen te doen. Vraag advies aan collega’s, vrienden/vriendinnen of familie. Zij kijken er vanaf een ander oogpunt naar, en zij hebben misschien wel weer nieuwe inzichten die handig zijn om te gebruiken.

Relax, breath en maak het overzichtelijk voor jezelf.

Liefs,
Roos

One thought on “Stressvolle situaties, paniek, wat nu?!

  1. Isabella zegt:

    Vooral het “nee” zeggen is vaak wel een dingetje inderdaad, maar het is soms echt beter! Ik heb laatst nee gezegd op een les geven waar ik toch geen zin in had en ik kreeg geen eens een reactie terug… dikke doei dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *