Ride, Rep, Revive… SPENGA

Vanuit Amerika komt er langzaam weer een nieuwe fitnesstrend aangewaaid namelijk SPENGA. Dit is een mix van cardio, krachttraining en yoga. Het is dus niet the best of both, maar the best of three worlds. 

SP-ENG-A

De nieuwe sportroutine heeft niet zomaar een gekke naam, de letters staan ergens voor. De workout bestaat namelijk uit spinning, ‘Strength training’ –krachttraining-  en yoga. Door deze opsomming van sporten klinkt het alsof je uren in de sportschool bent maar een SPENGA-sessie duurt, net zoals heel veel groepslessen, gewoon een uur. In dat uurtje word je uithoudingsvermogen, kracht en flexibiliteit getraind en dit allemaal met een lekker, bonkend muziekje op de achtergrond.

Met de drieslag ‘ride, rep, revive’ wordt al direct duidelijk wat er van je verwacht wordt. In het eerste gedeelte wordt er keihard gefietst, in het tweede gedeelte wordt je uitgedaagd met een HIIT-training, bestaande uit oefeningen met veel herhalingen (‘reps’) en weinig gewicht, als laatste koel je af met een yogasessie, waarmee je je lichaam weer helemaal in balans brengt.

MINDSET

Wat ons ook heel erg aantrok bij deze sport, is de visie die de oprichters van SPENGA uitdragen. Volgens Amy King en Heather Ruff bestaat de doelgroep voor SPENGA uit mensen die allemaal het meeste uit hun leven, en dus ook uit hun workout willen halen. Wanneer jij de gelukkigste en gezondste versie van jezelf bent, wint iedereen.

SPENGA NEDERLAND?

Jammer genoeg kun je op dit moment alleen groepslessen SPENGA in Amerika volgen, maar niet getreurd, je kan natuurlijk wel je eigen SPENGA-workout maken.

Ga naar de sportschool en begin met twintig minuten spinnen. Je zou hiervoor een playlist kunnen maken en proberen om op het ritme te fietsen. Wissel langzame en snelle nummers af, zodat je een gevarieerde spinningssessie krijgt.

De daaropvolgende twintig minuten concentreer je je op krachtoefeningen die je met enkel je lichaamsgewicht uitvoert. Voorbeelden hiervan zijn planken, push ups, jump squats of bench dips, net als bij een HIIT-training neem je maar weinig rust en is het de bedoeling dat je flink vermoeid raakt.

De laatste twintig minuten koel je af met yogaoefeningen. Op internet zijn genoeg ‘yoga-workouts’ te vinden, kies er eentje uit en kopieer wat oefeningen, maak het jezelf niet te moeilijk, je lichaam moet namelijk bijkomen van de vorige veertig minuten.

Onderstaand filmpje geeft een kleine impressie van hoe SPENGA er eigenlijk uitziet. Wij zijn enthousiast, ga jij het ook proberen?

REFERENTIES

www.spenga.com

www.fitmagazine.nu/spenga-check-this-out/

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *