Revalideren van een burn-out, wat werkt wel?

Zonder te accepteren dat je ziek bent ga je niet voldoende herstellen van een burn-out. Mocht je het accepteren en opkrabbelen achter de rug hebben dan staat je een hele nieuwe uitdaging te wachten: revalideren en re-integreren. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je weer kunt meedraaien in de samenleving. Hoe doe je dat zonder weer in je valkuilen te trappen?

Revalideren van burn-out

Een burn-out zet heel je leven op zijn kop. Alles waar ik houvast in vond stond op losse schroeven en ondanks mijn verwoede pogingen om uit te vogelen hoe ik beter ging worden, was ik er bij lange na niet. Ik heb de mazzel dat ik een revalidatietraject heb mogen volgen waarin ik een aantal hele waardevolle dingen heb geleerd. Want na acceptatie, ontspanning en dingen doen die energie geven, ben ik er nog niet bovenop. Er komt veel meer bij kijken.

Pauzes nemen

Één van de dingen waar ik weinig talent voor heb is pauzes nemen. Want een pauze nemen staat gelijk aan niks doen, iets niet afmaken, iets kunnen vergeten, de indruk wekken dat ik niet hard genoeg werk en misschien stoor ik een ander wel tijdens mijn welverdiende break. Help! Hoe meer ik hiermee aan de slag ga, hoe meer ik merk dat deze aannames diep in mijn brein zitten verankerd. Terwijl pauzes nemen, zeker met een creatief beroep, alleen maar voordelen heeft. Dit dagelijks oefenen heeft voorlopig prioriteit.

Zelfvertrouwen

Ik heb mezelf altijd gezien als iemand met een gezonde dosis zelfvertrouwen, maar na uitvoerig onderzoek door psychologen en mijzelf blijkt dat behoorlijk tegen te vallen. Met opdrachten en oefeningen probeer ik mijn zelfvertrouwen bewust op te bouwen, stap voor stap kan ik de beklemmende maniertjes die hebben bijgedragen aan de burn-out achter me laten. Pauzes nemen en mezelf tijd gunnen dragen hier absoluut aan bij.

Controledwang

De vele maniertjes die ik in de loop der jaren heb ontwikkeld zijn samen te vatten onder de term ‘controledwang’. Ik ben zo bang om iets te vergeten, niet goed te doen, te laat te zijn, dat ik krampachtig te werk ben gegaan. Vrij denken of genieten zonder doel was verdwenen. Terwijl juist daar het geluk schuilt! Door te oefenen met pauzes nemen en mijn zelfvertrouwen opvijzelen kan ik de krampachtige controle laten vieren en komt er veel meer ruimte voor geluk.

Wat werkt wel?

  • Minstens elk uur een pauze nemen en van het bureau weg (met behulp van een RSI-app)
  • Regelmatig sporten en elke dag bewegen
  • Mealprep zodat ik de meeste dagen van de week gezond eet (zijn mijn darmen ook happy mee!)
  • Niet direct antwoorden op een vraag, eerst rustig overwegen wat ik wil en kan
  • Hulp vragen bij beslissingen en twijfels
  • Open communiceren over emoties zodat deze niet worden opgekropt
  • Meditatie en yoga inzetten om echte ontspanning te vinden
  • Meermaals per week even ‘inchecken’ bij mezelf met een dagboekje
  • ‘s Avonds een prioriteitenlijstje maken voor de volgende dag; pauzes nemen is een belangrijk puntje
  • Angsten uitspreken naar dierbaren; worden ze minder groot en eng van
  • Muziek luisteren om te ontspannen, schijnt positieve gevoelens op te roepen
  • Proefabonnementen op magazines nemen, wat mij dwingt tot kleine ontspanningsmomenten thuis
  • Meditatie- of focusoefening in de trein of bus naar het werk om de dag relaxed te beginnen
  • Accepteren dat de ene dag beter gaat dan de ander; kijk hoe ver ik al ben gekomen.

Een burn-out is een heftige aandoening waar je echt de tijd voor moet nemen. Bij mezelf zie ik de fases van het accepteren van het ziek zijn, de burn-out ervaren en vervolgens revalideren van burn-out. Ik heb er lang over gedaan om op te krabbelen, maar het einde lijkt nu echt in zicht. Ondertussen kan ik bijna terugkijken op een heftige periode die me veel heeft geleerd en hopelijk de juiste tools heeft gegeven voor een gezonde toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *