Power up: gezonde energy bars

Wij houden van lekker en gezond eten, maar het moet vooral snel klaar zijn en niet te ingewikkeld. Geen poespas, maar gewoon binnen een handomdraai op tafel. Daarom vind je hier vanaf nu elke week de lekkerste recepten van Voedzaam & Snel. Vaak zitten energy bars vol suiker en zijn ze allesbehalve gezond. Gelukkig zijn deze zelfgemaakte energy bars een betere optie, perfect voor na je work-out!

Heb je een sportief weekend achter de rug of net een intense work-out gedaan? Dan zijn deze energy bars dé perfecte remedy. Deze repen zijn super makkelijk to-go, plakken niet én blijven lang goed. Omdat je veel energie verbrandt bij het sporten is het belangrijk om genoeg en goed te eten. Havermout bevat veel complexe koolhydraten die je lichaam voor een lange tijd van energie voorzien. Niet alleen zijn ze geschikt voor in de sportschool, maar kun je ze ook prima meenemen naar je werk of school.

In banaan zitten snelle, zoetsmakende koolhydraten die fruitsuikers genoemd worden. Je lichaam neemt deze suikers sneller op waardoor je direct die portie extra energie krijgt. Kun jij ook wel een energy boost gebruiken? Dan moet je ze zeker een keer uitproberen!

What you need (4 porties)

  • Roomboter – 20 gram
  • Havermout – 140 gram
  • Zout – ½ theelepel
  • Banaan – 2

Make, Shake & Bake

  1. Pak als eerste een ruime kom en prak hierin de banaan.
  2. Smelt de roomboter eventjes in een steelpannetje of in de magnetron. Meng dit daarna met de banaan.
  3. Voeg de havermout en een halve theelepel zout toe aan je mengsel. Mix of meng dit goed door elkaar.
  4. Je mengsel moet een droge massa zijn. Is het nog te nat? Doe er dan wat extra havermout bij.
  5. Maak van het mengsel een platte koek van ongeveer 8 centimeter breed en 16 centimeter lang (je kunt hiervoor een bakblik gebruiken).
  6. Laat de koek 30 minuten lang opstijven in de koelkast.
  7. Verwarm tijdens de laatste paar minuten van het opstijven de oven vast voor op 100 graden.
  8. Snijd nu de koek in vier repen en bak ze zo’n 2 uur in de oven.
  9. Let op! Keer de repen na de helft van de tijd even om.
Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *