Ontbijt eens anders! 5 gerechten om je dag mee te beginnen

Havermouttrutje of boterhammenliefhebber, we klampen ons allen vast aan onze vaste ontbijtjes. Hoe lekker zou het zijn als we zouden ontbijten met koekjes of wraps? En is het niet ook eens interessant om de dag te starten met bloemkoolpap of een recept met courgette? Onderstaande foodtrends klinken op het eerste gezicht misschien een beetje raar, maar ze zijn zeker het proberen waard.  

Bloemkoolpap

Bloemkool is helemaal hip en happening in voedingsland. Het zit boordevol vezels en bevat maar weinig calorieën. Net als havermout kun je het toppen met je favoriete fruit en kruiden zoals kaneel of cacaopoeder. De basis van de pap is heel simpel: driehonderd gram bloemkool, honderd gram melk: bloemkool koken, fijnstampen en melk toevoegen. Gebruik voor een zoeter smaakje in plaats van gewone melk kokosmelk of prak een banaan door het geheel. Geen inspiratie? Voer maar eens ‘bloemkoolpap’ in op Google en je vindt genoeg lekkere recepten.

bloemkoolpap fitgirls

Rijstontbijt

In Azië eten veel mensen rijst als ontbijt. Wij hebben echter allemaal een waar trauma aan rijstepap overgehouden door menig opa en oma. Rijst met bruine suiker en rozijnen, brrrr. Hier is het niet zo normaal om ’s ochtends een bakje rijst naar binnen te werken. Rijst is echter heel gezond en kan een goede start van de dag betekenen, wederom door de vezels die erin zitten.

Je kan ervoor kiezen om een vertrouwd rijstrecept te maken en dat in plaats van ’s avonds, ’s ochtends te eten, maar je kan ook van rijst een zoete ontbijtvariant maken. Deze knappe kok heeft voor jou een lekkere en verantwoorde rijstepap gemaakt. Dus zet je over dat jeugdtrauma heen en probeer het uit:

https://www.youtube.com/watch?v=oS6NLjEprAc%20%20

Variëren met courgette

Courgette kun je overal doorheen doen: door je havermout, bij een eitje, zelfs in een pannenkoek kun je de groente verwerken. Waarom? Deze groente heeft geen overheersende smaak, maar is wel heel gezond. Ook courgette kun je in zoete of hartige recepten verwerken en als je het combineert met eiwitrijke producten geeft het lang een verzadigd gevoel.

Chinese-Zucchini-Pancakes Fitgirls

Koekjes

Oké, eigenlijk zijn het stiekem toch een soort granola bars, maar ‘koekjes’ klinkt gewoon zo veel beter en ziet er een stuk aantrekkelijker uit. Het recept is niet easy, maar je moet er ook wat voor over hebben om met koekjes te kunnen ontbijten;)

Sla de eerste vijftien seconde van het filmpje maar over en volg het recept aan de hand van de video. Omdat het soms allemaal wat snel gaat, hebben we voor het gemak het recept uit de descriptionbox gekopieerd en geplakt en onder dit filmpje gezet.

 

“BREAKFAST COOKIES

2 ripe bananas
½ cup nut OR seed butter
¼ cup maple syrup
2 cups quinoa, cooked
1 cup rolled oats

In a large bowl, mash banana with a fork.
Mix in peanut butter and maple syrup.
Add quinoa and rolled oats.
Spoon dough onto a parchment-lined baking sheet.
Bake at 375º for 20 minutes.”

Wake up for Wraps

Wraps worden vaak als tussendoortje gegeten, maar waarom begin je de dag niet gewoon met een lekkere wrap? Vul hem met zalm, kip, kalkoen, ei of avocado. Sla erbij lekker sausje eroverheen en je begint de dag direct lekker. In de wrap op het plaatje zit ei, spinazie en fèta.

wrap -ei spinazi feta Fitgirls

Liever geen hartig ontbijt? Je kunt wraps ook heel goed zoet beleggen. Leg wat plakjes banaan op de wrap en bestrooi het geheel met cacaopoeder en geraspte kokos. Of smeer lekker wat pindakaas op je wrap. Banaan en pindakaas is altijd een geslaagde combinatie!

Referenties

www.ilovehealth.nl/bloemkoolpap-recept/

www.culy.nl/inspiratie/de-nieuwe-ontbijttrend-bloemkoolpap/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *