Omgaan met emoties en gevoelens: zo leer je dat

Ik dacht altijd al dat ik anders was. Gevoelig werd ik ook wel genoemd, maar ik was van jongs af aan al hard voor mezelf want ik moest vaak sterk zijn. Ik gaf mijn gevoel daardoor weinig de ruimte en leerde om de knop om te zetten en mijn gevoelens ‘stil te zetten’. Dat was mijn wapen om mezelf te beschermen. Ik deed dat onbewust en het heeft me ook wel ver gebracht, maar nu begint het tegen me te werken…

Hooggevoelig en gevoelens

Ik wist niet dat ik altijd zo gevoelig was, maar wel dat ik dingen voelde die niet iedereen voelde. Na mijn burn-out werd ik hier pas echt bewust van omdat ik bewuster ging leven. Kenmerkend is dat ik hooggevoelig ben voor de energie van andere mensen, teveel mensen in één ruimte, fel licht en harde geluiden. Omdat ik vooral bezig was met wat er om mij heen gebeurde, vergat ik te connecten met mezelf, met wat er vanbinnen gebeurde. Het gevolg: ik luisterde niet naar mijn intuïtie, naar mijn gevoel, waardoor ik uiteindelijk geblokkeerd raakte in mijn emoties.

Emoties de bad guy?

Want emoties zijn een teken van zwakte, dacht ik altijd. Ze zitten me in de weg en houden me van mijn doelen af. Ik werd met een ‘niet-janken-gewoon-doorgaan’ mindset opgevoed. Dat heeft een doorzetter van me gemaakt, maar op latere leeftijd wist ik simpelweg niet meer wat ik voelde. Ik onderdrukte mijn gevoelens en leefde puur naar verantwoordelijkheden en verwachtingen.

Toen ik tijdens een boks- en meditatieretreat erachter kwam dat ik niet vol overgave kon voelen en emotioneel geblokkeerd was, werd ik me daarvan pas bewust. Ik kon me moeilijk echt openstellen, leefde niet meer vol overgave, huilde niet, had last van moodswings waar ik alleen maar van in de war raakte en genoot niet zo intens meer van gelukkige momenten. Toen ik tijdens die ‘openbaring’ bewust werd zag ik ineens alles glashelder. Emoties zijn helemaal geen teken van zwakte maar een onderdeel van wie jij bent en van jouw innerlijke energie. En die emoties moeten allesbehalve genegeerd worden.

Wat zijn emoties?

E-motion betekent ook wel ‘Energy in motion’, dus energie in beweging. Ze zijn de verbinding met jezelf en als je goed luistert kun je heel wat horen. Ze horen te stromen en in beweging te blijven, zodat je ze voelt. Ze zijn je kompas, je authenticiteit. Ze komen en ze gaan. En zodra je ze gaat negeren gaat het je op den duur innerlijk tegenwerken. Dat gebeurde bij mij precies zo.

Ik onderdrukte niet alleen mijn gevoelens, maar daardoor ook mijn persoonlijke groei. Toen ik mij hiervan bewust werd veranderde mijn hele leven. Het klinkt misschien gek, maar nu ben ik juist blij als ik moet huilen, verdrietig of gefrustreerd ben, want ik weet dat ik er iets mee moet doen en kom gelijk dieper tot de kern van mijn gevoel, wat er in mijn hart speelt. Ik blijf nu niet meer hangen in het ‘niets’ maar ik ben nu steeds in ‘beweging’, en dat voel ik mentaal maar ook letterlijk in mijn hele lichaam!

Hoe ga je ermee om?

Het lijkt zo logisch allemaal, maar in een tijd waar alles snel gaat en perfect moet is er weinig ruimte voor onze interne processen en onderdrukken we vaak onze gevoelens en emoties. Dus nu ben je hopelijk al meer bewust en herken je jezelf in mijn verhaal. Maar hoe ga je hier nu mee om? Hoe leer je te luisteren naar je eigen gevoelens en emoties?

Bewustwording is de eerste en grootste stap. Als je bewust bent geef je er aandacht aan. Zie het als een ontdekkingsreis en de eerste stap naar je ‘echte’ zelf, waardoor je nog meer van jezelf gaat leren en jezelf nog beter gaat leren kennen.

Breng vaker de aandacht naar je lichaam en geest. In plaats van dat je constant bezig bent met alles om je heen, focus je je wat vaker op jezelf. Maak hier bewust tijd voor door bijvoorbeeld te mediteren (kan al 10 minuten per dag) of doe yoga om je lichaam beter te leren aanvoelen. Zo geef je rust en ruimte aan je gedachtes en gevoelens.

Als je je ineens rot, bang of verdrietig voelt door iets of iemand, ook al vind je de reden ‘stom’, realiseer je dan dat het ergens bij je vandaan komt. Herken en erken dat gevoel en de emotie die daarbij loskomt. Laat het er gewoon zijn en laat het bewegen. Je hoeft er niet over te oordelen.

Geef je emotie een betekenis. Nu heb je een keuze; wat ga je ermee doen? Je kunt het negeren maar je weet nu dat dat niet helpt – dus kom in actie. Gevoelens en emoties zijn extreem waardevol want je leert altijd iets over jezelf.

Ondanks dat ik al zo bewust leef, ben ik er nog niet. Ineens gaan luisteren naar je gevoelens maakt vanbinnen ook heel wat los. Ik ben anders gaan kijken naar mijn leven en de keuzes die ik maak, waardoor ik me ook weleens eenzaam voel, maar ik ga er doorheen en ik zet zoals ik gewend was weer door, maar dit keer is het anders! Ik volg voor het eerst in mijn leven mijn hart en zit eindelijk op één lijn met mijn eigen ziel. Dat gevoel laat ik in ieder geval nooit meer los!

Liefs,

Dani

4 thoughts on “Omgaan met emoties en gevoelens: zo leer je dat

  1. Ilse zegt:

    Ik wilde dani graag bedanken met een tekst van vorig jaar.
    Mijn ogen zijn open gegaan en ga in september een nieuwe uitdaging aan met Een andere baan
    Gesolliciteerd om een hele andere functie in een ander bedrijf en aangenomen. Ga alles geven om het succesvol te maken.
    Een vast contract zegt momenteel niet veel meer en de stap zet je niet snel met twee kleine kinderen en een koophuis.
    Ga zo door met andere ook motiveren!!

    • Dani
      Dani zegt:

      Hi Ilse,

      Dank je wel voor je berichtje! Wat moedig dat je deze stappen hebt gemaakt en dat je dit met ons deelt! Doet me goed en geeft een enorme boost! Heel veel succes en geluk.

      Liefs Dani

  2. Marcel Vlieger zegt:

    Hi Dani,

    Leuke blog, leest makkelijk weg.
    Toch heb ik wel een kleine kanttekening, om bewust te worden van je emoties is het verstandig om ze eerst proberen te herkennen.
    Dat kan je doen door de 4 basis emoties, boos, bang,bedroefd(verdriet) en blij, wnnr je dan je dag in 3 stukken hakt en per deel hiervan een soort dagboek maakt/bijhoud.
    Krijg je meer inzicht in welke situaties, bepaalde emoties naar boven borrelen. En dan begint het proces van herkenning, accepteren en verandering, en hou in acht “je moet niks” gevoel/emoties mag er zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *