A Movienight with…. Kikkererwten!

Onze Fitgirls Fanatics zijn de bijzondere leden van de community! Vandaag deelt Manoek met jou haar favoriete healthy snack! 

”Hi Fitgirls! Ik ben Manoek en mijn passie ligt voornamelijk bij voeding. Ik schrijf graag over voedingsproducten en deel graag mijn favoriete recepten. Verder vind ik het interessant om te schrijven over voeding en lifestyle. Hoe kan voeding bijdragen aan een happy en healthy lifestyle? En hoe kun je dit makkelijk integreren in je leven? Onderstaand vind je mijn blog voor jullie over mijn liefde voor een oer-product: de kikkererwt!

Chickpeas!

Een feestje voor vrienden, een filmavond met je love of een middagje chillen in het park. Vaak probeer ik op dit soort dagen mijn omgeving te verrassen met lekkere, gezonde drankjes en hapjes. Healthy snackrepen, verse guacamole, homemade ice tea en…. kikkererwten! Huh, kikkererwten? Ja, kikkererwten! Deze gele balletjes zijn in no time om te toveren tot heerlijke crunchy borrelnootjes. En zijn ook nog eens caloriearm, vezelrijk en zitten boordevol eiwitten. Kortom: de ideale snack voor een verzadigd gevoel. Zo kun je later op de avond makkelijk die chips en bitterballen weerstaan!

Eeuwenoud

Kikkererwten komen oorspronkelijk uit Noord-Afrika. Ze hebben een nootachtige smaak en zijn al eeuwenlang razend populair in landen rond de Middelandse Zee. Religieuze bronnen beweren zelfs dat Noah er op zijn ark al soep van maakte! Maar waar komt die naam nou vandaan, kikkererwten? Het heeft in ieder geval niets met het groene diertje te maken. De naam is een verbastering van de Latijnse naam voor deze bonensoort: ‘cicer’. Je spreekt het uit als ‘kiekèr’. Et voilà, dat verklaart deze bijzondere naam!

Kikkererwtenspread

Kikkererwten worden vaak verwerkt in soep, curry of hummus. Hummus wint ook in ons kikkerlandje aan populariteit. Nog niet bekend met dit lekkere smeersel? Hummus is een pasta van kikkererwten en sesamzaad. Ik smeer het op een rijstwafel of homemade cracker en maak het op met plakjes avocado of gerookte kip. Dankzij de kikkererwten zit hummus boordevol eiwitten. Een ideale manier om na een work-out je eiwitvoorraad weer aan te vullen en op krachten te komen. Hummus koop je in de winkel, maar het lekkerste is natuurlijk om het zelf te maken. My all time favorite? Hummus met kerrie! Het recept vind je onderaan dit artikel.

Superfood for everyone

De kikkererwt past echt in iedere levensstijl.

  • Geen natuurwinkel om de hoek? Je vindt de gele balletjes in iedere supermarkt.
  • Too busy? Kikkererwten zijn ook te koop in blik, waardoor ze in no time te bereiden zijn.
  • Low budget? De peulvrucht is niet duur en is daarom een goed alternatief voor duurdere superfoods.
  • Fijnproever? Met name gedroogde kikkererwten hebben een pure, nootachtige smaak.
  • Vegetariër? Dankzij de hoeveelheid calcium en ijzer zijn kikkererwten een ideale vleesvervanger.
  • Kikkererwten zorgen een verzadigend gevoel en voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  • Afvallen? De peulvrucht heeft een relatief laag caloriegehalte. 1 kopje kikkererwten bevat 286 calorieën en 5 gram vet.

Need I say more?

 Healthy snack

Maar ik hoor je denken…. hoe maak ik nu knapperige borrelnootjes van deze zachte ‘meelballetjes’? Dat is heel simpel. Laat 250 gram kikkererwten uit blik uitlekken, roer er twee eetlepels kokosolie of olijfolie doorheen en kruid ze vervolgens met een eetlepel kerrie- of paprikapoeder en een beetje tijm. Bak de chickpeas in totaal 30 tot 40 minuten in de oven op 180 graden. Roer ze iedere 10 minuten even om tot ze heerlijk crunchy en goudbruin zijn.

En geloof me, je verrast iedereen met deze heerlijke snack! Zelfs een aantal van mijn vrienden, die puur en gezond eten maar ‘een grote, overdreven hype’ vinden, kunnen er niet vanaf blijven. Groot nadeel: het bakje knabbels is meestal in no-time leeg….

Good night

En alsof ik nog niet geniet pluspunten van de kikkererwt heb benoemd… De peulvrucht is rijk aan het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan verhoogt de hoeveelheid serotonine  in het lichaam, dat het verzadigingsgevoel stimuleert en depressies tegengaat. Bye bye honger, hallo happy en healthy life! En tot slot: chickpeas zorgen ook voor een betere nachtrust. En wat is er nu heerlijker dan na een movienight met je grote liefde je bed in te duiken? Slaap lekker!

Recept voor hummus met kerrie

Ingrediënten: 1 blik kikkererwten (500 gram) | 2 teentjes knoflook | 75 ml citroensap | 30 gram tahin (sesampasta) | flinke snuf zout | snufje kerriepoeder | halve theelepel kurkuma | zwarte peper | 1 eetlepel olijfolie

Hak de knoflook fijn. Neem een blender en voeg daar de knoflook, kikkererwten, citroensap, tahin, kruiden en zout in. Mix tot het er romig uit ziet en schep het over in een kom. Strooi er wat zwarte peper over en besprenkel met olijfolie.

De zelfgemaakte hummus kun je in de koelkast bewaren. In de koelkast is het – in een luchtdicht bakje – een kleine week houdbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *