Motivatie ver te zoeken? Met deze tips behaal jij je doelen!

Geen zorgen, dit is niet weer een how-to goede voornemens artikel. Dit is een uitdaging, een oproep tot actie, get off your lazy ass! Lekker op de bank zitten in je pyjama, opgerold in een dekentje klinkt misschien verleidelijk en het is natuurlijk ook lekker makkelijk. Ergens tijd insteken en echt voor gaan vergt veel discipline en motivatie, maar dat is het meer dan waard!

De reden waarom jij je doelen niet behaalt

Het is begrijpelijk dat je het moeilijk vind om goede fitnessdoelen te stellen. Het is logisch dat je bijvoorbeeld niet meteen het perfecte schema hebt gevonden dat voor jou werkt. Wel is het belangrijk om direct en consequent je doelen aan te pakken zodat je ze uiteindelijk ook daadwerkelijk bereikt. Of je nu wilt afvallen, aankomen, meer spieren wilt kweken of wat dan ook. Het veranderen van je gedrag en het stellen van doelen zijn de basis van het bereiken van deze doelen.

Alles wat je nodig hebt om je doelen te bereiken zit al in je, zo simpel is het. Maar waarom heb je je doelen dan nog niet behaald? Dit kan komen doordat je jezelf saboteert. Je creëert zelf de obstakels die in de weg staan voor je eigen succes. Excuses die we allemaal wel eens gemaakt hebben:

  • ‘Ik zou meer sporten als ik meer tijd had’

Dit is een excuus dat (te) vaak gebruikt wordt. Iedereen heeft 24 uur in een dag. Tijd is niet het probleem, maar je moet prioriteiten leren stellen.

  • ‘Ik voel me ongemakkelijk en angstig in de sportschool, en mijn lichaam doet pijn na het sporten’

Des te meer redenen om oefeningen te doen, practice makes perfect! Dit zal er ook voor zorgen dat je je meer op je gemak gaat voelen. Je lichaam doet misschien pijn omdat je het niet gewend bent, maar je wordt er vanzelf beter in. Je moet alleen even doorzetten, dat is alles.

  • ‘Ik weet niet welke oefeningen ik moet doen om mijn doelen te behalen’

Oké, dit kan een issue zijn. Laat dit je echter niet tegenhouden, want je leert tijdens dit proces vanzelf wat voor jou lichaam werkt en wat niet. Doe research, praat met een (personal) trainer, kom erachter wat je wilt bereiken. Zo krijg je vanzelf het juiste sportschema.

Als je er goed over nadenkt zijn dit eigenlijk geen echte beperkingen. Met ‘Ik heb niet genoeg tijd’ bedoel je eigenlijk: ‘Ik heb geen tijd omdat ik als een couch-potato Netflix aan het kijken ben’. Het is tijd voor een reality-check. Jij bent je eigen grote obstakel. Hoe sneller je eerlijk bent tegen jezelf, des te sneller jij je doelen zal bereiken. Je moet bewust worden van alles wat je tegenhoudt.

Waarvoor doe je het nu eigenlijk?

Als je te veel nadenkt over een doel zal je er nooit aan beginnen. Je moet eerlijk tegen jezelf zijn over je doelen. Wat is nu echt de reden dat je dit wilt bereiken? Waar doe je het voor? Doe je het voor je eigen geluk of doe je het voor iemand anders? Zonder die diepe betekenis, is je doel volledig afhankelijk van persoonlijke motivatie en wilskracht, die bij de meesten al zijn verdwenen tegen februari. Je fitness doelen moeten aansluiten op de dingen in je leven waar je naar verlangt, maar niet hardop durft uit te spreken. Misschien is het je verlangen om voor iemand anders er goed uit te zien, nog belangrijker: om er voor jézelf goed uit te zien, wil je op iemand lijken, misschien is het de mogelijkheid om voor jezelf te zorgen, misschien is het om de bad guys te overwinnen. Je moet je focussen op de basis.

Sta emoties toe, gebruik ze! Ze geven je die drive om je doelen te behalen. Heb er plezier in! Als je denkt dat sporten rot is en dat het je alleen maar pijn oplevert, dan denk je verkeerd. Ga dansen, hef die gewichten, ga rennen, wat dan ook, wat jij leuk vindt en wat jou motiveert.

Hoe je van het proces gaat houden en meester wordt over zelf-sabotage

  1. Stel doelen die realistisch zijn

De grootste fout die mensen maken is dat ze dingen overhaasten. Je wilt het liefst iets zo snel mogelijk bereiken. Je kunt ervoor kiezen om snel resultaten te krijgen of je kan goede en blijvende resultaten behouden, it’s your choice. En vanwaar die haast? Je hebt doelen gekozen die voor jou belangrijk zijn, dan zijn ze die tijd en energie toch waard?

  1. Focus je op het proces, niet op de uitkomst

Vijf kilo afvallen en buikvet verbranden is een uitkomst. Het doen van een Youtube workout vier dagen per week voor drie weken lang is een doel. Het proces is de basis van de uitkomst van jouw doelen. Als je niet bereid bent om tijd en energie in het proces te stoppen, kies dan een ander doel of stop met jezelf te kwellen met je doelen. Als het echt zo belangrijk voor je is dan kan jij dit!

Fouten zijn niet de vijand, het gebrek aan inzet is het probleem. Fouten zijn er om van te leren en om je te laten groeien. Even een voorbeeldje: je bent tot laat gezellig wat aan het drinken met je vriendinnen en daardoor mis jij je workout de volgende ochtend. Als jij committed bent, zal je een samenhang zien tussen een drankje doen en niet sporten en zal je deze fout niet nog een keer maken. Als jij niet committed bent dan zal je deze fout gebruiken als een excuus. Dit is dus zelf-sabotage.

  1. Leg je progressie vast

Het maakt niet uit of je je resultaten opschrijft, er foto’s van maakt of ze in een app zet, je hebt ze wel nodig om je eigen vooruitgang te volgen. Wanneer je progressie ziet zal je zien dat dit jou nog meer motivatie geeft. Hoeveel heb ik vandaag bewogen? Was het leuk? Wat heb ik geleerd? Zolang je vooruit gaat, er plezier in hebt en je er iets van leert, is elk doel haalbaar.

  1. Ga van het proces houden

Wanneer je van het proces gaat houden, zal je niet zomaar opgeven. Je blijft proberen en groeien en uiteindelijk zul je een weg vinden om je doelen te behalen. In het dagelijks leven zal je dit ook vaak tegenkomen. Je wordt ziek, je raakt die motivatie even kwijt of andere dingen staan je in de weg, shit happens. Het is belangrijk dat je juist dan alles weer oppakt en dit gebruikt om sterker te worden.

  1. Sta even stil bij wat je al bereikt hebt

Kijk eens terug naar wat je allemaal al hebt bereikt in 2016, dit zal je helpen om van 2017 een succes te maken. Vraag jezelf de volgende drie dingen af:

  • Wat waren de vijf grootste successen in 2016?
  • Wat waren de vijf grootste uitdagingen?
  • Is er een belangrijk onafgemaakt doel dat je weer op moet pakken?

Even terugkijken zal je doen inzien wat je allemaal al bereikt hebt en waar je nog aan kan werken. Is er iets naars gebeurd in 2016? Laat dit er voor zorgen dat je zinvolle voornemens maakt en dat je ze ook echt gaat behalen en volhouden. Als een doel je heel erg afschrikt is dit juist een goed teken. Zal het makkelijk zijn om je doelen te behalen? Nee. Is het de moeite waard? Sure as hell.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *