Welke supplementen kun je het beste gebruiken voor die boost in de herfst en winter?

De winter komt eraan en dan liggen griepjes weer op de loer. Hoe voorkom je de winterblues tijdens de donkere dagen, houd je je weerstand hoog en voel je jezelf sterk, fit en energiek? Natuurlijk is een evenwichtig voedingspatroon essentieel om je lichaam en geest fit en healthy te houden, maar supplementen zijn zeker een welkome aanvulling. Zeker in tijden van stress, (te) weinig slaap en wanneer het je niet altijd lukt om bewust te eten.

Tijdens mijn opleiding Gezondheidswetenschappen en ook de cursus Biosignature Modulation van Poliquin Group, ben ik echt overtuigd geraakt van het gebruik van voedingssuppplementen naast een uitgebalanceerd voedingspatroon. Een patroon dat in tijden van stress en weinig slaap nog wel eens wat minder in balans kan zijn. Ook tijdens mijn burn-out zijn mijn gezondheids- en energielevel echt verbeterd door het gebruik van supplementen. Ik slik heel wat pilletjes per dag, maar de meeste pilletjes daarvan zijn op maat en afhankelijk van je lichamelijke behoeften. Hieronder mijn supplementen top vijf met de basis om je algehele gezondheid te ondersteunen en verbeteren. Ook vertel ik je in het kort waar je op moet letten als je door de bomen het bos niet ziet in de winkel.

1. Multivitaminen (& mineralen)

Dit is het meestgebruikte voedingssupplement. Vitaminen en mineralen zijn onder andere betrokken bij de productie van energie, je concentratievermogen en het metabolisme van koolhydraten. Als je gestresst bent, worden de vitaminen en mineralen sneller onttrokken aan jouw lichaam. Dit kan leiden tot het hebben van minder energie en het omzetten van koolhydraten in vet. Ook sporten zorgt voor een grotere behoefte van je lichaam aan vitaminen en mineralen om beter te presteren en herstellen. Suppletie is dus aan te raden. Lees het etiket goed en let goed op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

2. Omega-3 (visolie)

Deze essentiële vetzuren hebben een ontstekingsremmend effect en zijn goed voor hart- en bloedvaten.  Ook ondersteunt omega-3 je immuunsysteem en de hersenfunctie, en speelt het een rol bij vetverbranding en spieropbouw. Je lichaam kan deze vetzuren zelf niet aanmaken. Twee keer per week vette vis (en nee, dus geen lekker gefrituurd lekkerbekkie) is een goed begin, maar niet voldoende. Kwaliteit is zeker voor dit supplement enorm belangrijk, want liever nog geen supplement dan één van slechte kwaliteit. Over de kwaliteit van dit supplement kan ik al een volledige blog schrijven. Laat je dus goed adviseren. Let op het percentage DHA en EPA, de vorm van de visolie (bij voorkeur triglyceride), de snelheid van de verwerking, de afwezigheid van toxische stoffen en zware metalen en het zuiveringsproces. Kies voor een supplement met een keurmerk (bijvoorbeeld MSC). In veel gevallen is de prijs wel een aardige raadgever.

3. Magnesium

Magnesium is één van de cruciaalste mineralen voor je lichaam. Het is onder andere belangrijk voor je slaap, ontstekingsreacties in je lichaam en bij stress. Dit mineraal wordt gebonden aan een hulpstof om er een supplement van te maken. Heel belangrijk is het om te zorgen dat dit verbindende stofje niet synthetisch is, maar een aminozuur. Anders wordt het niet opgenomen in je lichaam en werkt het zelfs laxerend. Kies dus een opneembare vorm van magnesium in plaats van het nauwelijks opneembare magnesiumoxide, -cabonaat of -sulfaat. Kies wel voor magnesiumglycinaat, – citraat, -tauraat of -arginaat.

4. Vitamine D

Altijd last van voorjaarsmoeheid? Niet heel gek natuurlijk, want je huid maakt vitamine D aan onder invloed van de zon. In de winter gaan we minder naar buiten, zijn de dagen korter en zijn er heel wat minder zonuren. Meer dan vijftig procent van de mensen heeft een vitamine D-tekort. Suppletie dus! Vitamine D speelt verder een rol bij het vergroten van botmassa, het verhogen van de vetverbranding, verminderen van PMS-klachten, verbetering van geheugen en spierkracht. Let bij de aanschaf op de vorm. Kies voor vitamine D3 (of cholecalciferol) en niet voor D2.

5. Probiotica

Over het belang van gezonde darmflora zijn al vele boeken geschreven. Het blij houden van je darmbacteriën is enorm belangrijk voor je algehele gezondheid. Ze spelen een rol bij het immuunsysteem, het gezond houden van je huid en haar en je energieniveau. Slechte darmflora kunnen leiden tot chronische vermoeidheid, hoofdpijnen, prikkelbare darm, voedselallergieën en huidproblemen.  Daarom is het goed om af en toe een probioticakuurtje te doen. Net als voor omega-3 supplementen geldt dat er veel verschil zit in kwaliteit en goed advies belangrijk is.

Conclusie

Er zijn vele supplementen op de markt van hele verschillende kwaliteit. Laat je goed informeren en doe onderzoek. Goedkoop is meestal duurkoop en mocht je om welke reden dan ook niet al deze vijf supplementen kunnen/willen kopen, neem dan tenminste omega-3 en een goede multivitamine.

Suzanne heeft Gezondheidwetenschappen gestudeerd en heeft als Lifestyle Coach en General Manager van Personal Body Plan vele mensen begeleid naar de beste versie van zichzelf. De wondere wereld van het menselijk lichaam als holistisch geheel heeft haar altijd enorm geboeid. Als optimistische bourgondiër en levensgenieter wil Suzanne anderen laten zien dat je een hele lekkere balans kunt vinden tussen bewust genieten, relaxen en een fitte en vitale lifestyle #BeYourOwnGuru!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *