Met deze 4 tips verminder jij je cravings

We kennen het allemaal vast wel: je zit op je werk of je bent aan het studeren en plotseling heb je enorm veel zin in een reep chocolade. Je kunt het verlangen eigenlijk niet weerstaan. Helemaal tijdens deze grauwe winterdagen is het maar al te moeilijk om voor gezonde snacks te kiezen, want hoe lekker is een kop warme chocolademelk met slagroom en marshmallows…

De drang naar ongezonde snacks is een manier van ons lichaam om aan te geven dat we bijvoorbeeld een tekort hebben aan essentiële mineralen. Het kan ook zijn dat onze bloedsuikerspiegel schommelt of dat onze hormonen opspelen. Met deze vier tips geven wij jou handvatten om je cravings op een gezonde manier aan te pakken.

1. Maak verantwoorde lunchmaaltijden

Op drukke werkdagen wordt er vaak eten besteld en aangezien dit vaak in grote porties komt, denken mensen al gauw dat ze hierdoor langer vol zullen zitten. Niks is minder waar! Probeer de afhaalmaaltijden te laten voor wat ze zijn en maak de maaltijd zelf. Hierdoor kun je zelf beslissen welke ingrediënten je gebruikt en kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Door gebruik te maken van verse ingrediënten, zorg je er op een lekkere manier voor dat je de juiste voedingstoffen binnenkrijgt.

2. Zorg voor kleurrijke maaltijden

Sommige mensen eten letterlijk kleurloos. Denk dan bijvoorbeeld aan doorgekookte groentes. Er zijn ook mensen die bepaalde groentes dag in dag uit eten. Je lichaam raakt hierdoor gewend aan bepaalde voedingsstoffen en denkt daardoor dat het van binnenuit minder hard hoeft te werken. Varieer eens en probeer wat meer kleur toe te voegen aan je maaltijden! Hierdoor zorg je er voor dat je allerlei vitamines binnenkrijgt die je lichaam wakker houden. En zeg nou zelf, het ziet er toch ook veel gezelliger uit?

3. Kies bewust je ontbijt

Er zijn veel mensen die het ontbijt overslaan om hun bloedsuikerspiegel stabiel te houden en om zo andere cravings te voorkomen. Anderen starten juist met eiwitten en vetten om dezelfde redenen. Het blijkt dat je gedurende de dag langer verzadigd bent als je ’s ochtends eiwitten verwerkt in je ontbijt. Zorg in ieder geval dat je vindt wat voor jou het beste werkt als ontbijt. Het is namelijk belangrijk om je de rest van de dag goed te voelen. Als je kiest voor een koolhydraatrijk ontbijt, kies dan voor de trage koolhydraten zoals volkoren granen en bijvoorbeeld havermout. Kies vooral bewust en voor goede voedingstoffen. Een goed, stevig ontbijt kan bijvoorbeeld havermoutpap met mango en cacao zijn.

4. Eet gezonde vetten

Gezonde vetten zorgen voor verzadiging en helpen je ook om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Dit voorkomt de enorme behoefte naar die foute snoepjes of die trommel vol lekkere koekjes. Maak bijvoorbeeld eens gebruik van avocado, kokosolie, noten en zaden maar ook zalm, makreel of paling.

Probeer om niet direct toe te geven aan je verlangens en kies eens voor een gezonde snack. Ook gezond kan lekker zijn! So… choose the healthy option! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *