Meer energie en minder snacken: hoe intens was de sportvastenkuur?

In mijn vorige blog vertelde ik over mijn voornemen om te gaan sportvasten. Een reset van je lichaam, weer energie krijgen, een paar kilo’s afvallen. Zo’n sportvastenkuur zou daar uitstekend voor zijn. Verder zou het ook je sportprestaties verbeteren. Tien dagen sporten en een vastenkuur. Nu moet je bij dat sporten niet denken aan hele inspannende oefeningen of sportklassen, maar iedere dag bijvoorbeeld een half uur trainen op de fiets, roeiapparaat of crosstrainer.

Dieet

Het dieet is wat spannender. De eerste twee dagen vallen nog mee, dan mag je ontbijten met fruit, een salade als lunch en ook nog een soort van avondeten. Daarna ga je drie of eigenlijk vier dagen vasten. Tijdens de vastendagen heb je een drankje dat ‘The Metabolic Switch’ heet. Daar mag je 3 keer 150 milliliter van drinken per dag. Je mag daarnaast onbeperkt thee, koffie en water drinken. Na de vastendagen ga je weer opbouwen met fruit, yoghurt, salades en gekookte of gewokte groenten. Je slikt dagelijks ook nog vitamines.

Tegenvaller

De afbouwdagen vielen mij ontzettend tegen. Ondanks dat ik nog voldoende mocht eten en echt geen honger had, had ik behoorlijke hoofdpijn en was ik ontzettend misselijk. Pas tijdens de vastendagen ging ik me beter voelen. Ik had echt het idee dat ik voelde dat ik in de switch kwam. Het sporten ging me beter af en ik sliep goed, bovendien kreeg ik volop energie. Wel vond ik de kuur erg lang duren. Na het vasten was ik het eigenlijk wel zat. Het viel me heel erg tegen dat je met de opbouwdagen alsnog nauwelijks mocht eten. Het gekke is dat ik toch ook geen honger had, maar ik werd ontzettend flauw van alleen maar sla en gekookte groenten. Ik had echt behoefte aan iets stevigs. Ik ben dan ook iemand die echt van lekker eten houd.

Energie

Het heeft me verbaasd hoeveel energie ik had, ook tijdens de vastendagen. Het sporten ging me echt goed af en bovendien ben ik ook behoorlijk afgevallen. Je ziet het resultaat ook goed. Ik krijg van iedereen complimenten.

Ik slaap veel beter, dat zorgt er natuurlijk ook wel voor dat je er goed uitziet. Die energie heb ik gelukkig nog steeds, en ik ben zo blij dat ik goed slaap. Dit maakt een wereld van verschil voor mij. Misschien vind ik dat, plus mijn hernieuwde energie, veel belangrijker dan mijn gewichtsverlies.

Snoepen

Wat ik ook heel bijzonder vind is dat ik nog steeds nauwelijks behoefte heb aan snoepen, of last heb van ‘snaaimomenten’. Ook heb ik helemaal geen last meer van een middagdip. Dit is echt heel fijn. Ik ben gerust tot acht uur ‘s avonds bezig, zonder dat ik er erg in heb dat ik nog geen avondeten heb gehad. Het is een fantastische combinatie van hernieuwde energie en geen honger hebben. Ik hoop echt dat dit nog jaren mag duren.

Vasthouden

Ik ben wel een beetje sceptisch wat de toekomst betreft. Ik hoop dat ik dit gevoel kan behouden, want ik voel me echt veel beter. Volgens mijn coach kan ik dit vasthouden door één keer in de week, of één keer in de twee weken, een ‘Keepdag’ te volgen. Dit houdt in dat je twee lichte maaltijden neemt, salade en wokgroenten of fruit en salade, plus de metabolic switchdrank. Op deze dag sport je een halfuur extra en dan geef je echt álles. Dit doe je om je lichaam extra te stimuleren weer in de vetverbranding te gaan. Ik ben wel van plan dit door te voeren.

Tips

In de tips die ik in mijn email krijg van sportvasten.nl staat dat ik twee á drie keer per week zo’n keepdag moet doen. Dat vind ik echt teveel van het goede. De helft van de week niet normaal kunnen eten is echt niet voor mij weggelegd. Ik heb het wel een paar keer nagelezen, maar het staat er echt. Ik vraag me af of dat niet te ver gaat voor een normale, gezonde levensstijl. Ik ben geen topatleet, maar een normaal mens dat wel fit door het leven wil gaan.

Conclusie

Het resultaat is fantastisch en ik hoop er lang plezier van te blijven houden. Wel vond ik het behoorlijk zwaar. Ik zal dit dan ook niet snel nog eens doen. Ik hoop dat ik door regelmatig te sporten (2 á 3 keer per week), gezond te eten en voldoende te bewegen mij zo fit kan blijven voelen als ik nu doe.

In uiterste nood, wanneer je je lusteloos en futloos voelt, niet echt happy bent met jezelf, en als je daar alles voor geprobeerd hebt, is sportvasten een goede manier om je beter gaan te voelen. Dankzij de vitaminesupplementen krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Tien dagen is behoorlijk lang en ik vond het niet makkelijk, maar je weet dat er een einde aan komt. Met de wetenschap die ik nu heb dat het resultaat er echt mag zijn, is het zeker de moeite waard!

One thought on “Meer energie en minder snacken: hoe intens was de sportvastenkuur?

  1. Carolien zegt:

    Beste Mirjam, je blog heeft me overgehaald! Ik ga het ook volgen. Die energie is bij mij soms ook ver te zoeken zeker nu de donkere dagen er weer aankomen. Waar haal je het drankje dat ‘The Metabolic Switch” heet en een overzicht van wat je op welke dagen mag eten? Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *