Meal prepping: Time to prep your meals!

In mijn laatste blog vertelde ik jullie dat het tijd was om actie te ondernemen! Ik was klaar om het voor mij uitgestippelde, voeding- en trainingsschema van ROAD2FIT, met beide handen aan te pakken.

Ik had ongeveer 1,5 week om voorbereidingen te treffen, en moest, nadat ik het schema ontvangen had, de boodschappen doen: gelukkig hoefde ik niet heel erg uit mijn comfort zone te stappen en kon ik de groente, vis- en fruitschappen in de supermarkt makkelijk vinden. Ook moest ik mijn vetpercentage meten en een paar foto’s maken van mijn buik en taille en stuurde deze info naar mijn online coach. Raar om halfnaakte foto’s van jezelf naar iemand te sturen: ik heb altijd geleerd dat dit not done was, maar vooruit: het was voor een goed doel! Daarna kwam het mealpreppen: De nr 1 tip van mijn online coach, Hung. Maak je maaltijden vooraf , dat vermindert het risico dat je de fout in gaat! En hij heeft gelijk. Die ene dag dat ik het niet had gedaan, gaf zoveel stress dat ik maar meteen weer braaf in de keuken stond om mijn maaltijden te maken. En ja hoor ik kon weer zen door het leven! 🙂

Meal prepping: WHAT TO EAT?

Het schema heeft veel gerechten waar ik prima mee door een deur kan! Ik eet 5 maaltijden op een dag en heb er voor gekozen om 3 keer per week een zaktraining te doen. Na deze training doe ik mijn op maat gemaakte krachttraining. Ik doe het op deze manier omdat dit de manier is die het beste bij mij past :). Om jullie een beeld te geven heb ik hier een voorbeeld van wat ik op een dag mag eten. Tussen elke maaltijd in, zit steeds 2,5 a 3 uur .

MEAL 1: havermout met vers fruit,

MEAL 2: rauwe noten (ongebrand en ongezouten)

MEAL 3: quinoasalade met (gerookte) kip

MEAL 4: volkoren crackers met avocado en tomaat

MEAL 5: rijst met vlees/ vis en wokgroente

Als ik tussendoor trek krijg is er altijd ruimte voor tomaatjes, een stukje komkommer of worteltjes.  De maaltijden wisselen zich per 2 dagen af. Ik dacht namelijk dat ik van afwisseling hield en heb daar dan ook voor gekozen. In real life heb ik best veel moeite met het omschakelen. Gelukkig is daar wat aan te doen: je kan ook kiezen voor een minder afwisselende voedingsschema, dit allemaal in overleg met je online coach :). Je krijgt dan veelal hetzelfde te eten. Het schijnt dat als je sneller resultaat wilt, dit een betere keuze is. Je kunt dan beter zien welke voedingsstoffen die je binnen krijgt, goed zijn voor jouw lichaam en wat werkt.

mealprepping_fitgirls_daphne

DE KNOP OMZETTEN.. TOCH NIET ZO MAKKELIJK ALS IK DACHT!

Mijn eerste maand ging best goed! De maaltijden bevielen me prima, het trainen ernaast ging me goed af en ik had energie voor twee. Het enige minpuntje was de vele spierpijn, but thats a good thing though 😉

Toen kwam het moment waarop ik heel even licht in paniek raakte: Ik zou een lang weekend met mijn vriend naar Barcelona gaan. Hoe ging ik dit nou aanpakken? Na lang nadenken, bedacht ik een manier waarop ik wel rekening kon houden met het schema maar zeker ook kon genieten van de lekkernijen uit Spanje. Zo heb ik samen met mijn vriend, die ook van gezond eten houdt, het weekend, voor mij, FITProof gemaakt. De afspraak was; 5 dagen lekker chillen, niks moet alles mag, maar we gaan wel om de dag hardlopen en core stability doen! Ohja, en fietsen door Barcelona! (ik raad het je aan: vooral DOEN!!)

FullSizeRender (4)

Terug in Nederland heb ik via de mail contact gehad met mijn coach. Ik had een dubbel gevoel: ik was trots dat ik een manier had gevonden om toch  met mijn voedingsschema bezig te zijn maar wel van mijn vakantie kon genieten. Het was toch immers gezond? Ik dacht dat ik echt goed bezig was.. maar wie hield ik nou voor de gek?

Hi Hung, de foto’s heb ik toegevoegd! Die andere foto’s heb je al ontvangen toch? Er was opeens twijfel.. M’n blog is zo goed als af en gaat deze week online. Ik zal het je dan laten weten. Ik moet eerlijk zeggen dat het me in het begin erg makkelijk af ging.. Ik heb afgelopen week iets meer moeite gehad. Ik ben ook 6 dagen naar Barcelona geweest en heb daar bijna dagelijks bij een leuk tentje: Flax & kale gegeten. Vegetarisch restaurant, wel met vis. Alles gluten vrij, plantaardig en ook RAW food op de kaart. Daar kon ik goed 2 keer per dag eten en tussendoor fruit of tomaatjes.. Diner was wat lastiger maar we hebben in ieder geval vooral vis gegeten met wat uitschieters.. 😉 Heb wel om de dag hard gelopen en elke dag buikspieren en core gedaan als tegenprestatie.. Haha! Ik merk wel dat ik moeite heb weer in het ritme te komen en dat ik op de meest rare momenten trek krijg: zoals jij zei neem ik dan een stukje komkommer of tomaatjes.  Gr, Daphne 

Hoi Daphne, Goed om te horen dat het ok gaat. Je moet voor jezelf gewoon nog de juiste balans vinden wat heel normaal is natuurlijk. Ik zie sowieso al een flinke vooruitgang dus dat is een super begin. Een ding moet je, je realiseren: hoe meer progressie je wil, hoe meer  je er op een gegeven moment voor moet werken. Het wordt dus steeds moeilijker en je moet steeds meer je best moet doen voor meer resultaat. Ook is er een verschil tussen gezond eten en eten om je doel te bereiken; op lichamelijk gebied zijn dit 2 hele verschillende dingen. Bij gezond eten gaat het om de vitamines en mineralen die je binnenkrijgt op een dag, zodat je lichaam goed kan functioneren. Bij eten om je ideale lichaam te bereiken heeft het naast voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen ook te maken met de juiste macro’s oftewel de juiste balans tussen andere voedingsstoffen zoals vetten, eiwitten en carbs. Dus je zal altijd voldoende van alle 3 binnen moeten krijgen. Te veel mensen denken dat zolang het maar gezond is bereik ik wel mijn ideale body (not!). Maar ik zie dat je progressie maakt dus dat is super. keep going!! Gr, Hung.

Wil je ook weten hoe deze progressie eruit ziet? In een van mijn volgende blogs ga ik, geheel tegen mijn principes in, mijn bodyresults met jullie delen! Ook krijgen jullie meer te horen over mijn road2fit: hoe ga je nou om met de druk van mensen om je heen?  XOXO

Facebook Comments

12 thoughts on “Meal prepping: Time to prep your meals!

  1. Didi zegt:

    Leuk Daphne! Goed bezig. Ik heb net mijn vakantie geboekt en zal voor de verandering ook maar eens mijn hardloopschoenen inpakken… You’ve inspired me;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *