Marathon story: the Downfall

Allright, de marathon staat voor de deur! De laatste duurloop hebben we officieel afgesloten met 34 kilometer lang kletsen, huisjes kijken, muziek luisteren en genieten van de zon. Natuurlijk wil ik nu niet heel nonchalant “appeltje-eitje!” gaan roepen, maar topfit zijn we zeker!

En inderdaad, laat ik niet te vroeg juichen. De moeilijkste fase komt nog; een week lang koolhydraten stapelen en zeer minimaal sporten. Uit eten gaan en terrasjes pakken, klinkt dat als muziek in je oren? Nou, niet voor de fervente sporter zoals ik! Hoe moet ik nou een week lang zonder mijn krachttraining rondje, buikspier oefeningen, dansen en vooral het hardlopen?! Het zweet staat mij op mijn voorhoofd, en dat is niet van een verhoogde hartslag.

Carb loading

Spinazie smoothies worden ingeruild voor koolhydraten shakes. Mijn ontbijt vol vruchtvlees ruil ik in voor pannenkoeken. En quinoa salades met Toscaanse carré (verrukkelijk!) word ingeruild voor pasta. Waar ben ik aan begonnen?!

De man in kwestie maakt zich daarentegen maar om twee andere dingen druk; het niet mogen nuttigen van alcohol en niet borrelen. In plaats daarvan moeten we vroeg horizontaal. Zelfs de postbode hoeft deze week de wijndozen niet te bezorgen. Er is een eenmalige stop op de uitbreiding van de wijncollectie van meneer. En maar zeuren.. Jazeker, wij vrouwen hebben het zoveel zwaarder in deze fase!

Fashionista on the run?

Het is duidelijk, schitteren in mijn fantastische outfit zit er niet meer in. Ik zag het een tikkeltje anders voor me; retefit tussen mijn mede-marathon lopers (als uber-stylische jonge vrouw) lopend naast mijn metgezel (en overduidelijk de meest lekkere man) overladen door jaloersmakende blikken, terwijl ik even 41.195 kilometer lang lachend doorbreng. Helaas zie ik dit excessieve en lichtelijk buitensporige idee in duigen vallen.

Aim high, go slow. De App MyFitnessPal ziet ook een duidelijke stijging qua voeding en mijn Runkeeper is ontevreden over mijn plotselinge looppauze. Maar het is voor een goed doel! Het enige positieve punt aan deze fase? Haute Cuisine Bunkeren! En niet zomaar. Oneindig veel verse zalm, sesamballen en avocado met krab. Precies, zaterdag is ‘Sushi-Bulk-Day’! (En nee, dit is niet het aan te raden voedsel een dag voor de marathon, maar het mag best leuk blijven 😉 )

You never walk alone

Marathon, ik heb je liever vandaag dan morgen! Nog even en dan heb ik mijn ‘shine’ momentje samen met duizenden andere lopers. En zo topfit als dat ik nu ben móet het lukken. Peulenschil. Succes gegarandeerd. De Hele Marathon; you never walk alone.

* Tijd van de laatste duurloop: 34 km – 3:22:34.
By: Sam van der Laan

Als PR, media en communicatie manager werkt Sam in de fashion en lifestyle branch. Een ware sportvrouw in hart en nieren is ze onder andere een ambitieuze hardloopster en dol op nieuwe uitdagingen. Na een halve marathon te Sydney is het tijd om te trainen voor de volle 42.2 km. Volg haar hier bij Fitgirls.nl!

s3

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *