Mag jij dat wel? Kies je eigen lifestyle

Koolhydraten zijn slecht! Eiwitten zijn slecht! Suiker is slecht! Vetten zijn slecht! Zuivel is slecht! Soja is slecht! Ik volg een nieuw dieet! Ik heb afslankpillen die écht werken! Ik heb afslankshakes die écht werken! Een trilplaat die écht werkt of nog mooier, een trillende afslankband die je binnen no-time van je lovehandles afhelpt.

In een tijdperk waarin allerlei informatie en de meningen van miljoenen mensen online zijn te vinden is het soms lastig uit te vinden wat nu écht werkt. In het sprookje van Tell-Sell met hun wonderpilletjes, apparaten en DVD’tjes geloof ik allang niet meer. Want helaas, wanneer je die Pilatus DVD op de bank zit te kijken met een zak groentechips krijg je echt geen sixpack ;-). Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben en dat alle diëten werken. Atkins, Weightcare, South Beach… Zo lang je het maar volhoudt werken ze allemaal en dat is precies het probleem. Het is niet te vol houden! En waarom niet? Omdat je lichaam niet is gebouwd om te leven op drie shakes, geen koolhydraten of 36 eieren. Een dieet is iets tijdelijks en ga je niet je leven lang volhouden. Maar wat werkt dan wel én is ook nog eens vol te houden?

Dieet Lifestyle

Op dit moment zijn gluten- en lactose intolerantie hot items. We gaan massaal aan de speltboterhammen en sojayoghurt. Ik ook natuurlijk, want als het nieuw is moet ik het proberen (Oma, bedankt voor deze eigenschap!). Al vrij snel kwam ik erachter dat sojayoghurt mij veel minder buikpijn gaf dan gewone yoghurt. Na een bezoek aan de dokter bleek ik lactose intolerantie te hebben. Zuivel is dus slecht, voor mij!  Dit wil absoluut niet zeggen dat zuivel slecht is voor iedereen.  Van de zuivel ben ik overgestapt op de sojaproducten. Ook geen groot succes want in al die heerlijke sojayoghurtjes zitten heel veel suikers en dat wilde ik ook weer niet. Inmiddels heb ik mijn balans hierin gevonden. Af en toe sojayoghurt, wat minder koolhydraten, veel eiwitten en heel veel groenten! Is dit dan hét wonderdieet? Nee, helaas… Hoewel ik er een voorstander van ben om geen gehele voedingsgroepen te schrappen verschilt het echt per persoon en dit kan je alleen uit vinden door het te proberen.

Aan de slag

Zondagavond ga je beginnen met het zogenaamde meal prepping. Je keuken lijkt binnen de kortste keren op een slagveld en inmiddels heb je genoeg rijst gekookt om een heel weeshuis mee te voeden. Alle boontjes, rijst en vis keurig verdeeld over de plastic tupperware bakjes. Aparte bakjes met tussendoortjes en je dressing on the side natuurlijk. Dit vergt veel tijd maar hoe heerlijk ziet je koelkast er daarna uit met alle healthy meals opgestapeld en ready to go. De volgende ochtend als je de deur uit gaat pak je je bakjes en klaar is Kees. Na een tijdje heb je uitgevonden wat voor jou werkt en zul je je echt beter voelen. Maar dan is daar de volgende uitdaging.

Je omgeving

Waar je ook bent, je familie, vrienden, collega’s, zelfs vreemden gaan aan je vragen: Wat is dat? Waarom eet je dat? Welk dieet is dat? Werkt het? Dat heb jij toch niet nodig? Vervolgens mag jij aan deze mensen uit gaan leggen waarom je koude rijst uit een plastic bakje eet om 9.00 s’ochtends terwijl je geen dieet volgt. Dat is dames, op z’n zachtst gezegd, een uitdaging. Want deze mensen hebben allemaal, hoe lief bedoeld ook, een mening. En die gaan ze verkondigen. – Je bent toch niet te dik? – Eet je koolhydraten? Dat is hartstikke slecht voor je! – Is dat plastic bakje wel BPA vrij? Ik heb geen ochtendhumeur maar ook ik raak hierdoor wel eens lichtelijk geïrriteerd. Probeer vriendelijk uit te leggen hoe en waarom je dit doet. Je bent deze mensen uiteraard geen uitleg verschuldigd maar van een bot ‘’bemoei je met je eigen zaken’’ wordt het er ook niet gezelliger op. Enne, vermijdt discussies als je honger hebt;  no one likes a hungry girl 😉

De verjaardag

Nadat je een paar keer gesignaleerd bent met je gezonde maaltijden en een soja latte is de volgende uitdaging aan de beurt. ‘’De verjaardag”. Zonder dat je het doorhebt wordt je namelijk in de gaten gehouden en op het moment dat jij je hand af laat glijden naar de bak met chips, staan ze naast je. ‘’Mag jij dat wel?” of “Je bent toch op dieet?’’ Adem in, adem uit… Studeer het volgende stukje in en je bent de rest van de verjaardag gegarandeerd vragenvrij: Ja, ik mag dit en nee, ik ben niet op dieet. Ik eet gezond omdat ik mij daar fijn bij voel. Ik kies er vanavond voor om chips te eten en misschien neem ik ook wel een bitterbal! (Oké, je neemt daarna misschien niet echt een bitterbal maar bleekselderij maar bovenstaand antwoord werkt wel goed!).

Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Veel of weinig koolhydraten, vega, vegan of vleeseter, zuivel of soja. Neem de tijd om uit te vinden wat voor jou werkt. Zodra je hierin je balans hebt gevonden zal je je een stuk beter voelen. Gun de mensen om je heen ook de tijd om eraan te wennen. Ook als het de honderdste keer is dat je het uit moet leggen. Uiteindelijk doe je dit voor jezelf. Nu je hebt ervaren hoe vervelend het kan zijn als er zonder te vragen een mening over jouw lifestyle wordt gegeven, doe dit dan ook niet andersom. Niemand wordt blij van een FitGirl die overal verkondigt dat cola light ingeruild moet worden voor een tarwegras shotje  ;-).

One thought on “Mag jij dat wel? Kies je eigen lifestyle

  1. Mariska zegt:

    Zo herkenbaar dit! Ik ben nog een btj zoekende naar wat me past. En sommige dagen gaan vanzelf en soms snoep ik gwn nog lekker als ik daar zin in heb. Maar de angst voor wat de omgeving zegt en dan met name mijn familie, is zo herkenbaar. Ik heb sws al het gevoel dat ze op me letten, gezien ik een verleden met eten heb. Dus idd verjaardagen mag ik gwn taart!!! En de andere dagen doe ik weer lekker gezond, gwn omdat ik dat fijn vind!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *