MadNes Festival is het beste ‘surf, skate & fun’ festival van Nederland

Een festival waar je met je blote voeten in het zand en een biertje in de hand kan genieten van toffe muziek met uitzicht over zee, dat klinkt als een droom toch!? Dat is MadNes Festival, een ‘’surf & skate’’ festival, maar eigenlijk is het véél meer dan dat. Het is een grote-mensen-speeltuin waar je de gaafste clinics kan volgen zoals salsa dansen, graffiti, strandmeditatie, fotografie, en lach workshops, afgetopt met relaxte muziek en lekker eten. Daarbij wordt dit festival georganiseerd op een van de mooiste eilanden ter wereld: nee, niet Bali, maar Ameland.

Ja Fitgirls, je hoeft helemaal niet ver te reizen om van relaxte eiland-vibes te genieten. Met 2 uur rijden vanaf Amsterdam en een korte veertocht, ben je namelijk al op het bijzondere Ameland. Dat is waar in de zomer, een heel weekend lang, MadNes festival plaatsvindt. Een heel weekend lang!? Dat betekent inderdaad dat je daar moet overnachten. Er is de mogelijkheid om met een tentje op het festivalterrein te overnachten. Ik koos echter voor de luxere variant en huurde met vriendinnen een knusse stacaravan op 5 minuten loopafstand van het festival. Gelegen in een mooie duinpan, met uitzicht over het uitgestrekte strand van Ameland, was dit de ideale spot om met volle teugen te genieten van MadNes.

Festivallen op het strand

Op vrijdagavond kwamen we aan op het eiland, toen het festival al in volle gang was. Na snel onze spullen gedropt te hebben, liepen we naar het terrein toe. Dat alleen al geeft je kriebels omdat het festival midden in de duinen en aan het strand gehouden wordt. Wij hadden geluk dat we nog net van een fantastische zonsondergang konden genieten, een waar spektakel!

Op het terrein kregen we een bandje met daarop een chip waarop we geld konden zetten. Super handig want zo konden we cash en een pinpas verder achterwege laten. Gelijk die avond trad mijn favo band op, Caravana Sun, de Australische variant van Chef’Special. De hele tent ging helemaal uit zijn dak. Een fantastische start van MadNes festival.

De beste muziek

Op zaterdag begonnen we de dag met een gezond ontbijtje op het festivalterrein, een heerlijke acai bowl, waardoor we de dag vol energie begonnen. Vervolgens konden we kiezen uit meer dan 20 workshops zoals strand meditatie, acroyoga, SUPpen, powerkiten en SUP Pilates. Ik zag echter dat de golven mega goed waren dus ik besloot een surfboard en wetsuit te huren (geheel gratis!) en trotseerde de Amelandse golven. Mijn vriendinnen gingen een workshop skimboarden volgen, een combinatie tussen surfen en skate tricks.

Al na een uur waren we allemaal kapot en besloten we in het zand te ploffen, naast een podium op het strand, waar we in de zon van relaxte muziek genoten. Waar het in de middag vooral chillen was, was het in de avond keihard raven in een van de vele tenten op het strand. Voor ieder is er wat wils: van een tent met après ski muziek, tot een tent met housemuziek wat je een waar eargasm bezorgd.

Botergeil Experience

Op zondag werd mijn aandacht getrokken door een tent met daarop geschreven: botergeil experience. Daar had ik echter wel een mannelijke partner voor nodig dus samen met mijn vriendinnen gingen we op zoek naar een sexy (surf) god waarmee we deze experience konden delen. Ik had al snel een blonde en gebruinde spierbundel weten te strikken die wel zin had in een ‘’evanture’’.

Met hem verkende ik de paden van Tantra, Ayurveda, love sciene en afrodisiaca. Zo moesten we lustopwekkende dingen ruiken zoals kaneel en anijs eten. Daarna werden we met z’n tweeën in een schemerige tent gestopt waar we samen, hand in hand, moesten mediteren. Ook moesten we elkaar 2 minuten lang in de ogen kijken waardoor ik een beetje lacherig werd. Helemaal toen bleek dat er nog een stukje anijs tussen mijn tanden zat (vet charmant).

Vervolgens mochten we plaatsnemen op het strand met een bord vol houten kaartjes waarop zeer persoonlijke vragen stonden, zoals hoe de band met mijn moeder is en wanneer ik voor het laatst gehuild had. Yep, dit moest je delen met een wildvreemd die je een minuut later nog lang in de ogen had aangestaard. Een zeer open en intiem gesprek volgde wat ervoor zorgde dat we na een uur, en wat lustopwekkende thee, een enorme band had opgebouwd. Super bijzonder en ik zou het zo weer doen!

Na de botergeil experience hebben we met z’n allen (de gestrikte boys en m’n vriendinnetjes) nog aan onze tan gewerkt op het strand. Helaas was het festival rond 17:00 uur afgelopen en werd het tijd voor ons om weer de boot te pakken, terug naar het vaste land.

Op de boot voelde het alsof we een veilige bubbel verlieten en weer terug moesten naar de gestresste wereld. MadNes Festival was werkelijk een kleine community met likeminded mensen. Relaxt, openminded, vol (sportieve) activiteiten en een super toffe beach-vibe. Ik kan niet wachten om weer terug te gaan naar Ameland, terug naar het beste festival van Nederland. Gelukkig is de datum van volgend jaar al bekend: 5-7 juli. Let’s get MadNes! Ga je mee?