Loop jij te lang rond met (pijn)klachten?

Uit onderzoek van het Koninklijk genootschap voor fysiotherapeuten is gebleken dat 56% van de Nederlanders minstens enkele weken door loopt met (pijn)klachten. Het grootste deel van de mensen hoopt dat de klachten vanzelf overgaan. Verder denkt een groot deel van de mensen dat je een verwijzing van de huisarts nodig hebt om naar de fysiotherapeut te kunnen gaan. Wat is verklaarbare pijn? Wat kun je zelf doen om van je klachten af te komen? Wanneer is het tijd om naar een fysiotherapeut of arts te stappen? Ik ga het jullie vertellen. 

Verklaarbare pijn

Pijn hoeft niet te betekenen dat er iets kapot is in je lichaam, maar het is nooit handig om door de pijn heen te trainen. Misschien zegt een stemmetje in je hoofd: “ach, het zal wel meevallen en vanzelf wel weer overgaan.” Dit is in de meeste gevallen ook zo, als je verstandig met je lichaam omgaat en pas weer volledig gaat trainen als de pijn over is.

Als je bijvoorbeeld met je blote voet op een punaise stapt is het heel logisch dat je een aantal dagen hinkt om je voet te ontlasten. Daarna zal je voet herstellen en kun je weer normaal gaan lopen. Met veel sportblessures werkt het eigenlijk hetzelfde. Het is belangrijk om je lichaam de kans te geven om te herstellen in plaats van door te lopen op die pijnlijke voet.

Als jij je pijn kunt verklaren is dit meestal een goed teken. Het is heel logisch dat je na een zware training wat pijn in je rug hebt. Dit zou spierpijn kunnen zijn en zal in de meeste gevallen binnen een aantal dagen tot een week vanzelf verdwijnen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor klachten in je knie, schouder, enkel, grote teen etcetera.

Belasting aanpassen en alternatieven zoeken

Je hebt ergens een pijntje ontwikkeld. Kijk dan of je de belasting aan kunt passen, zodat je zonder pijn de oefening uit kunt voeren. De belasting kun je aanpassen door je oefening met minder gewicht, minder herhalingen of bijvoorbeeld minder explosief uit te voeren.

Van helemaal niets doen wordt niemand beter. Ga eens kijken naar de oefeningen die je wel kunt doen. Bijvoorbeeld: je knie doet pijn bij het maken van een lunge. Kijk dan eens of een squat wel pijnvrij gaat. Gaat geen van de oefeningen zonder pijn? Kijk dan of je wat meer aandacht aan andere delen van je lichaam kunt besteden.

Tijd voor actie?

  • Je loopt al langer dan zes weken rond met pijnklachten die je niet kunt verklaren.
  • Je hebt je belasting aangepast maar de pijn neemt niet af (of neemt zelfs toe). Dan kan het van toegevoegde waarde zijn om naar de fysiotherapeut te gaan en samen met hem/haar te kijken naar de oorzaak van je klachten.
  • Je loopt al lang rond met een pijntje, maar wilt niet naar de fysiotherapeut omdat je bang bent dat het niet erg genoeg is. Maak je geen zorgen, iedere klacht waar jij je door beperkt voelt (hoe knullig het voor jou zelf misschien ook aanvoelt) is serieus. Je hoeft niet bang te zijn dat jij je aanstelt, een goede fysiotherapeut zal jou serieus nemen en advies geven waar je verder mee kunt.
  • Je bent bang voor een langdurig/duur traject bij de fysiotherapeut. Geef van te voren aan waar je voor komt. Als je een duidelijk vraag hebt en informatie wilt over een onderwerp zal de fysio in staat zijn jou gericht te helpen. De meeste fysiotherapeuten zullen je informatie meegeven, zodat je weet wat er aan de hand is en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt. Hoe meer je zelf doet, hoe minder behandelingen je nodig hebt.
  • Bij twijfel: altijd gaan. Zoek een goede (sport)fysiotherapeut in jouw omgeving en ga langs voor een check.

Fysiotherapie

In Nederland is er sprake van ‘Directe Toegang Fysiotherapie’. Je kunt dus zelf een afspraak maken en een verwijzing is daarom niet nodig. Als je aanvullend verzekerd bent zal de verzekering een aantal (hoeveelheid afhankelijk van je pakket) van je behandelingen betalen. De fysiotherapie behandelingen komen uit je aanvullende pakket en gaan dan dus ook NIET van je eigen risico af.

Niet verzekerd: Geen probleem, je kunt vaak per behandeling betalen. Een behandeling of onderzoek kost meestal 30-50 euro en kan een hoop (langdurige) ellende voorkomen.

Zorg er dus voor dat jij niet beperkt wordt door je pijn. Wat kun je zelf doen? En wat kan de fysiotherapeut voor je doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *