Hoe bereik ik het beste resultaat? Reflecteer je eetgedrag en voedingsinname

Je bent waarschijnlijk al een tijdje bezig met een (als het goed is) verbeterd voedingspatroon. Je hebt ook al vast bekeken hoeveel calorieën je zou moeten eten en wat de ideale verdeling van de macro nutriënten zouden zijn. Vervolgens ben je met de andere adviezen aan de slag gegaan en heeft er een verandering in je bodycomposition plaatsgevonden (vetmassa omlaag, spiermassa omhoog). Deze verandering in je vetpercentage en vetvrije (spier)massa heeft gevolgen voor je metabolisme en dus caloriebehoefte. Het is dus tijd om de berekening opnieuw uit te voeren en te bekijken of er een wijziging in je energie inname nodig is. 

Wat veel mensen vergeten is dat een voedingspatroon altijd in ontwikkeling zou moeten zijn. Een verandering is jouw fysiek wil zeggen dat je ook andere energiebehoeften hebt. De fout die veel gemaakt wordt is het (laten) opstellen van een voedingsschema, al dan niet door een ‘specialist’ en er vanuit gaan dat dat je de komende 6 maanden wel verder zal helpen. Helaas, zo makkelijk is het niet.

Reflecteer

Buiten je nieuwe energiebehoefte uitrekenen is het waardevol om te kijken naar of je tevreden bent met datgene je tot nu toe bereikt hebt. Heb je goede resultaten geboekt? Bekijk dan eens hoe het komt dat je succesvol bent geweest en waar je sterke punten liggen. Blijf deze vasthouden en zoek manieren om jezelf nog verder te verbeteren.

Nog niet bereikt wat je voor ogen had? Analyseer je gedrag van de afgelopen 6 weken en probeer erachter te komen waar je steken hebt laten vallen. Toch iets teveel alcohol gedronken? Beperk het tot een minimum van eenmaal per 2 weken en let goed op de hoeveelheid. Vaak honger gehad? Wellicht kun je meer volume creëren in je maaltijden door de consumptie van groenten te verhogen. Ervoor gekozen om geen calorieën te tellen? Ik raad het je aan om dat vanaf nu wel te doen, immers: meten = weten! Dit kan via MyFitnessPal. De inzicht en kennis leert je om uiteindelijk te vinden wat je voedt en versterkt!

Mart Jansen www.fitsmartstraining.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *