In 5 simpele stappen maak jij een voedzame maaltijdsalade

Als je aan maaltijdsalade denkt, denk je misschien aan de zomer, konijnenvoer of diëten. Niets is minder waar want ook in de winter is een lekkere, voedzame salade een top idee. Salades zijn zoveel meer dan alleen een blaadje sla met wat komkommer en tomaat. Want eerlijk is eerlijk: daar houdt nog geen konijn een lange en koude winterdag mee vol. 😉

Hoe maak je jouw salade eigenlijk tot een voedzame maaltijd? Met de koude winterdagen die op de loer liggen hebben we zeker energie nodig. Met deze stappen maak jij de perfecte salade.

1. Basis

Natuurlijk bestaat een salade uit bladgroentes. Denk hierbij verder dan een krop ijsbergsla of botersla. Kies bijvoorbeeld eens voor spinazie, boerenkool, andijvie, rucola of een koolsoort. Je kunt uiteraard ook een combinatie maken van meerdere soorten bladgroentes.

2. Voedzame en vullende toevoeging

Je kunt ervoor kiezen om een salade met alleen groente te maken, maar dan heb je na een uur alweer honger en wordt die snoeppot op het bureau wel heel verleidelijk. Voeg daarom peulvruchten en/of een graansoort toe. Hierbij kan je denken aan alle varianten van bonen (kidney-, bruine-, witte-, tuinbonen…), kikkererwten en linzen. Maar ook met granen zijn er opties genoeg: quinoa, bulgur, boekweit, couscous, volkorenpasta of amaranth. Hiervoor kan je ook het restje pasta van de avond ervoor gebruiken: scheelt tijd en zorgt voor minder voedselverspilling!

3. Een onverwachte verrassing

Voor een extra smaakexplosie kan je een onverwacht ingrediënt toevoegen. Denk hierbij aan kruiden, olijven, gedroogde fruitsoorten of een combinatie van zoet en hartig. Ook gekruide, geroosterde groentes uit de oven kunnen zorgen voor een nog smakelijkere salade. Wat ga jij toevoegen voor de onverwachte smaakmaker? Je kan natuurlijk zelf je eigen favorieten toevoegen.

4. Voeg een bite toe

Een knapperige aanvulling is zeker een aanrader. Hierbij kan je natuurlijk denken aan een ‘stevige’ groente, zoals paprika of wortel, maar denk ook juist aan verschillende noten en zaden. De afwisseling van ‘zachte’ en ‘harde’ structuren zullen jouw salades het helemaal maken!

5. Dressing

Een dressing maakt het geheel af. In de supermarkt zijn talloze opties te vinden, maar je kan net zo makkelijk een eigen variant maken. Misschien is alleen een goede olijfolie al voldoende. Ook een tapenade of een eetlepel hummus kan als dressing dienen. Zorg er wel voor dat je de ‘natte’ en ‘droge’ ingrediënten pas samenvoegt als je gaat eten. Hierdoor blijft het geheel knapperig en ‘fris’.

Met deze vijf stappen kan je eindeloos variëren met het maken van een voedzame maaltijdsalade. Op deze manier kun je het makkelijk meenemen en van tevoren klaarmaken. Bovendien is het zoveel lekkerder dan een klef geworden boterham met pindakaas.

Wat is jouw favoriete combinatie? Wij zijn benieuwd!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *