Hoe breng ik Running Therapie in praktijk?

Met Chrissy Sport & Zorg bied ik onder andere hardlopen aan voor mensen met psychische klachten, omdat deze manier van hardlopen meer is dan een normale hardlooptraining, draagt deze activiteit de naam ‘Running Therapie.’ In dit blog beschrijf ik hoe ik hardlopen (oftewel; Running Therapie) inzet als remedie tegen de negatieve stemming van mijn klanten. Ook leg ik uit hoe jij zelf aan de slag kan gaan en waar je dan precies op moet letten. 

Verwarrende naam

De naam ‘Running Therapie’ roept vaak nogal wat verwarring op. Het woord ‘running’ kan associaties oproepen met rondetijden en hardloopwedstrijden en kan de nadruk leggen op presteren, terwijl ‘therapie’ doet vermoeden dat het om een verbale manier van behandelen gaat. Dit is beide niet het geval.

Het hardlopen kan namelijk ook op wandeltempo worden uitgevoerd en is dus voor iedereen die kan lopen toegankelijk. Therapeutische gesprekken voeren, behoort niet tot de standaardtaak van de Running Therapeut. Natuurlijk kun je je verhaal kwijt en ben ik geschoold om extra alert te zijn op de psychische gesteldheid van mijn cliënten, maar de focus ligt niet op de psychische klachten. Ik vind het veel belangrijker dat een deelnemer juist die negatieve gedachtestroom doorbreekt tijdens het samen lopen en even uit die negatieve cirkel stapt.

logo_runningtherapie Fitgirls

Wat is Running Therapie?

‘Running Therapie is het inzetten van een rustige duurloop ten behoeve van het overbelaste brein’ Of simpeler gezegd: regelmatig en rustig hardlopen om psychische klachten te verminderen. Het is een vorm van therapie waarbij je vooral met je lijf bezig bent, maar waarvan je de effecten met name op psychisch gebied zal ervaren.

“Het is een vorm van therapie waarbij je vooral met je lijf bezig bent, maar waarvan je de effecten met name op psychisch gebied zal ervaren.”

Het is een programma van twaalf weken waarbij gecontroleerd hardlopen gecombineerd wordt met rustig ademhalen. Met gecontroleerd of slim hardlopen wordt bedoelt; naar je lichaam luisteren, grenzen opzoeken maar vooral bewaken, minder kilometers maken en efficiënter trainen.

Running Therapie is erop gericht dat deelnemers na twaalf weken zelfstandig drie tot vier keer per week, dertig tot zestig minuten lang, invulling kunnen geven aan het hardlopen. Het is gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid en het opbouwen van self-efficacy door kleine en haalbare doelen te stellen.

Het verschil met een normale hardlooptraining

Zoals ik eerder al schreef; Running Therapie is meer dan een ‘normale’ hardlooptraining. Wanneer je wil leren hardlopen kun je je ook aansluiten bij een reguliere hardloopgroep. Een groot verschil tussen een reguliere hardloopgroep en Running Therapie is dat bij Running Therapie niet de prestatie voorop staat, maar het lekkere gevoel en het plezier dat bewegen jou kan bezorgen. Met plezier en ontspanning leren hardlopen, dat is waar het bij Running Therapie om draait.

“Met plezier en ontspanning leren hardlopen, dat is waar het bij Running Therapie om draait.”

Daarnaast is Running Therapie speciaal ontwikkeld voor mensen die al jaren niets gedaan hebben en een flinke achterstand in conditie hebben opgelopen. Vaak is voor hen, lichamelijk of psychisch, de stap te groot om zich aan te melden bij een reguliere hardloopgroep. Running Therapie kan gezien worden als tussenstap tussen niets doen en een actievere levensstijl. Het is een tijdelijk traject waarin je de nodige ontwikkeling doormaakt om later zelfstandig verder te kunnen gaan of je aan te kunnen sluiten bij een reguliere sport/hardloop groep.

Korte- en Langetermijndoelen

Het hoofddoel van Running Therapie is het verbeteren van de stemming. We kunnen Running Therapie indelen in korte- en langetermijn doelen;

KORTE TERMIJNDOELEN

  • Wegnemen van angst en onzekerheid
  • Opdoen van succeservaringen
  • Aanleren van een juist looptempo
  • Inpassen van beweegvorm in weekagenda
  • Intrinsieke motivatie ontwikkelen

 LANGE TERMIJNDOELEN  

  • Verminderen van depressieve-, angst-, en/of paniekgevoelens
  • Verbeteren fysieke competentie gevoelens (wat uiteindelijk effect heeft op het algeheel competentiegevoel)
  • Vergroten zelfredzaamheid
  • Actieve levensstijl
  • Mogelijk afbouw medicatie (dit alleen in overleg met arts)
  • Doen en blijven doen! Het vraagt om een blijvende gedragsverandering

Doelgroep

Je hebt geen diagnose nodig van de huisarts om baat te hebben bij hardlopen. Ook als je slecht slaapt of weinig energie hebt gedurende de dag, is hardlopen een manier om hier iets aan te doen.

Veel voorkomende klachten bij mensen die baat hebben bij Running Therapie zijn;

Slecht slapen
Veel piekeren
Sombere gevoelens
Agressie
Impulsiviteit
Wisselende stemmingen
Middelenmisbruik
Geen energie
Hyperactiviteit
Weinig zelfvertrouwen
Seksuele problemen
Slechte lichamelijke conditie
Overgewicht
Emotioneel
Gevoel van hulpeloosheid
Eenzaamheid  

(wel met diagnose)
Depressie
Burn-out klachten
Stemmingsstoornissen
Angst en paniekaanvallen
Schizofrenie
Persoonlijkheidsstoornissen
Verslavingsstoornissen  

Hardlopen kan ingezet worden om bovenstaande klachten te verminderen, maar regelmatig bewegen kan er ook voor zorgen dat deze klachten bij je uit de buurt blijven. ‘Voorkomen is beter dan genezen’, een bekend spreekwoord dat ook opgaat voor jouw mentale gesteldheid.

Hoe breng je slim hardlopen en rustig ademhalen in de praktijk?

  1. Doe iedere dag een ademhalingsoefening.
  2. Doe kort voor het lopen een ademhalingsoefening zodat je ademhaling past bij je snelheid.
  3. Loop drie keer in de week dertig tot zestig minuten waarvan één keer zo rustig is, dat je lekker om je heen kunt kijken en kunt genieten van de natuur
  4. Loop één keer per drie weken langer of intensiever (dus ga niet iedere keer tot het gaatje, vooral wanneer je psychisch ‘moe’ bent, heeft je lichaam veel meer baat bij minder uitputtende vormen van lichaamsbeweging)

chrissy uigelicht Fitgirls

Chrissy de Vos is eigenaresse van Chrissy Sport & Zorg. Ze heeft interesse voor alles wat te maken heeft met sport, voeding, gezondheid en de invloed van deze factoren op ons brein. Chrissy richt zich voornamelijk op de combinatie tussen verantwoord bewegen: ‘het fysiek’ en het vergroten van de mentale veerkracht: ‘de psyche’. Met Chrissy Sport & Zorg probeert ze zoveel mogelijk mensen te motiveren om in beweging te komen en goed voor zichzelf te zorgen. Door blogs te schrijven over de positieve gevolgen van lichaamsbeweging op het brein, hoopt ze jou te motiveren en inspireren.

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *