Help, ik heb PDS! 8 tips om hiermee om te gaan

In mijn eerdere blogs is mijn prikkelbaar darmsyndroom (PDS) al eens voorbij gekomen. Om goed te functioneren en om goede prestaties te leveren, moet ik altijd rekening houden met mijn PDS. Uit ervaring weet ik dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar veel mensen vinden het moeilijk om er openlijk over te praten. Het leek mij daarom leuk om mijn ervaringen in het dagelijkse leven, tijdens sociale gelegenheden en vakanties met jullie te delen in deze blog.

PDS in het dagelijks leven

Mijn PDS speelt dagelijks op. Ik moet te allen tijde rekening houden met wat ik eet en wanneer ik train. Daarnaast slik ik medicijnen en volg ik het FODMAP-dieet om de symptomen te beperken. Bij het FODMAP-dieet test je welke koolhydraten klachten geven. Dit dieet volg ik nu twee jaar en zo lang ik mij hieraan houd, kan ik goed met mijn PDS leven. Maar dan nog zijn er altijd dagen waarop het misgaat, want niet alleen voeding is van invloed op de klachten. Denk ook aan stress, onvoldoende beweging en een ander ritme door vakanties.

Inmiddels weet ik dat ik slecht tegen de fructanen in onder andere tarwe kan en dat ik fructose niet goed kan verdragen. Ik probeer producten met deze ingrediënten zoveel mogelijk te vermijden. Doe ik dit niet, dan is het meteen raak en krijg ik darmkrampen of zit ik voortdurend op het toilet. Er zijn genoeg fases in mijn leven geweest waar ik moeite had met mijn PDS. Ik kon het niet accepteren en lette niet op wat ik at. Het gevolg was dat ik krom lag van de pijn. Inmiddels heb ik ervaren dat ik alleen mezelf ermee heb als ik niet op mijn voeding let.

“Inmiddels heb ik ervaren dat ik alleen mezelf ermee heb als ik niet op mijn voeding let.”

PDS: Lekker uit eten

Ik heb dit kopje heel bewust ‘lekker uit eten’ genoemd. Ook met het prikkelbaar darmsyndroom kun je lekker uit eten. Ik denk dat veel mensen met PDS dit herkennen:  je hebt een gezellig etentje gepland en opeens speelt die buik weer op. Hoe vaak ik niet op het toilet heb gezeten tijdens etentjes of feestjes. Hierdoor ging ik me steeds vaker van te voren al druk maken. Wat als mijn PDS de gezellige avond weer zou verpesten? Dit is een mooi voorbeeld van de invloed die stress kan hebben op de darmklachten.

Met betrekking tot uit eten gaan, ben ik echt buiten mijn comfortzone moeten treden. Ik wilde me niet anders voelen dan anderen. Ik wilde niet dat de kok voor mij iets aparts moest bereiden. Hoe vaak ik niet eigenwijs ben geweest en producten heb gegeten die ik juist niet moet eten met het gevolg dat ik krom lag van de pijn. Sinds ik het FODMAP-dieet volg, is de knop omgegaan. Waarom zou ik het mezelf nog moeilijk maken? Ik houd van eten, maar ik kon er niet meer van genieten .

“Ik wilde me niet anders voelen dan de anderen.”

Toen ik me dit realiseerde, heb ik stappen gezet. Hoe? Door voorafgaand aan een etentje of feestje contact te leggen met het restaurant of de menukaart te bekijken. Als je uitlegt dat je een dieet volgt, willen koks gerust meewerken. De keren dat het niet mogelijk was, kan ik op één hand tellen. Ik zoek dan een ander restaurant of eet vooraf of later als er niets geregeld kan worden. Uit eten is nu weer leuk en gezellig voor mij.

Sporten en op vakantie met PDS

Als topsporter verblijf ik regelmatig in hotels in verband met wedstrijden of trainingsstages. Je bent dan afhankelijk van het hotel dat er voor je geserveerd wordt. Ik neem tegenwoordig vooraf contact op met het hotel. Het komt erop neer dat de kok voor mij producten bestelt of een aparte maaltijd bereidt. Als dit niet lukt, neem ik mijn eigen eten mee.

Dit is belangrijk want PDS heeft ook invloed op mijn sportprestaties. Zodra ik niet oplet en de verkeerde producten eet, krijg ik klachten en kan ik minder goed presteren tijdens een wedstrijd. Daarom ben ik open over mijn PDS. Inmiddels is in het hardloopwereldje bekend dat ik PDS heb, hierdoor willen organisaties van loopevenementen alle medewerking verlenen.

Tijdens vakanties gaat het net zo. We bekijken in welk hotel we slapen en nemen contact op of we koken zoveel mogelijk zelf als we een appartement hebben. Daarnaast neem ik altijd een voorraadje eigen eten mee. Dit werkt prima. Op locatie kijk ik altijd wat er in de supermarkten te verkrijgen is. Ik neem hier de eerste keer ook echt de tijd voor.

Tips bij het Prikkelbaar Darmsyndroom:

Ik wil jullie een aantal tips meegeven om het jezelf makkelijk te maken. Onthoud hierbij dat jij er niets aan kunt doen dat je het prikkelbaar darmsyndroom hebt. Denk aan jezelf! Maak het voor jezelf zo aangenaam mogelijk.

  1. Geef openheid over je dieet en darmprobleem. Dit zorgt voor meer begrip. Mensen zien niet dat je PDS hebt en kunnen ook nergens rekening mee houden.
  2. Kies een sport die je leuk vindt en waarbij je weinig hinder hebt van je darmprobleem. Plan het ook op een moment van de dag wanneer je de minste kans op klachten hebt. Zo is dit voor mij bijvoorbeeld in de ochtend.
  3. Eventueel kun je een vakantieland kiezen waarvan je weet dat ze veel vergelijkbare producten verkopen als in Nederland.
  4. Overleg met de koks of andere werknemers van een eetgelegenheid als je een etentje gepland hebt.
  5. Neem je eigen producten mee als je buiten de deur gaat eten en er niets geregeld kan worden. Eventueel kun je overleggen met de organisatie, gastvrouw of –heer.
  6. Ga je bij of met vrienden eten, overleg dan vooraf wat jullie gaan eten. Misschien kun je zelf wat koken of kan jij een eetgelegenheid kiezen.
  7. Neem je eigen eten mee als je op vakantie gaat of in ieder geval een voorraadje voor de eerste dagen zodat je kan inventariseren wat de plaatselijke supermarkten of winkels verkopen. Probeer daarnaast zoveel mogelijk het eetritme aan te houden dat je hebt in Nederland.
  8. Zorg voor voldoende beweging. Ook voor je darmen is bewegen belangrijk. Een intervaltraining met hardlopen zorgt er bij mij voor dat ik minder last van obstipatie heb.Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn tips en ervaringen en dat jullie net zoals ik ook op bepaalde gebieden buiten je comfortzone durven te treden!

Mariska dute Fitgirls

Mariska Dute, 30 jaar, is langeafstandsatlete met het prikkelbaar darmsyndroom en loopt afstanden van vijf kilometer tot en met een hele marathon. Ze traint bij de trainingsgroep van Honoré Hoedt op Papendal. Daarnaast werkt ze als fitnessinstructrice en heeft ze een eigen praktijk als sportdiëtiste: Mariska Dute Voeding, Sport & Advies.

Facebook Comments

3 thoughts on “Help, ik heb PDS! 8 tips om hiermee om te gaan

  1. Marleen zegt:

    Goed geschreven! Heb je nog tips over fructosevrije gezonde voeding?
    Ik verdraag fructose ook slecht, wat betekent dat ik nauwelijks groente en fruit kan eten door de hoeveelheden fructose die daar in zitten. Niet echt handig als je je vetpercentage wil verlagen.

  2. Mariska
    Mariska zegt:

    Dank je wel Marleen! Wat lastig dat je slecht op fructose reageert.
    Probeer voor eiwitrijkere producten te kiezen, die bevatten vaak geen tot minder fructose en dan voor de magere varianten als je vet% wilt verlagen. Ik wil je de tip meegeven om altijd even de etiketten te bekijken, niet dat er ergens verborgen fructose in zit omdat het bijvoorbeeld gezoet is.
    Producten als zuivel, aardappelen, rijst, vlees, vis, eieren, noten bevatten geen fructose.Ik weet niet hoeveel je kan verdragen, maar fruitsoorten als veenbessen, rabarber en frambozen hebben een heel laag fructose gehalte.

    Succes en ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt!

  3. Christel Hagen zegt:

    Ik vind het echt een mooi stukje geschreven, maar ik ben zelf lid v een club , en pds is eigenlijk in vele variaties en zo verschillend!! Ik ben zeker van mening dat je hersensactiviteit en je buik op elkaar reageren, dat is ook een belangrijk punt voor mensen met pds!! Dat is absoluut ook iets waar naar gekeken moet worden, en daar iets mee doen…!! Dat in combinatie met goed bewegen , en gaan ontdekken wat je wel kan eten en drinken…, dan kom je een heel eind!! Wens je heel veel succes…
    Gr christel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *