Een gezonde leefstijl als remedie tegen PDS

PDS: een begrip dat veel mensen al eens een keer voorbij hebben zien komen, maar niet zo goed kennen. PDS staat voor Prikkelbare Darm Syndroom. Helaas heb ik hier ook last van, maar gelukkig vind ik langzaam maar zeker een weg om de klachten zo klein mogelijk te maken. Sport en voeding zijn daar een onderdeel van en ik, Rianne, ga jou vertellen hoe, wat en waarom!

PDS

Zoals gezegd staat deze afkorting voor ‘Prikkelbare Darm Syndroom’. Zo’n vijf tot tien procent van de bevolking leeft met overgevoelige darmen. Onze darmen reageren sneller op prikkels die zij krijgen. De klachten die hieruit voortkomen verschillen heel erg per persoon, voorbeelden zijn: obstipatie, diarree, winderigheid, misselijkheid, gerommel en pijn. Deze klachten treden op na het eten van bepaald voedsel, door stress of gewoon helemaal uit het niets. De grootste frustratie is dat er geen medicijn voor is. Er zijn natuurlijk wel middelen die de klachten verminderen, maar niks dat de oorzaak aanpakt. Kortom: het is iets waar we mee moeten leven, maar dat betekent natuurlijk niet dat we zelf niet op zoek moeten gaan naar manieren om ons beter te voelen, naast medicatie.

Hoe een healthy lifestyle mij heeft geholpen

Het is nu ongeveer acht jaar geleden dat duidelijk werd dat mijn darmen niet optimaal werkten. Ik had veel klachten en soms was het zelfs zo erg dat het leidde tot paniekaanvallen, omdat ik niet wist wat ik moest doen en het zo’n pijn deed. Elke keer als ik weer vastgeklampt zat aan de bank en ziek thuisbleef, gingen we alles na: wat ik heb gedaan, hoe was mijn stressniveau en wat had ik gegeten… we hadden geen idee waar het aan lag. Het was iets waar ik elke dag weer tegenaan liep en dat mij weerhield van het doen van activiteiten. Ik ben bij meerdere specialisten geweest en werd op diëten gezet zoals suikervrij en lactosevrij, maar geen één daarvan was de oplossing.

De oplossing

Maar ervaring leert. Langzaam maar zeker begon ik zelf een lijstje te creëren van dingen die ik niet kan verwerken, zoals melk, ijs, grillworst en spekjes. Brood lijkt ook een pittige hap te zijn voor mijn lichaam, terwijl yoghurt geen probleem is. Een rode draad zit er dus totaal niet in. Ik las veel artikelen over voeding in het algemeen en wat het met je lichaam kon doen en toen ontdekte ik dat geraffineerde suikers en veel toegevoegde voedingsstoffen echt een flinke klap kunnen zijn voor je lichaam. Dat was het moment dat ik besloot om zoveel mogelijk clean te eten. Overdag eet ik tussendoor alleen fruit of een zelfgemaakt tussendoortje, mijn ontbijt bestaat uit yoghurt met biologische muesli en mijn lunch is vaak een salade. Geen voorverpakte koekjes en chips meer voor mij!

Geen troep meer!

Daarnaast verving ik alledaagse producten door een gezondere versie zoals mayonaise voor yogonaise, hagelslag voor gerookte kipfilet en melkchocolade voor 85% pure chocolade. Alle kleine beetjes helpen. ’s Avonds eet ik dus inderdaad wel een stukje pure chocola en soms een halve eierkoek; ik vind dat dit oké is. Ik heb zoveel restricties en zoektochten binnen mijn voedingspatroon gehad, dat ik het zat ben om mezelf aan strakke banden te leggen. Van chocola krijg ik geen klachten, dus een klein blokje kan écht geen kwaad. Door ‘troep’, zoals ik het noem, zoveel mogelijk uit mijn voedingsschema te laten, merk ik dat mijn darmen het makkelijker hebben en liever voor me zijn. Ze kunnen puur en natuurlijk eten veel gemakkelijker verteren. Puur gevalletje: ‘jij liever voor je lichaam, je lichaam liever voor jou!’

PDS Fitgirls

Zelfvertrouwen

Een andere veelgehoorde klacht van PDS is een opgeblazen gevoel en een opgezette buik. Deze ontstaan door het eten van verkeerd voedsel. Hier had ik ook last van en ik voelde me dan dik. Ik puilde zo uit! Mijn zelfbeeld werd steeds slechter en ik droeg alleen nog wijde kleding en vesten, zodat je mijn buik niet goed zag. Dat heb ik nog steeds wel: een basic strak hemdje? Daar moet echt iets overheen, maar stap voor stap gaat dat allemaal steeds beter en ik voel me echt al een stuk zelfverzekerder!

Mijn lichaam kan meer dan ik dacht

Sporten heeft daar een supergrote bijdrage aan geleverd. Niemand zag eruit in die sportschool: allemaal zijn ze bezweet en uitgeput, dus mijn uiterlijk boeide me ook al snel vrij weinig. Vlak daarna zag ik al de eerste veranderingen in mijn lichaam en wauw, wat gaf dat een goed gevoel! Ik merkte dat ik sterker werd. Ik kon meer gewicht tillen en mijn schema sneller uitvoeren. Wow, weer een kick! Ik begon mezelf steeds meer uit te dagen en ik durf nu weer op mijn lichaam te vertrouwen, iets wat ik jarenlang niet kon. Ik was altijd bang dat ik de pijn niet aankon, dat het ‘mis zou gaan’ en daarnaast spelen PDS klachten vaak uit het niets op: ik wist nooit wanneer het kwam, het kon altijd gebeuren. Dit had het vertrouwen in mijn lichaam volledig ontnomen. Dankzij het sporten en mijn progressie kan ik dit weer en het heeft me echt een stuk zelfverzekerder gemaakt. Ik weet nu dat mijn lichaam veel meer aankan dan dat ik dacht.

Nog een reden om te sporten als je PDS hebt: beweging is goed voor je spijsvertering en voor je lichaam, vooral als je klachten hebt. Als ik klachten ervaar en ik heb plannen om te sporten, dan ga ik hiervoor. Als ik het voor elkaar krijg om in de sportschool te komen, dan is de pijn binnen no-time weer weg. Echt zo onwijs fijn! Laat je dus niet tegenhouden door de pijn, want je bent sterker dan je denkt en je lichaam kan zó veel meer hebben dan dat je verwacht.

Gastblogger Rianne Fitgirls

Rianne is een toerismestudente met drie hele grote liefdes: reizen, schrijven en sport. Door middel van bloggen probeert zij deze passies te combineren, haar gedachtegang te delen en zo anderen te inspireren. ‘Don’t throw in the towel, use it to wipe the sweat off your face!’

2 thoughts on “Een gezonde leefstijl als remedie tegen PDS

  1. Pingback: PDS: mijn 5 voedingsrichtlijnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *