Ik ga de uitdaging aan: ‘8 weeks to summer body’!

“In 8 weken toewerken naar het beste haalbare resultaat voor jouw lichaam met als beloning en aandenken prachtige foto’s die je eraan herinneren hoe mooi je zelf eigenlijk al bent!”

Bovenstaande oproep van Ellen Gussinklo, eigenaresse van CrossFit Doetinchem en iMprOVE4result, zette me aan het denken. Wil ik er op mijn best uitzien? JA! Wil ik mijn inzicht veranderen? JA! Ik ga de uitdaging aan: in 8 weken toewerken naar mijn beste fysiek ever door te leven als een Figure Athlete.

Zoals jullie in mijn persoonlijke blog al hebben kunnen lezen, ben ik iemand die graag uitdagingen aangaat op het gebied van voeding en sport. Ondanks dat ik geen ambitie heb ooit op een podium te staan (nog niet, althans), ben ik wel razend nieuwsgierig naar de weg ernaartoe. En vooral, hoe ziet mijn lichaam eruit als ik een periode ‘droog train’?

Op 17 juli 2015 begin ik mijn 8-weekse journey, en daar ga ik jullie van op de hoogte houden!

Omdat ik graag meer wilde weten over de achterliggende gedachte van deze 8 weken, regelde ik een interview met Ellen.

Je hebt zelf heel wat wedstrijdervaring op gedaan. Kun je wat meer vertellen over jezelf en jouw achtergrond als Figure Atlete?

Het onderdeel Figure heeft altijd in mijn achterhoofd gespeeld, maar is realiteit geworden nadat ik mijn doelstellingen in de surival en andere sportgebieden behaald had. Het was een stap ‘way out of my comfort zone’, maar ik wilde ervaren wat het is om extreem op dieet te zijn en daarnaast nog te moeten trainen en presteren. Ik had al aardig wat trainingsjaren achter de rug voor voldoende spiermassa voor de Figure (in Nederland BodyFitness) klasse. En een Figure fysiek was voor mij het ultieme schoonheidsideaal.

Die eerste keer zal ik nooit vergeten. Tot het moment dat ik voor het publiek stond, wilde ik alleen maar weg en vroeg ik me af waarom ik dit mezelf aan deed. Vanaf het eerst moment dat ik op het podium stond, viel het als een last van me af en bleek het één van de meest geweldige ervaringen die ik ooit heb meegemaakt. Zo hard gewerkt en iedereen die hetzelfde heeft doorstaan en vol respect is, omdat iedereen weet hoeveel discipline en doorzettingsvermogen het kost.

Mijn harde werken resulteerde in twee keer de 2e plaats. Daarna ben ik in voorbereiding gegaan om te kijken of ik het NK kon halen. Hier ging het mis. Ik kreeg een hersenbloeding (hier is nooit een oorzaak voor gevonden) en kon vanaf dat moment in eerste instantie niks meer. In het revalidatieproces dat volgde bleef ik moeite houden met meerdere mensen, zelfs een klein beetje geluid kon ik niet hebben, lopen, etc. Het enige wat ik wel kon was met lange rustpauzes een paar herhalingen doen met een gewicht. Hier heb ik me daarom ook volledig op gestort en 2 jaar later deed ik weer aan 2 wedstrijden mee. Drie keer een paar minuten het podium op en achter de schermen met oordoppen in ‘out’ en slapen tot ik weer op moest. Wel de 3e plaats op de JBC weten te bemachtigen.

Na de Mrs Universe in Hamburg in november 2014 (hierin heb ik voor mezelf niet in een goede shape gestaan) wilde ik nog één keer in een mijn best haalbaare fysiek een wedstrijd doen. Na 3 jaar was ik eindelijk in staat om weer bijna normaal te sporten en merkte ik dat het diëten in voorbereiding voor de wedstrijd me meteen begon te beperken in wat ik kon. Ik had vlak daarvoor in CrossFit de finale van de Rotterdam Throwdown behaald zonder specifieke voorbereiding en wist dat ik daar uiteindelijk verder mee wilde. Dat was het moment dat ik de knoop heb doorgehakt dat het dat niet waard was. Kon ik eindelijk na bijna 3 jaar beperking weer wat meer aan, zou ik mezelf weer ‘vrijwillig’ de vernieling in gaan helpen. En waarvoor? Geen optie meer. Dat is het niet waard, mag het niet waard zijn en kan ik als personal trainer en CrossFit Trainer ook niet achter staan.

11159470_1621171164785216_2798790675304424402_n
Ellen (tweede van rechts) tijdens een van haar wedstrijden

Hoe ben je op het idee gekomen ‘8 weeks to summerbody’ op te starten?

Als personal trainer en CrossFit Coach spreek ik veel vrouwen die onzeker zijn over hun lichaam. Het is heel herkenbaar, maar de meesten hebben echt een verkeerd zelfbeeld. Het schoonheidsbeeld is aan het veranderen, wat ik helemaal toejuich; van dun naar fit. Alleen was het vroeger dun, tegenwoordig willen vrouwen gespierd zijn en nog steeds een laag vetpercentage hebben, dus eigenlijk gespierder en nog steeds ‘dun’. Om je buikspieren en de mooie lijnen in je benen en armen te zien, moet een gemiddelde vrouw een vet% van onder de 18% hebben. Dit is uiteraard wel afhankelijk van je spiermassa. Dat is niet per definitie gezond, een topatleet (dit is per atleet verschillend) zit vaak rond de 18%. Het is per persoon verschillend wat haalbaar is en een gezond vet% is. 18% Is prima, maar veel vrouwen (waaronder bij mijzelf onder de 15% ) blijft bijv. de cyclus uit. Dat kan niet gezond zijn.

Je ziet steeds meer selfies op instagram en facebook van getrainde lichamen die in een bepaald licht of vanuit een bepaald pose zijn genomen. Het is mooi als dit als motivatie werkt, maar ik merk dat voor een groot aantal dit hetzelfde effect heeft als de foto’s van modellen in de bladen. Het schept een nieuw ideaalbeeld, daarmee frustraties en uiteindelijk weer de onzekerheid, als ze hier niet aan kunnen voldoen.

Ik merkte dat ik elke keer dezelfde gesprekken voerde en vrouwen (maar ook mannen!) tegen dezelfde dingen aanliepen, waar ik vroeger ook mee liep. Het ervaren en meedoen aan de wedstrijden heeft me een reëel beeld gegeven, waardoor ik ook een bewuste keuze kan maken in wat het waard is. Ik vind fit en echt gezond zijn nu veel belangrijker, en dat dit nog steeds met een prima lichaam kan, ook al is mijn sixpack niet meer zoals hij was. En hoe een fit en gezond lichaam er eigenlijk uit ziet voor een vrouw. Je kunt het nog zo vaak lezen en horen, maar eigenlijk moet je het gewoon ervaren. Zo heb ik bedacht dat ik een doel moest verzinnen wat wel de ‘drive’ biedt om een stapje verder te gaan en vol te houden, maar wat wel voor iedereen toegankelijk en haalbaar is.

Wat hoop je te bereiken en uit te dragen met ‘8 weeks to summerbody’?

Het lichaam ziet er heel anders uit in bepaalde poses, met specifiek lichtinval, kleding, etc. Zo kun je je eigen lichaam optisch al heel anders laten lijken door een paar trucjes toe te passen en met je eigen vochthuishouding te spelen. Dit wordt ook gedaan tijdens shoots en uiteraard door bikini en figure atleten op Instagram en Facebook. Ik wil dat de deelnemers het verschil bij hun eigen lichaam zien, als je daar wat in veranderd. Wat deze trucjes met je lichaam doen en hoe anders de deelnemers er al uit zien zonder te diëten, extra trainen, etc. Een reëel zelfbeeld creëren en zorgen dat ze snappen dat de vrouwen op foto’s er in ‘real life’ vaak heel anders uit zien.

Daarnaast wil ik ze laten ervaren wat er allemaal bij komt kijken om voor hen een zo afgetraind mogelijk lichaam te krijgen, met name door voeding, training en rust. Wat ze ervoor moeten doen, maar vooral (en dat is het moeilijkste) allemaal voor moeten laten en laten beseffen of dat het waard is, zichzelf hopelijk beter leren accepteren en trots kunnen zijn op hoe ver ze al zijn gekomen. Met als resultaat en bewijs, hele mooie foto’s waar ze trots op kunnen zijn.

Wat kunnen de deelnemers verwachten?

Waar ik ze van tevoren voor gewaarschuwd heb:

  • Dat het zwaar wordt
  • Emotionele uitbarstingen/ chagrijnig worden/ hoofdpijn (allemaal part of the process)
  • Honger
  • Dromen over eten
  • En alle andere leuke zaken, maar met een mooi resultaat

Veel meiden dromen van een ‘figure atlete’ lijf; hoe realistisch is dit volgens jou en is het voor iedereen haalbaar?

Nee, het is zeker niet voor iedereen haalbaar, maar het hangt ervan af op welke manier. Wil je het als sport, dan zeker niet. Wil je voor jezelf een afgetraind lichaam en doen de verhoudingen er minder toe, dan nog niet iedereen, maar wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Als je het echt graag wilt, dan ben ik ervan overtuigd dat je ver kunt komen. Alleen willen we dit resultaat vaak binnen twee maanden zien en niet de 1 tot 3 jaar die het misschien wel nodig heeft.

Een gedeelte is genetisch bepaald door het skelet en bijv. verhoudingen in je lichaam. Sommigen hebben van zichzelf al brede schouders (dit heeft te maken met de lengte van het sleutelbeen), of brede heupen t.o.v. de schouders, anderen juist niet. Veel mensen vergeten dat het ‘topsport’ is. Dat het enorm veel vergt van jezelf en vooral van je omgeving. Als je kijkt naar Figure atleten, gaat het niet alleen om een goed gevormd en afgetraind fysiek, maar de verhoudingen moeten kloppen.

Als je van jezelf een brede taille hebt, moet je optisch een smallere taille creëren. Dus meer nadruk leggen op je bovenlichaam en billen. Je kunt het zien als boetseerwerk. Op sommige plekken moet wat bij, op sommige plekken wat af. Daarnaast hebben Figure en bikini atleten op de wedstrijd een ander fysiek dan buiten het westrijdseizoen. Ze werken gemiddeld 12 weken specifiek naar een wedstrijd toe. Twaalf weken strak op dieet en specifieke training. Na een wedstrijd wordt gekeken waar de ‘zwakke’ plekken zitten en gaan ze daar mee aan de slag.

Het is belangrijk om na een wedstrijd weer naar een gezond vet% te gaan zodat het lichaam kan herstellen, het gevoel krijgt dat het voldoende binnen krijgt om ook de stofwisseling weer op te voeren en weer als een goed geoliede machine gaat functioneren. Dit is erg belangrijk omdat het bij een volgende wedstrijd weer moet reageren zoals je wilt, i.p.v. angstvallig vet vasthouden zoals bij veel vrouwen gebeurt na het volgen van een dieet.

11048704_1621169864785346_4299890423456883041_o
Ellen Gussinklo

Ik ga de uitdaging aan!

Inmiddels ben ik begonnen aan mijn eerste week. De eerste twee weken zijn vooral bedoeld om ‘schoon schip’ te maken, je lijf de resetten. Ik zit dus nog best hoog in calorieën. Al waren de eerste twee dagen van de challenge wel hilarisch, want ik zat maandag en dinsdag nog in Spanje met mijn vriend en een vriendin. Terwijl we heerlijk aan het genieten waren van het zonnetje, zaten we tijdens onze hike braaf aan onze kipfilet met tomaatjes. We hebben heel wat afgelachen!

Over twee weken begint het ‘echte werk’. Ik ben benieuwd hoe ver ik ga komen. Uiteraard heb ik een ‘voor’ foto gemaakt, maar deze deel ik pas na 8 weken met jullie ;).

Bring it on!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *