Food feiten ontrafeld: “Drink gerust light-frisdrank deze zomer!”

De ietwat brutale en een beetje vreemde titel van deze blog doet je hopelijk doorklikken naar het artikel. Het onderwerp zoetstoffen (die dus in light-frisdranken zitten) zijn namelijk onderwerp van gesprek. Online diëtist en schrijver Jonathan Klaassen schreef er een artikel over en zijn mening is heel duidelijk: het kan geen kwaad! Je lichaam heeft het niet nodig, dat is waar, maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat ze slecht zijn. Lees dit artikel maar.

Welke zoetstoffen worden gebruikt in light-frisdrank?

Tijdens mijn speurtocht langs alle etiketten van light-frisdranken kwam ik de volgende zoetstoffen tegen: aspartaam, acesulfaam-K, sacharine, sucralose en cyclamaat. De meest voorkomende zoetstoffen die worden gebruikt om frisdrank zoet te maken zonder suiker te gebruiken. Dit zijn zogenoemde intensieve zoetstoffen die 50 tot 500 keer zoeter zijn dan suiker en zo goed als geen calorieën bevatten (1-2).

Wat zeggen onderzoeken over deze zoetstof?

Je hoort zoveel negatieve verhalen en daarom is het verleidelijk om deze zoetstoffen als boosdoener te zien. Echter kan in mijn ogen in de zaak rondom zoetstoffen maar één conclusie gegeven worden. Binnen normale doseringen zijn deze stoffen simpelweg veilig. Dit zeg ik niet zomaar op basis van gevoel, nee dit zeg ik naar aanleiding van grondig onderzoek (lees: avonden op mijn kantoor in de literatuur duiken). Te beginnen met aspartaam. Aspartaam levert geen gevaar op voor de gezondheid of het ontstaan van kanker (3,4,5,6,7,8,9,10,11,12). Ook bij acesulfaam-k zijn geen bijwerkingen gevonden (13-14). De onderzoeken naar sucralose wijzen precies hetzelfde uit (veilige stof) (15,16,17,18,19,20) en dat geldt ook voor cyclamaat (21,22,23).

Wel veilig, maar niet nodig

De zoetstoffen zijn allemaal veilig bevonden, alleen is het niet zo dat je lichaam het nodig heeft. Maar wil je toch een zoet drankje drinken zonder calorieën, dan kan het geen kwaad.

Over de schrijver : Jonathan Klaassen
Jonathan Klaassen is (online) diëtist en schrijver en helpt mensen online bij het aanleren van een gezond voedingspatroon. Naast zijn werk als diëtist kun je hem kennen van zijn artikelen die hij plaats op instagram, facebook of www.jonathanklaassen.nl. Wil je hem als coach? Schrijf je dan hier in voor een van zijn programma’s. Momenteel schrijft hij aan zijn eerste boek en zijn missie is om jou te leren hoe het nou écht zit met voeding.

Bronnen
1. De jong, F.M. Ons Voedsel. ‘S-Graveland: Fontaine Uitgevers BV; 2008.P.124-126
2. Van den Berg,Y & Botermans,M. De veiligheid en schadelijkheid van e-nummers. VL&DB Uitgevers. Allergieplatform.P.21-23
3. Magnuson, BA et al. Aspartame: a safety evaluation based on current use levels, regulations, and toxicological and epidemiological studies. Critical Reviews in Toxicology. 2007. Beschikbaar via:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17828671

EFSA. European Food Safety Authority. Aspartame. 2013. Beschikbaar via:http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame
Butchkoa, H.H et al. Aspartame: review of safety. 2002. Beschikaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12180494
6. EFSA. Updated opinion on a request from the European Commission related to the 2nd ERF carcinogenicity study on aspartame, taking into consideration study data submitted by the Ramazzini Foundation in February 2009. 2009. Beschikbaar via: http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1015
7. Nederlandse Voedsel- en warenautoriteit. EFSA rapport over aspartaam. Beschikaar via:https://www.nvwa.nl/onderwerpen/bedrijven-en-instellingen/branche/levensmiddelenindustrie/nieuwsoverzicht/nieuwsbericht/10654/efsa-rapport-over-aspartaam
8. European commission health & consumer protection directorate-general. Opinion on the scientific committee on food: update on the safety of aspartame. 2002. Beschikbaar via: http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out155_en.pdf
9. Health Canada. Food and nutrition. Aspartame. Beschikbaar via: http://www.hc-sc.gc.ca/fn-an/securit/addit/sweeten-edulcor/aspartame-eng.php
10. GAO. U.S. Government Accountability Office. Food and Drug Administration. Food Additive Approval Process Followd for Aspartame. 1987. Beschikbaar via: http://www.gao.gov/products/HRD-87-46
11. FDA. U.S. Food and Drug Administration. Protecting and Promoting Your Health. 2007. Beschikbaar via:http://www.fda.gov/Food/IngredientsPackagingLabeling/FoodAdditivesIngredients/ucm208580.htm
12. European Food Safety Authority. Opinion of the Scientific Panel on Food Additives, Flavourings, Processing aids and Materials in contact with Food (AFC) on a request from the commission related to a new long-term carcinogenicity study on aspartame. 2006. Beschikbaar via: http://ecdc.europa.eu/en/publications/Publications/EU-summary-report-trends-sources-zoonoses-2013.pdf
13. European Commission. Health & Consumer Protection Directorate-General. Opinion. Re-evalution of acesulfame K with reference to the previous SCF opinion of 1991. Beschikbaar via: http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out52_en.pdf
14. Food-info. Acesulfaam K. Beschikbaar via: http://www.food-info.net/nl/sweet/acesulfame.htm
15. All about Sucralose. Sucralose Facts. A Safe Food Ingredient. Beschikbaar via: http://sucralose.org/sucralose-facts/
16. Mandel, I.D, Grotz, V.L. Dental Considerations in sucralose use. 2002. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11887514
17. Grotz, V.L. Munro, I.C. An overview of the safety of sucralose. Regulatory Toxicology and Pharmacology. Beschikbaar via: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0273230009000786
18. Brusick, D et al. The absence of genotoxicity of sucralose. 2010. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20691239
19. Baird, I.M et al. Repeated dose study of sucralose tolerence in human subjects. 2000. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20691239
20. Goldsmith, L.A. Acute and subchronic toxicity of sucralose. 2000. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20691239
21. European Commission. Health & consumer Protection Directorate-General. Revised Opinion On Cyclamic Acid And its Sodium And Calcium Salts. 2000. Beschikbaar via: http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out53_en.pdf
22. Serra-Majem,L. Et al. Cyclamate intake and cyclohexylamine excretion are not related to male fertility in humans. 2013. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14726272

2 thoughts on “Food feiten ontrafeld: “Drink gerust light-frisdrank deze zomer!”

  1. Mientje zegt:

    Aspartaam wordt in het lichaam verwerkt als een eiwit en wordt in het lichaam afgebroken tot aminozuren als asparaginezuur en fenylalanine. Dat zijn stoffen die ook in natuurlijke voeding voorkomen en zijn niet schadelijk. Maar bij de afbraak van aspartaam komt ook methanol vrij, een giftige stof die in grote hoeveelheden schadelijk is voor het lichaam. De Amerikaanse Environmental Protection Agency EPA legt uit dat dit gif zich ophoopt in het lichaam omdat de uitscheiding zo traag is. Zij adviseren niet meer dan 7,8 mg per dag te nemen, een liter frisdrank bevat al ongeveer 56 mg. Wanneer deze stof een temperatuur krijgt boven de 30 graden ontstaat het vrije methanol (oxidatie), en dat gebeurt in het lichaam omdat ons innerlijk milieu zo rond de 37 graden ligt. De stof wordt dan omgezet tot formaline en formaldehyde. Deze laatste is een neurotoxine. Methanol heeft de eigenschap dat deze de hersenbarrière kan doordringen, waarna de stof het zenuwstelsel in kan komen en invloed uitoefen op de neurotransmitters en hersenfuncties. Dit kan uiteindelijk hersenschade tot gevolg hebben, zo bleek uit onderzoek in 2008. Het heeft ook een negatieve invloed op het emotioneel functioneren en de leercapaciteit, aldus de onderzoekers.

    • jonathan
      jonathan zegt:

      Dag Mientje,

      Na het eten van aspartaam wordt de stof volledig gehydrolyseerd (afgebroken) door het lichaam. De stof wordt inderdaad gesplitst tot de aminozuren fenylalanine en aspargaginezuur en daarnaast ook tot de stof methanol. Een drietal stoffen die het lichaam overigens ook zelf aanmaakt en schadelijk hoef je ze niet te noemen. In een hoge dosis is methanol wel schadelijk, maar dat kan water ook zijn of zelfs vitamines.

      Wel kan fenylalanine een gevaarlijke stof zijn voor PKU-patiënten (lees: uitzonderingen). Deze groep mensen mogen niet teveel fenylalanine binnenkrijgen omdat ze dit aminozuur niet goed kunnen omzetten. Daardoor ontstaan afbraakproducten die hersenbeschadiging tot gevolg kunnen hebben.

      Maar voor mensen die niet tot deze groep behoren gebeurt de afbraak van aspartaam erg efficiënt en is er geen reden tot angst. Of een stof schadelijk is hangt altijd af van de dosis waariniets wordt geconsumeerd.

      Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt:)

      Groetjes,

      Jonathan – online diëtist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *