Eet jezelf mooi!

Wij vrouwen zijn steeds weer bezig met onze inner-beauty, maar wist je dat bepaalde voedingsstoffen ook een erg positieve werking hebben op onze outside-beauty? Bepaalde voedingsstoffen hebben namelijk een gunstig effect op de conditie van je huid en ze gaan vochtverlies en huidveroudering tegen. So, eat yourself pretty!

Vocabulary; good to know ..

  • Vrije radicalen: ontstaan door bijvoorbeeld roken, vervuiling in de stad, barbecueën, frituren; overal waar een vorm van verbranding aanwezig is). En zijn erg slecht voor je huid.
  • Antioxidanten: bestrijden en beschermen tegen teveel vrije radicalen waaraan je huid wordt blootgesteld. De bekendste antioxidanten zitten in vitamine C & E, bètacaroteen en zink. Antioxidanten zijn dus goed voor je huid.
  • Collageen: niet alleen je spieren hebben eiwitten nodig, je huid ook! Collageen is belangrijk voor een stevige, gladde en volle huid..

fitgirls_rowena

Good news first!

We love chocolate! Ik maakte een vreugdedansje toen ik dit te weten kwam: chocolade is goed voor je huid en tegen rimpels!  Belangrijk is wel om voor pure chocolade te kiezen, hoe puurder hoe beter. Kies voor een variant met meer dan 75% cacao. Dit zit namelijk vol met flavonoïden, wat hele goede antioxidanten zijn. En we houden natuurlijk van antioxidanten als we onszelf mooi willen eten..

Amandelen

Amandelen bevatten een hoog gehalte vitamine E. Vitamine E zorgt voor de elasticiteit van je huid en de antioxidanten gaan schadelijke invloeden van buitenaf (lees: zon, milieuvervuiling, etc.) tegen. Ook zitten er veel vezels in amandelen, welke weer zorgen voor het vervoer van afvalstoffen uit je lichaam. Hello beautiful skin!

Avocado

Avocado’s zijn de meest voedzame vruchten in the whole wide world en zorgen voor hydratatie van de huid. Tevens beschermd de vitamine E tegen schadelijke invloeden van buitenaf. De goede vetten, vezels en vitamine E zijn echte oppeppers voor je huid.

Wortel

Een heerlijk worteltje doet wonderen! De antioxidanten in bètacaroteen (stofje in de wortel) versterken je huid en hebben een helend effect. De vitamine A zorgt voor de binnenste lagen van je huid en het mineraal silicium in wortels vertraagd het verouderingsproces, is goed voor het collageengehalte en heeft een helend effect op acne en psoriasis. Carrots please!

Aardbei

Aardbeien, me like! De vitamine C in aardbeien stimuleert de aanmaak van collageen, wat voor een stevigere en egalere huid zorgt. De rode kleur is ook ergens goed voor, de kleur komt door een stofje die ook nog eens beschermt tegen vrije radicalen.

Mango

Net als wortels bevat mango ook veel betacaroteen. Ze bevatten veel enzymen die goed zijn voor je spijsvertering en bevorderen de natuurlijke reiniging van je darmen. En daarnaast zitten mango’s vol beschermende antioxidanten die goed zijn tegen astma en hooikoorts!

Appel

Appels zijn een echte natural moisturizer voor je huid omdat ze voor 85% uit water bestaan! Tevens zitten appels vol antioxidanten en pectine. Pectine zorgt ervoor dat afvalstoffen niet kunnen ‘blijven plakken’ in je lichaam.

Lijnzaad

Deze little miracle’s bevatten erg veel omega-3 vetzuren die goed zijn voor het verbeteren van vlekjes op de huid. Tevens verminderen ze roodheid en irritatie van je huid en zijn ze een bron van hydratatie.

Tomaat

Lycopeen is een stofje dat zorgt voor de rode kleur van tomaten. Deze gaat vrije radicalen tegen. Het koken van tomaten helpt het lycopeen niveau nog hoger te maken, dus zijn tomatensaus en tomatenpuree een goede optie!

Saffloer olie

De omega-6 vetzuren in saffloerolie zijn the perfect hydratation voor mensen die last hebben van een schilferige, droge of jeukende huid. Het houdt de celwand soepel waardoor vocht beter opgenomen kan worden in de huid.

Tonijn

A little secret van tonijn uit blik. Dit zit vol met selenium, wat helpt bij het behouden van elastine. Dit is een eiwit dat zorgt voor een gladde, strakke en soepele huid. Er wordt zelfs gedacht dat dit stofje een buffer aanmaakt tegen de zon, waardoor beschadiging van cellen door UV-straling wordt gestopt.

Tot slot: water voorkomt uitdroging; niet alleen van je organen, maar ook van je huid.  Als je genoeg water drinkt, blijft de vochtbalans van je huid optimaal en blijft je huid dus zacht en soepel. Goede voedingsstoffen hebben dus een positieve invloed op je lichaam én huid, just for you and your inside-out beauty!

‘Thanks for reading! Liefs, Rowéna’

Facebook Comments

One thought on “Eet jezelf mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *