Trainen in 37 graden is niet het ideaalste, maar wat zijn nu echt de gezondheidsvoordelen van hot yoga?

De wintertijd komt er weer aan, wat wil zeggen: het wordt eerder donker, het wordt kouder (kom maar op met die warme chocomelk!) en mensen verlangen naar wat warmte. Hot yoga is dé oplossing voor mensen die tijdens de koude dagen opzoek zijn naar warmte, en daarnaast is hot yoga ook nog eens een hele goede workout! Hot yoga wordt gedaan in een ruimte van 37 graden. Ik ben er zelf een paar maanden geleden mee begonnen. De eerste paar keer is het even wennen, omdat je al naar adem snakt zodra je de ruimte binnenkomt (moet ik in deze hitte een uur lang yoga oefeningen doen?). Geloof mij, het went. Na de les voel je je echt heerlijk.

Ik zal vijf voordelen van hot yoga voor je op een rijtje zetten:

1. Het vormt een goede workout

Hot yoga is een intensieve body & mind workout waarmee je zo’n 400 tot 600 kilocalorieën per les kunt verbranden, afhankelijk van hoe intensief jij de les meedoet. Omdat de yoga oefeningen worden uitgevoerd in een warme omgeving gaat je hart sneller werken, wat ervoor zorgt dat er meer energie verbruikt wordt dan in een koudere omgeving. Fysiek gezien is hot yoga dé perfecte combinatie van kracht, flexibiliteit, evenwicht en uithoudingsvermogen.

2. Het gaat stress en depressies tegen

Uit recentelijk onderzoek van Lindsey B. Hopkins-de Boer, PhD, van San Franciso VA Medical Center, is gebleken dat hot yoga klachten zoals angsten, stress en depressies tegengaat. Tijdens hot yoga kun je je volledig ontspannen en je hoofd leegmaken. Je leert om in het hier en nu te zijn en het biedt rust in een hectische wereld.

3. Je hoeft niet flexibel te zijn

Mensen denken vaak dat ze flexibel moeten zijn voor yoga. Vooral bij hot yoga is dit totaal niet nodig. Zelfs als je heel stijf bent kun je gewoon meedoen. Door hot yoga leer je wel flexibeler te worden. Door de warmte leer je om dieper in houdingen te komen.  

4. Het vermindert reuma klachten

Hot yoga zorgt voor een vermindering van pijn voor mensen met vormen van reuma. Door de warme omgeving kunnen spieren beter ontspannen, wat weer zorgt voor minder pijn.

5. Na een les hot yoga ben je helemaal zen

Doordat je in een (hele) warme ruimte bezig bent met verschillende yoga poses, denk je niet aan andere dingen. Hierdoor krijg je meer rust in je hoofd. Sinds ik iedere week een keer hot yoga doe, is mijn concentratie verbeterd, ben ik rustiger en kan ik stressperioden beter handelen.

Kortom, hot yoga is heerlijk, en heeft veel voordelen! Zelf doe ik hot yoga in combinatie met krachttrainen. Door krachttraining worden mijn spieren korter, en deze vorm van yoga zorgt ervoor dat mijn spieren langer worden. Wel raad ik aan om na een dag yoga of kracht, een dag rust te houden. Je kunt ook cardio doen, maar hot yoga en krachttraining zijn intensieve workouts. Het is belangrijk dat je lichaam daarna een dag rust heeft.

Voor iedereen die enthousiast is geworden na het lezen van dit blog zou ik zeggen; probeer eens een lesje hot yoga! Vooral in de winter vind ik het heerlijk om te doen, maar ook in de zomer is het een goede workout. Er zijn steeds meer steden die hot yoga aanbieden. Mocht je een proefles gaan doen, dan is het wel belangrijk dat je;

    • Makkelijk zittende (strakke) kleding draagt, dit voelt minder warm. Zelf heb ik altijd een lange legging aan, maar een korte kan ook.
    • Drink voordat je gaat minimaal twee liter water (ongeveer acht glazen). Tijdens de les zul je namelijk veel vocht verliezen. Zorg er daarnaast voor dat je ook water bij je hebt.
    • Eet twee uur voor de les niets meer. Zorg dat je daarvoor gedurende de dag wel goed gegeten hebt.

De hitte kan de eerste keer een enorme uitdaging zijn. Probeer vooral rustig te blijven ademen. Het is niet erg als je de eerste keer niet met alle oefeningen mee doet. Luister naar je lichaam.

Mocht je een proefles hebben gedaan, dan hoor ik graag wat je er van vond!

Met sportieve groet,

Kim Schuurman

Kim en Marijke hebben elkaar leren kennen op de opleiding Social Work. Beiden waren zij toen al geïnteresseerd in gezonde voeding en leefstijl. Marijke heeft haar scriptie geschreven voor een diëtistenbureau en Kim is voor haar werk in de gehandicaptenzorg ook mensen aan het begeleiden naar een gezonder(e) leefstijl. Ze houden allebei van variatie in zowel voeding als dagelijkse activiteiten. Uit hun comfort zone stappen en iets onbekends ondernemen proberen ze dan ook zo vaak mogelijk te doen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *