Dit woord maakt jou een gelukkiger mens..

Ik wil gewoon gelukkig zijn. Ik hoor het me mijzelf en anderen zo vaak zeggen. Het is een thema dat veel in ons leven voorbij komt. We wensen elkaar elke jaarwisseling een gelukkig nieuwjaar, en ouders vinden het vaak het belangrijkste dat de kinderen gelukkig zijn. Ook als we een keuze moeten maken, kijken we vaak naar waar we gelukkiger van zouden worden.

Heel logisch eigenlijk want niemand wil pijn, verdriet, angst en frustratie voelen. Als je dit wel voelt dan wil je daar het liefst zo snel mogelijk vanaf. Wanneer het iemand anders betreft probeer je diegene op te vrolijken met ‘het komt wel goed’ of ‘’denk aan de positieve kanten’’. Maar misschien is het helemaal zo slecht nog niet om ook af en toe stil te staan bij deze gevoelens. En niet te streven naar het altijd maar gelukkig willen zijn.

Happiness VS wholeness

Laten we even beginnen met het feit dat er in het Nederlands geen mooi woord is wat wholeness omschrijft. Wholeness wordt letterlijk vertaald als heelheid of volledigheid, maar dat dekt naar mijn mening niet helemaal de lading. We streven met zijn allen naar geluk, wat op zich natuurlijk een heel mooi streven is, maar misschien kunnen we met z’n allen proberen te streven naar wholeness.

Als je wholeness nastreeft omarm je namelijk ook de zogenaamde donkere kanten van je gevoelens. Je focust je niet alleen op je geluk, maar op al je emoties en gevoelens. Doordat je je wholeness nastreeft, wat eigenlijk betekent dat je oké bent met de ups en de downs in je leven en niet verwacht of hoopt dat je elke dag op en top gelukkig bent, ervaar je eerder een gevoel van tevredenheid. Je hecht niet alleen nog maar waarde aan succes of geluk en grappig genoeg, voel je je daar dus juist gelukkiger door.

Uiteindelijk zul je ondanks hoe je je voelt, of dit nu verdrietig, boos of blij is, kunnen vinden in je tevredenheid, omdat het bijdraagt aan je wholeness. Snap je het nog? Het niet nastreven van geluk, maakt je uiteindelijk dus gelukkiger. Hieronder staan vier tips hoe je dit heel makkelijk toe kan passen.

1. Stop met proberen je gevoelens “op te lossen”.

Je gevoelens gaan niet ineens verdwijnen als je ze oplost. Ervaar dat ze er zijn en laat ze er even zijn.

2. Hoe voel je je?

Als er iets gebeurt, vraag jezelf dan af hoe je je voelt. Wat voel je precies? Vraag jezelf dan af waarom je denkt dat je je zo voelt. Stel jezelf dan de volgende vraag: welk effect heeft dit op jou en wat kun je doen om die gevoelens te verwerken?

3. Let it go, let it goooo

De volgende keer dat je die gevoelens van verdriet, angst, of woede voelt, laat het dan gewoon even zo. ​​Je mag best even down zijn. Deze gevoelens gaan vaak vanzelf weer weg als ze erkend zijn en gehoord. Hoe meer je forceert om het niet te voelen (opkroppen) hoe langer je in dit gevoel blijft hangen.

Wholeness is dus een woord om niet meer te vergeten. Alhoewel, als iemand een mooier woord heeft om dit te omschrijven dan hoor ik het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *