christian-joudrey-88399

Dat sporten voordelen op fysiek vlak heeft, wist je waarschijnlijk wel. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de gezondheid en verlaagt het de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Uit onderzoek blijkt dat het ook een positief effect heeft op het zelfvertrouwen en de eigenwaarde. Des te meer reden om nu écht meer te gaan bewegen.

Een goed emotioneel welzijn

De voordelen van een goed emotioneel welzijn zijn voornamelijk goed waarneembaar bij kinderen en jongeren, maar ook bij volwassenen zijn positieve effecten meetbaar. De beweegactiviteiten die op scholen worden aangeboden, zoals de gymlessen, dragen bij aan een hogere tevredenheid over het leven.

Lichaamsbeweging heeft een positieve invloed op emotionele stoornissen, en het heeft hetzelfde effect als antidepressiva. Het stofje dat door sporten vrij komt heet serotonine, en dat zorgt voor een geluksgevoel én zelfvertrouwen. Sporten maakt serotonine vrij, maar de aanmaak wordt gestimuleerd door tryptophaan. Tryptophaan krijg je onder andere binnen door het eten van bananen, havermout, kalkoen, kip, zaden en vette vis die rijk is aan vitamine B12.

Door lichaamsbeweging is het lichaam beter in staat om te gaan met angst en stress. Sommige onderzoeken beweren zelfs dat het angst en stress kan tegengaan.

Invloed op het karakter 

Je karakter kan ook een flinke boost ontvangen door sport. Het heeft namelijk een positief effect op je zelfbeheersing, sociale vaardigheden, enthousiasme en assertiviteit.

Sporten maakt slimmer

Lichaamsbeweging leidt tot een toename van bloedtoevoer naar de hersenen, waardoor de hersenontwikkeling gestimuleerd wordt. Vooral cognitieve taken worden hierdoor beïnvloed. Hierbij moet je denken aan lezen, schrijven, leren of redeneren. Hoe meer je beweegt, des te beter je op latere leeftijd de bovenstaande taken kunt uitvoeren.

Ik geef jou 26 tips om extra te bewegen, zodat jouw zelfvertrouwen een dikke boost krijgt!

26 tips om net iets meer te bewegen

  1. Neem de trap in plaats van de lift. Ook wanneer je op verdieping drie moet zijn.
  2. Breng je kinderen naar school met de fiets in plaats van met de auto. Je bent misschien wat meer tijd kwijt, maar zo krijgen jullie extra beweging én je geeft het gezonde en goede voorbeeld.
  3. Maak een kleine lunchwandeling. Productief zijn we niet uren achter elkaar, dat kan ons brein simpelweg niet. Neem even een break en loop, met je collega’s of alleen, buiten een rondje. Dit stimuleert het brein en wie weet heb je dan ineens de oplossing voor dat lastige probleem.
  4. Volg een groepsles in een sportschool bij jou in de buurt.
  5. Maak een grotere wandeling met de hond. We willen vaak alles doen zoals we het altijd al deden, maar je lichaam en je hond zijn je dankbaar wanneer jij een grotere ronde maakt.
  6. Doe niet alles in één keer. Zoveel mogelijk tillen, zodat je maar één keer hoeft te lopen, dat laat je vanaf nu achterwege. Loop gewoon twee keer.
  7. Ga een keer extra stofzuigen of schoonmaken.
  8. Organiseer eens een wandelvergadering.
  9. Speel een potje voetbal.
  10. Laat de auto staan en ga lopend of op de fiets wanneer je in het weekend naar vrienden gaat. Zo compenseer je meteen eventuele hapjes en drankjes, een win-win situatie!
  11. Doe een yoga work-out voordat je werkdag begint. Binnen tien minuten kun je de dag ontspannen beginnen én heb je weer wat beweging gehad.
  12. Doe de boodschappen op de fiets. Tja, dit zal waarschijnlijk betekenen dat je twee keer heen en weer moet, maar is dat echt een probleem? Denk aan de extra kilometers en kilocalorieën die jij zo verbrandt.
  13. Wanneer je op je werk zit en je moet naar het toilet, neem dan een toilet dat verder weg zit. Tenzij je ontzettend nodig moet natuurlijk. 😉
  14. Maai het gras of schoffel je tuin.
  15. Ook bij bezoek van familie of vrienden kun je een wandeling maken, in plaats van alleen maar te zitten.
  16. Is er een pakje bezorgd op het postkantoor? Ga lopend of pak de fiets om het op te halen.
  17. Reis je met het openbaar vervoer? Stap een halte eerder uit.
  18. Zet je auto minder dicht bij de deur en loop een stukje extra.
  19. Duik het zwembad in een trek een aantal baantjes.
  20. Stuur je collega’s geen mail, maar loop even naar ze toe.
  21. Doe je boodschappen op de markt? Maak eerst een rondje langs alle kraampjes voordat je de boodschappen doet. Zo kun je gelijk even zien waar de broccoli het goedkoopst is.
  22. Zoek in je vrije tijd de natuur op en wandel of fiets een paar kilometer.
  23. Doe een stadswandeling door een mooie stad.
  24. Dans op je favoriete muziek.
  25. Huur een kano met het gezin in de dichtstbijzijnde wateren.
  26. Als je werkt op kantoor is het misschien gebruikelijk dat één persoon koffie haalt voor de rest. Sla dit beleefd af en loop zelf naar het koffieapparaat.

Yentl heeft een grote passie voor een gezonde leefstijl. Dit heeft ze weten door te voeren in haar eigen bedrijf Gezonder-Nederland.nl. Ze is jarenlang als trainer werkzaam geweest in de fitnessbranche en heeft vanuit daar een voorliefde ontwikkeld voor krachttraining. Haar nieuwste sportieve uitdaging: kickboksen. Daarnaast houdt ze in haar vrije tijd van koken een goed glas rode wijn.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *