December feestmaand! Geen paniek! Met deze tips blijf je in balans

December. Wat een helse maand is het toch. Je ziet het alweer gebeuren dat je al die verplichtingen hebt, je moet eten, nog meer eten, al het eten is ook hartstikke lekker, je hebt eigenlijk simpelweg geen enkele keus behalve je volledig te buiten gaan aan eten. Hoe kom je deze maand ooit door zonder volledig dicht te slibben?!

Wake up! Doe niet zo raar! December is een maand als alle andere maanden van het jaar.  Zoals je het gehele jaar door af en toe verjaardagen, feestjes, etentjes of andere eet-aangelegenheden hebt, zo heb je in december sinterklaas, kerst en oud en nieuw. Dat zijn 3, 4 misschien 5 dagen in een maand waarbij eten aanwezig is. Alle overige dagen van december, zijn net als alle dagen in de rest van het jaar. Het zijn gewoon dagen. Waarop je eet. En geniet van het leven.

Hoe zorg je nou dat je tijdens deze feestmaand volop kunt genieten, ook van de voeding, zonder onnodig aan te komen?

Behandel december zoals alle andere maanden

Zoals tijdens alle andere maanden, kun je ook in december gezond eten en blijven sporten. Dat sinterklaas, kerst en de nieuwjaar wisseling in deze maand vallen, betekent niet dat je de overige dagen ongeremd moet eten en het sporten kunt overslaan. Tijdens de twee kerstdagen en oud&nieuw kun je er voor kiezen af te wijken van je maaltijdplan. Laat de touwtjes losser, geniet lekker van je voeding en van je familie. Je wordt niet dik tijdens deze paar feestdagen, dat gebeurt enkel op de lange termijn als je een langdurig calorie-overschot hebt. Niet tijdens 4 dagen in het jaar waarop je meer eet dan feitelijk gezien nodig is. Wel als je van deze 4 dagen, 2 maanden of meer maakt.

Voel je niet schuldig

Zoals ik al zei word je niet dik tijdens die enkele feestdagen in december, maar door wat je op alle andere dagen van het jaar doet. Voel je niet schuldig als je voor je gevoel teveel gegeten hebt met kerst want dat is nergens voor nodig. Als het je een beter gevoel geeft kun je een extra (lange) wandeling gaan maken of eventueel de volgende dag extra goed op je voeding letten.

Maak er geen feestweken of vreetfestijnen van

Je hoeft niet van alles heel erg veel te hebben een hele maand lang. Je kunt tijdens kerst een deel van de dingen die op tafel staan eten, je hoeft echt niet van alles extra veel te eten alleen maar omdat er een gezellige kerstsfeer hangt. Oud en nieuw wordt niet beter als je 17 oliebollen met poedersuiker naar binnen werkt en weg spoelt met een fles champagne. En oliebollen van 4 dagen oud wordt niemand gelukkig van dus bewaar ze niet onnodig lang, je kunt namelijk de rest van het jaar ook gewoon oliebollen bakken als je dat zou willen. Alleen doe je dat nooit, en dat geeft alleen maar weer aan dat je er niet onnodig veel van hoeft te eten – je mist ze de rest van het jaar namelijk ook niet.
Beperk je tot de feestdagen en houd jezelf niet voor de gek door weken lang  als een bezetene jezelf vol te proppen, enkel ‘omdat het nou eenmaal december is’.

Praktische tips voor de kerstdagen

  • Gebruik een klein bord, de kans dat je minder eet is dan groter.
  • Schep alles maar één keer op.
  • Drink calorievrije dranken, drinken kan ongemerkt voor honderden calorieën zorgen.
  • Eet de gehele dag je standaard voeding, zorg dat je niet onnodig veel honger hebt waardoor je bij het kerstdiner gaat over-eten.
  • Je kunt ook anders redeneren en juist de gehele dag weinig eten zodat je in de avond nog meer calorieën ‘te besteden’ hebt.
  • Beweeg extra rondom de kerstdagen.
  • Sla koekjes of extraatjes af deze dagen, beperk je enkel tot de grote (feest)maaltijden.
  • Laat dingen die je niet lekker vindt liggen.
  • Gooi of geef restjes weg, wat je in huis houdt eet je hoogstwaarschijnlijk op een later tijdstip op.
  • Pak direct na de twee kersdagen je vaste voedingspatroon weer op.

De enige echte tip die je nodig hebt voor de feestdagen

Ontspan, heb een fijne tijd met je vrienden en familie. Eet waar je van houdt, geniet er van en voel je niet schuldig. Pak na de feestdagen je gezonde voedingspatroon weer op – en nee detoxen is niet nodig en jezelf uithongeren ook niet. Pak de draad weer op, maak de feestdagen niet een feestmaand + 2 weken uitloop en geniet!

Fijne feestdagen!

Facebook Comments

4 thoughts on “December feestmaand! Geen paniek! Met deze tips blijf je in balans

  1. Pingback: Holiday season: tips and inspiration for influencer marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *