De gedachte van een beginnende fitgirl in het krachthonk

‘Oh my god, dit is echt zó zwaar!’ Dat is het eerste wat ik twee jaar geleden ongeveer dacht toen ik een 4kg dumbell in mijn hand had. Op dat moment dacht ik alleen maar: hoe werkt dit?! Momenteel kan ik mijzelf een rasechte krachtsporter noemen en als ik hierop terugkijk, moet ik best lachen. Ik denk dat elke fitgirl, of je nu beginnend bent of beginnend bent geweest, deze onderstaande punten wel herkent!

Ik moet het eerlijk toegeven. Voordat ik aan krachttraining ben begonnen had ik echt een hekel aan fitness of überhaupt aan ‘de sportschool’. En dat terwijl ik destijds achter de receptie van een sportschool werkte. Op een gegeven moment ben ik er wel eens naartoe gegaan om het te uit te proberen of om een les te volgen. Maar dat was niet echt zo’n succes. Ik ging maximaal drie keer naar een Bodypump les en ik was er toen alweer klaar mee. Het ging steeds door mijn hoofd: ‘Dit is echt niks voor mij!’.

Duik in de gewichten

Twee jaar geleden begon het. Om het maar even hard te zeggen: dit was echt een kutperiode. Ik zocht afleiding en die vond ik blijkbaar op de plek waar ik mijzelf nooit echt in kon vinden. We begonnen maar eens met de cardio, even stoom afblazen ofzo. Ik koos het step-apparaat als mijn buddy. Jij wordt mijn uitdaging, dacht ik bij mijzelf. Vol enthousiasme stapte ik op het apparaat en ik verloor direct mijn evenwicht. Pff, wat is dit nou weer voor iets?!

Na 20 minuten zweten en buitenadem te zijn was ik er wel klaar mee. Wow, wat een gevoel was dat zeg, maar bah… ik zweet. Ziet iemand dit? Snel veeg ik met mijn handdoek de druppels weg en ik marcheer naar de gewichten. Hup, biceps trainen, want dat had ik goed gezien op een filmpje. 2 kilo? Hmm, nee, dat kan wel zwaarder! 4 kilo, het voelde alsof ik met heel mijn lichaam en al door de zwaartekracht naar beneden werd neergehaald (dit is natuurlijk met een knipoog geschreven). Als ik hierop terugkijk mag ik wel trots zijn, ik heb die 4 kilo toch maar eventjes kunnen verslaan!

Oerkreten en gespierde, grote mannen

Ken je dat? Je loopt vol trots door de sportschool en ineens hoor je toch een mega harde kreet: AAARGH! Je kijkt vlug om je heen om te kijken waar dat gigantische geluid vandaan komt. Wat is dit? Je ziet een grote, gespierde man op de Chest Press zitten (natuurlijk wist je toen niet dat dit apparaat zo heette). Oké, daar ga ik dus echt met een boog omheen hè.

Ha-ha, als ik daar nu op terugkijk… Ik vond ze altijd maar een beetje gek, die grote mannen met die rare oergeluiden. Nu ben ik zelf ook flink aan het steunen en kreunen tijdens mijn oefeningen en maak ik gewoon een praatje met die flinke mannen. Ze zijn niet eng! Ze zijn vriendelijk, helpen je met spotten en je leert ook nog eens veel van ze!

Bezet!

Je bent ondertussen opgewarmd en je hebt de eerste oefening net afgerond. Tijd voor de tweede oefening! Met al je enthousiasme loop je direct op het apparaat af dat je nodig hebt. Halverwege keer je in dezelfde snelheid als dat je liep om in een vloeiend bochtje, want het apparaat is bezet! Shit, wat moet ik nu doen? Ik móet dat apparaat hebben, maar hij is bezet. Tja, als je net als ik een beetje verlegen bent, ga je toch zeker niet op zo’n persoon afstappen! Je besluit een andere oefening te doen en slaat die op je lijstje over.

No worries, ook dit leer je als je wat langer bezig bent met krachttraining. Tegenwoordig loop ik gewoon naar de mensen toe die een apparaat bezet houden. Want tja, dat squatrek is nogal gewild snap je? En weet je wat soms fijn is? Je kan gewoon tussendoor iemand zijn of haar set meedoen met de oefening, zo hoef je ook niet te wachten. Ik zeg: win-win.

Deze houding voelt ongemakkelijk…

Oké, hoe ging deze oefening? Je hebt net voor jezelf een nieuw schema opgesteld en je gaat beginnen aan een aantal nieuwe oefeningen. Good mornings’. Daar heb je echt nog nooit van gehoord, maar de trainer heeft hem vorige week nog even voorgedaan. Je pakt een stang en legt het in je nek. Beetje de benen uit elkaar op schouderbreedte en daar gaan we. Langzaam buig je naar voren en houdt eventjes vast. Je kijkt naast je in de spiegel. Wait, whut! Je ziet achter je iemand op een apparaat naar je kont staren, awkward…

Niet elke fitnessoefening is erg charmant. Dit geldt voor zowel vrouwen als mannen, want als ik een man een Good Morning zie doen, kijk ik ook gewoon hoor. Mensen kijken nou eenmaal, dat is menselijk. En écht, er zijn nog veel ongemakkelijkere oefeningen die je kan doen, en ik kies er tegenwoordig voor om deze over te slaan. Behalve de Good Morning, dat is echt een van mijn lievelingsoefeningen voor mijn hamstrings!

And you?

Herken jij jezelf hierin toen je nog een beginnende fitgirl was? Ben je net begonnen en gaan er ook allerlei gedachtes hierover door jouw hoofd heen? Laat het mij hieronder weten, ik ben benieuwd wat jij denkt of toen dacht!

4 thoughts on “De gedachte van een beginnende fitgirl in het krachthonk

  1. Wendy zegt:

    Oh gos, ja dat. Zo herkenbaar.
    Inmiddels ben ik verslaafd, maar echt ‘krachttraining’ wil ik mijn rondje ook weer niet noemen met max 20 kg.
    Mijn motto:”een dag niet gezweet is een dag niet geleefd”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *