De 4 redenen waarom jij meer peulvruchten zou moeten eten

Het is hét jaar van de peulvrucht en de Gezondheidsraad adviseert ons om wekelijks al dan niet dagelijks peulvruchten te eten. Want ze zijn gezond voor ons én ook nog eens goed voor het milieu. Klinkt als een win-win situatie. Maar wat zijn peulvruchten precies en waarom zijn ze zo goed? Online diëtist en schrijver Jonathan Klaassen legt in dit artikel uit waarom.

Wat zijn peulvruchten eigenlijk?

Een peulvrucht is eigenlijk een overkoepelende term voor alle soorten peulvruchten die er zijn. En dat zijn er, gelukkig, nogal veel. We kunnen maar liefst uit 1000 soorten kiezen dus ongetwijfeld zit er daar één bij die jij lekker vindt. Peulvruchten zijn overigens zaden met of zonder omhulsel en worden onderverdeeld in verse peulvruchten zoals snijbonen, tuinbonen en doperwten en gedroogde peulvruchten zoals kidneybonen, bruine bonen, maar soja, kiemgroente en zelfs, dat had je misschien niet verwacht, pinda’s! (1-2).

Voedingsstoffen

Peulvruchten bevatten een bijzondere samenstelling van voedingsstoffen. Ze bevatten niet veel calorieën, kunnen als bron van koolhydraten worden beschouwd, zijn rijk aan eiwitten, bevatten B-vitamines en mineralen zoals ijzer, kalium, calcium en magnesium. Bijzonder is dat peulvruchten rijk zijn aan eiwitten, iets dat plantaardige producten over het algemeen weinig hebben. Peulvruchten zijn daardoor uitermate geschikt als vleesvervanger zowel voor vegetariërs als niet-vegetariërs. Wil je meer plantaardig gaan eten? Kies dan voor peulvruchten en in het bijzonder de sojaboon, deze boon bevat namelijk een hoge eiwitkwaliteit (3-4).

Variatie graag!

En omdat elke peulvrucht een eigen aminozuurprofiel heeft is het raadzaam om met verschillende soorten te variëren. Zo krijg je alle aminozuren binnen die jouw lichaam nodig heeft, maar dit even terzijde.

Vezels

Naast dat groente, fruit en volkoren graanproducten een goede bron zijn van vezels zijn, zijn peulvruchten dit ook hartstikke. Vezels vervullen belangrijke functies in ons lichaam. Ze bevorderen de stoelgang, hebben positief efffect op de darmen en geven een verzadigd gevoel. Het eten van peulvruchten draagt bij aan de totale hoeveelheid vezels die jij op een dag nodig hebt (5).

Een stuk duurzamer

Naast de vele nuttige voedingsstoffen zijn peulvruchten een stuk duurzamer dan dierlijke producten. Ze zijn minder belastend voor het milieu (er is minder water nodig), de uitstoot van broeikasgassen is minder en er wordt minder gebruik gemaakt van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. En als klap op de vuurpijl zijn peulvruchten ook nog eens langer houdbaar waardoor er weinig verspilling is (6-7).
We eten echter te weinig..

Helaas eten we gemiddeld te weinig peulvruchten, veel te weinig zelfs! Hoewel het advies is om wekelijkse peulvruchten te eten, eten we gemiddeld een luttele 1 gram per dag. Dat kan veel beter. Bijvoorbeeld door peulvruchten toe te voegen aan salades of koop producten gemaakt van soja (tempeh of tahoe), maar denk ook aan hummus, chili con carne of bonenschotels (8). Doe je dit dan krijg je allerlei voedingsstoffen binnen waar je lichaam zeker raad mee weet. De reden waarom je peulvruchten dus eigenlijk wel MOET eten 😉

Jonathan Klaassen
Jonathan Klaassen is (online) diëtist en schrijver en helpt mensen online bij het aanleren van een gezond voedingspatroon. Naast zijn werk als diëtist kun je hem kennen van zijn artikelen die hij plaats op instagram, facebook of www.jonathanklaassen.nl. Momenteel schrijft hij aan zijn eerste boek en zijn missie is om jou te leren hoe het nou écht zit met voeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *