Cheat meal: wie of wat bedrieg je?

Cheat meal? Letterlijk vertaald “Bedrieg maaltijd”;  “het met opzet misleiden met een maaltijd”. Maar wie of wat bedrieg je met een cheat meal? Wil je je hormoonhuishouding voor de gek houden door je lichaam één keer in de week een koolhydraten boost te geven? Wil je je lichaam de kans geven om vet af te breken nu er een overdaad aan ‘voeding’ binnen is gekomen of houd je eigenlijk jezelf voor de gek?

Ik ben een voorstander van de term: Ik mag alles eten, maar niet alles tegelijk! Door jezelf toe te staan alles te mogen eten, is het “cheaten” overbodig. Persoonlijk heb ik dan ook wat moeite met de benaming cheat meal, liever zou zijn: “een verwenmomentje”of “treatmeal”.  Waarom zou je jezelf of je lichaam willen bedriegen met een ongezonde maaltijd?

Wanneer heb jij zin in taart?

Cheat maaltijden worden vaak van te voren bedacht en ingepland. Één keer in de week een maaltijd of een dag eten wat ‘eigenlijk niet mag’. Hoe kun je van te voren weten op welke dag van de week je zin hebt in een ongezonde maaltijd of in dat stuk taart? Als je je hongergevoel echt goed leert kennen, kan het best zijn dat echte trek in “cheat food” pas na twee weken komt, of na een maand. Als je echte honger (buikhonger) hebt, kun je deze niet voeden met vulling (cheat food). Als je echt zin hebt in iets lekkers, stil dan eerst je buikhonger met voedzaam eten.

Door jezelf, voordat je gaat eten, de vraag te stellen “Waarom wil ik nu eten?” kun je onderscheid te maken tussen de drie redenen waarom we gaan eten.

Buikhonger

Honger voel je vaak in je buik. Je maag voelt leeg aan en trekt een beetje. Als je te lang wacht kan je maag gaan knorren of rommelen. Honger is eigenlijk een teken van je lichaam dat je een tekort hebt aan voedingsstoffen. Je lichaam heeft alle voedingsstoffen van de vorige maaltijd gebruikt en is toe aan een nieuwe voorraad. Honger betekent dan ook, voedingsstoffen aanvullen. Wat er in de praktijk op neer komt dat je iets voedzaams oftewel gezonds moet gaan eten. Volkoren boterhammen, fruit, groente, magere yoghurt of kwark zijn voorbeelden van producten die goede voedingsstoffen leveren.

Smaakhonger

Een andere reden om te gaan eten, is smaakhonger. Dit betekent dat je zin hebt in één bepaald product. Je kunt bijvoorbeeld enorm veel zin hebben in chocolade met zeezout en karamel ;-). Dan kan je van alles voor je neus krijgen, maar het enige wat je wil is precies dié chocolade. Je zou er voor om fietsen om het te krijgen. Vraag jezelf dan ook eerst eens of je ervoor naar de winkel zou gaan om het te halen als het er niet zou zijn. Heb je er dat voor over of valt de trek toch wel mee? Mocht je besluiten op dit moment iets anders te nemen (witte chocolade, brownies, pinda’s….) dan weet je dat dit geen smaakhonger was.

Toegeven aan smaakhonger hoeft niet altijd. Soms ebt het namelijk vanzelf wel weer weg. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je lekker tv zit te kijken en ineens een stuk pizza voorbij ziet komen. Je hebt geen honger, want je hebt net gegeten maar toch krijg je enorme trek in pizza. Door het gevoel gewoon te negeren trekt het vaak wel weer weg.

Mocht de behoefte blijven om toe te geven aan deze ene smaak. Maak er dan een verwenmomentje van. Ga zitten en GENIET!! Sta het jezelf toe dat dit jouw momentje is, waarop jij geniet van datgene wat jij ECHT lekker vind. Het voordeel van smaakhonger is dat je na één stukje genoeg hebt. Bij dat eerste stukje vind de smaakverzadiging namelijk plaats en dat tweede stukje smaakt precies hetzelfde.

Emotie-eten

Er is nog een reden waarom je kan gaan eten. Bij een onbehaaglijk gevoel, een gevoel van onrust, het niet weten wat je wil of wat er aan de hand is. Ook het gevoel dat het mag, omdat het weekend is of omdat je vriendin jarig is horen bij emotie-eten. Redenen verzinnen waarom je gaat eten, heeft niks te maken met je hongergevoel. Wanneer je eet uit onrust is de kans groot dat je je gaat overeten. Omdat je niet meer naar je (honger)gevoel luistert. Bij emotie-eten maakt het ook niet uit wat je eet en vaak heb je niet eens in de gaten dat je eet.

Waarom wil jij nu eten?

Herkennen van de verschillende hongersoorten is de eerste stap. Weten waarom je gaat eten is belangrijk, omdat je de kans hebt om het anders te doen. Vraag jezelf eens af waarom je gaat eten op het moment dat je wilt gaan eten. Is het honger, wil je écht alleen deze smaak of speelt er iets anders? Vraag jezelf eens af of je lichaam dat wat jij wilt gaan eten op dat moment nodig heeft of dat je heel ergens anders behoefte aan hebt? Vraag jezelf dan ook eens af of het zinvol is om een cheatmeal in te plannen of dat het misschien verstandiger is om te leren luisteren naar de behoeften van jouw lichaam?

Elke dag chocolade!

Hoe ik het doe? Ik gun mezelf een gezond lichaam, zorg ervoor dat ik voor tachtig procent goed voor mezelf zorg. Voldoende groente, fruit, volkoren producten, etc. Hierdoor geef ik mijn lichaam precies waar het om vraagt. Ik kan echt genieten van goed eten. Die andere twintig procent bewaar ik voor mijn verwenmomentjes. Elke dag een stukje chocolade met zeezout en karamel en in het weekend wijn en chips. Zo blijf ik in balans met mijn lichaam!

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *