Caroline’s Bedtime stories #2: Wat doe ik aan mijn herfstdip?

Ik heb het in mijn hoofd nog even willen uitstellen, maar de herfst heeft toch echt zijn intocht gedaan. Voorbij is weer die mooie zomer, maar ik word ook weer heel blij van warme zachte truien, openhaarden en pompoensoep. Eigenlijk houd ik heel erg van de herfst: de prachtige kleuren aan de bomen en het onstuimige weer.

Donker

Er is alleen één ding waar ik niet zo blij van word: het wordt donker! Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind vroeg opstaan een stuk minder makkelijk als het buiten nog pikzwart is. En ik voel me in de herfst sowieso minder energiek. Hoe werkt dit eigenlijk? Heb ik een herfstdip? Ik ben op onderzoek uitgegaan.

Hormonen

Het blijkt dat het allemaal te maken heeft met hormonen. Hormonen – het woord is afgeleid van het Griekse “hormazones” dat zoveel betekent als “aanzetten tot activiteit” – hebben een activerende of regulerende werking in ons lijf.

Alles draait bij hormonen om informatie. Je lijft krijgt informatie van buiten (temperatuur, donker, licht) en in je lijf geven je hormonen elkaar ook weer informatie. Zo reguleert en activeert je lichaam zichzelf op het juiste moment. Reuze interessant, ik wil hier zeker nog veeeeel meer over leren. Maar goed, weer even terug naar dat slaperige gevoel.

Hello: Melatonine

Ik ontdek tijdens mijn zoektocht dat er een slaaphormoon is: melatonine.

Dit hormoon geeft – samen met de hoeveelheid vitamine D in je lichaam – je lijf een seintje als je moet gaan slapen. In je hersenen zit namelijk de zogenaamde “pijnappelklier” (of epifyse) die o.a. melatonine aanmaakt. Deze klier reageert op licht. Als er minder licht is, gaat de klier meer melatonine aanmaken en daar word je dus slaperig van. Logisch dus dat ik me in de zomer energieker voelt met al dat licht! En het is dus heel normaal dat ik nu soms het liefst een winterslaapje wil doen.

Hoe blijf ik dan toch energiek?

Ok, het is dus normaal dat ik me wat minder energiek voel wanneer de herfst begint. Maar dat betekent nog niet dat ik zin heb om de hele herfst lang me te nestelen onder een dikke deken op de bank. Niets voor mij! Ik weet inmiddels dat een actieve levensstijl me overal doorheen sleept en deze 3 dingen helpen mij om energiek de herfst door te komen:

1) Let’s go outside!

Ik geniet altijd enorm van de natuur als het herfst is. Dus ga ik regelmatig met mijn hond Billy even een boswandeling maken. Of een strandwandeling tijdens een herfststorm samen met mijn lief is ook favoriet. Weer of geen weer, hier word ik ECHT blij van. En een groot voordeel: ik vang nog de zonnestralen op die er zijn, zodat m’n vitamine D op peil blijft.

IMG_1577

2) Regelmaat voor je actieve lifestyle

Als oprichtster van FITSHE geloof ik natuurlijk in een actieve levensstijl. En juist tijdens deze dagen helpt het sporten mij extra om energiek en vrolijk te blijven. Om het vol te houden gedurende de donkere dagen helpt het mij echt om een ritme te hebben in mijn sportmomenten. Mijn lijf went eraan en gaat er ook om vragen. En daarmee vermijd ik dus dat ik nog 5x snooze en uiteindelijk m’n bed niet uitkom, of ’s avonds op de bank plof en niets meer doe. Zet dus je sportmomenten in je agenda voor het komende half jaar. Zo. Die staan alvast!

3) Eet met het seizoen mee

Om te vermijden dat ik straks geveld ben door één of ander griepje, zorg ik voor extra vitamines en mineralen in mijn lijf. Veel verse producten dus en zo dicht mogelijk bij hoe de natuur het bedoeld heeft. We zijn inmiddels gewend altijd alles te kunnen kopen in de supermarkt. Maar seizoenen zijn er niet voor niets. De groente en fruit van het seizoen zijn nu op hun best met de meeste voedingsstoffen! Dus nu geniet ik het meest van alle bramen, bosbessen en frambozen (en als je geluk hebt vind je er nog een paar tijdens je boswandeling :)).

Happy autumn!

Liefs Caroline

Caroline (eigenaresse Fitshe) schrijf elke zondag in haar column: ‘Caroline’s Bedtime Stories’. Wil je meer weten over FITSHE? Ga dan naar de website en volg Caroline ook op Instagram! Lees hier Bedtime Stories #1.

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *