Begin jij ook morgen wel? 5 fouten die je maakt bij het veranderen van je leven!

We houden allemaal van verhalen over mensen die een grote verandering in hun leven meemaken! Deze verhalen zijn inspirerend, ze laten ons geloven dat wij hetzelfde kunnen doen. Langdurige verandering lukt alleen niet per direct.

Het voelt alsof het eeuwig duurt voordat we een doel bereiken. We willen alles zo snel mogelijk voor elkaar krijgen, maar dat het snel lukt betekent niet dat het op de lange termijn ook zo gaat blijven. Je kunt wel verschillende dingen doen om ervoor te zorgen dat de verandering langdurig is. 

We proberen ons eetpatroon, de mate waarin we sporten of iets anders waar we ontevreden over zijn te veranderen, maar toch blijven we onszelf af en toe voor de gek houden. We geven onszelf allerlei redenen om niet naar de sportschool te hoeven gaan of waarom we wel een ijsje verdienen. Maar wat gebeurt er dan eigenlijk in ons hoofd? Waarom blijven we niet bij onze doelen waarvan we zeggen dat we ze zo graag willen bereiken? 

Het weekend is voor veel mensen een valkuil. Tijdens een leuke avond met vrienden komen de glazen wijn en toastjes tevoorschijn. Maar maandag beginnen we met een nieuwe week en starten we weer opnieuw met waar we mee bezig waren. Even een reset. Deze reset kan voor veel mensen veranderen in een terugval in hun oude gewoonten. Probeer het na het weekend meteen weer op te pakken of in het weekend rustig aan te doen, zodat je niet in een dipje terecht komt. 

1. Teveel willen geven

Je wil alle veranderingen in één keer maken. Natuurlijk zou het ideaal zijn als dat kan, maar succesvolle transformaties gebeuren stapsgewijs. Het is misschien niet heel spannend en het voelt alsof het heel lang duurt, maar kleine geleidelijke veranderingen maken je klaar voor het succes. 

2. De handdoek in de ring gooien en morgen opnieuw starten

Het is echt geen ramp als je een keer iets ongezonds eet en lekker geniet en de wereld vergaat niet als je de sportschool een keertje overslaat. Ken je de uitdrukking ‘Van uitstel komt afstel’? Dat geldt vaak ook in dit geval. Let er op dat je het de dag erna weer oppakt, zodat je niet het risico loopt de handdoek in de ring te gooien. Schuif het niet meteen door naar de volgende dag, maar probeer je te focussen op je doel en begin de avond zelf weer.

3. Je houdt jezelf voor de gek

Iedereen is er vast wel een beetje bekend mee: dat stemmetje in ons hoofd dat dingen tegen ons zegt die wij niet eens tegen onze ergste vijanden zouden zeggen. Dit patroon van negativiteit en je continu slecht over je gedrag voelen, is totaal niet bevorderend! Hoe slechter jij je voelt over jezelf, hoe lastiger het wordt om te focussen op het positieve en de doelen die je wilt bereiken.

4. Je eigen excuses geloven

Moet je het sporten overslaan omdat je moe bent? Laat suiker je echt fris en kalmer voelen wanneer je gestrest bent? Probeer niet teveel excuses te verzinnen om je doel uit te stellen. Wees eerlijk tegen jezelf en probeer jezelf uit te dagen door juist wel te doen wat je had afgesproken met jezelf. Door er een challenge van te maken, wordt het al snel een stukje interessanter!

5. Beloften breken tegenover jezelf

Hoe vaker jij je niet aan je eigen woord houdt, hoe minder vaak je gelooft in jouw vermogen om een langdurige verandering te maken. Je verliest je vertrouwen in jezelf en dit houdt je tegen in het maken van positieve veranderingen in je leven. Je gaat jezelf meer vertrouwen als je de beloften die je hebt gemaakt volgt en je hieraan houdt. Je zou toch ook niet willen dat je vrienden hun beloftes breken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *