Beet It! Zelf bietensap maken.

Wij houden van lekker en gezond eten maar het moet vooral niet ingewikkeld en snel klaar zijn. Geen poespas gewoon binnen een handomdraai op tafel. Daarom vind je hier vanaf nu elke week de lekkerste recepten van Voedzaam & Snel. Deze keer een recept voor bietensap.
Verschillende studies hebben aangetoond dat bietensap je sportprestaties kan verbeteren. Het nitraat in bietensap zorgt ervoor dat onze spiercellen zuurstof uit het bloed beter kunnen opnemen, hierdoor kunnen je spieren meer energie vrijmaken. Met dezelfde hoeveelheid zuurstof kun je dus een betere sportprestatie behalen.

Onderzoek

In het onderzoek van de Universiteit van Maastricht werden twee groepen getrainde fietsers getest. De eerste groep kreeg een halve liter bietensap per dag te drinken. De tweede groep atleten dronk geen bietensap. Opvallend: de eerste groep liet een significante prestatieverbetering zien ten opzichte van de periode waarin ze geen bietensap dronken.
Naast dit grote voordeel, is bietensap natuurlijk ook heel lekker! En gemakkelijk te maken, want het enige wat je nodig hebt zijn bieten!

What do you need

  • Vier rauwe biologische bieten – 300 gram

 Make & shake

  1. Schrob de bieten schoon onder stomend water
  2. Snijd ze in partjes en stop ze in de sapcentrifuge
  3. Drink het sap direct op
Tip: vervang de helft van de bietjes door wortels

Referenties:

Naomi M. Cermak, Martin J. Gibala, and Luc J.C. van Loon. 2012.” Nitrate Supplementation’s Improvement of 10-km Time-Trial Performance in Trained Cyclists.” International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism 22: 64 -71.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *