Anticonceptiepil slecht voor het opbouwen van spiermassa?

Uit een onderzoek van de Texas A&M University [1] blijkt dat vrouwen die aan krachttraining doen en “aan de pil zijn” 60 procent minder spiermassa ontwikkelen dan vrouwen die geen anticonceptiepil slikken. Hoe dat kan? We leggen je dit graag uit aan de hand van het volgende onderzoek.

Minder anabole hormonen

De onderzoekers verdeelden 73 vrouwen in de leeftijd 18-31 jaar in twee groepen. 34 Van hen gebruikte de pil, de overige 39 niet. Beide groepen doorliepen een trainingsprotocol van 10 weken gericht op het hele lichaam.

Ze trainden drie keer per week, deden 3 sets van 6 tot 10 herhalingen met een intensiteit van 75% 1RM (dus 75% van het gewicht waarmee ze één herhaling van een bepaalde oefening kunnen doen). Hierbij deden ze onder andere de chest press, lat pull down, leg extension, triceps extension, arm curl en abdominal crunch.

Resultaten

Na tien weken werden de resultaten vergeleken waarbij lichaamssamenstelling werd gemeten (droge massa/vetmassa), maar werden ook de anabole hormonen IGF-1 (insulinegelijkende groeifactor 1), DHEA (dehydroepiandrosteron) en DHEAS (dehydroepiandrosteron sulfaat) in het bloed gemeten. Ook werd naar de hoeveelheid stresshormoon, cortisol, gekeken.

De groep die de pil gebruikte, won gemiddeld 1 kilo aan vetvrije massa. De groep die niet aan de pil was won gemiddeld ruim 1,6 kilo aan vetvrije massa, zestig procent meer dus. Kracht bij de verschilende oefeningen verschilde echter niet. Datzelfde gold voor de omtrek van de armen en benen, maar dat laatste kan mogelijk verklaard worden door een afname in vet die gecompenseerd wordt door spiermassa.

Een verklaring voor dit verschil kan gezocht worden in de anabole (dus spier-bouwende) hormonen IGF-1, DHEA en DHEA’s die allen in lagere hoeveelheden in het bloed zaten van de vrouwen die aan de pil waren. DHEA, een precursor van (kan worden omgezet in) testosteron én oestrogeen, was bijvoorbeeld afgenomen in de groep die aan de pil was terwijl deze in de andere groep gelijk gebleven was. Het stresshormoon cortisol dat spier-afbrekend werkt, was juist hoger in de groep die aan de pil was.

Oral contraceptive use impaired muscle gains in young women which was associated with lower DHEA, DHEAS and IGF1 and higher cortisol.

-Chang Woock Lee, Texas A&M University

De onderzoekers zoeken de oorzaak onder andere in de werking van progesteron dat samen met oestrogeen de bestanddelen vormt van de anticonceptiepil. Progesteron bindt namelijk met de receptoren voor androgene hormonen zoals testosteron. Als progesteron eenmaal gebonden heeft met de receptor van een cel, kan testosteron daardoor zijn werk niet meer doen in die cel.

Conclusie

De conclusie is beperkt tot de invloed van de pil op spiermassa. De pil heeft echter veel meer effecten op de algemene gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan de invloed op botsterkte waarover meerdere onderzoeken elkaar overigens tegenspreken. Er vanuit gaand dat de meeste vrouwen hier bekend mee zijn, waar dat voor de meesten niet zal gelden voor de invloed op spiermassa.

Hiermee proberen we dus ook niet te stellen dat je van de pil af moet. Er zijn altijd meerdere afwegingen voor en tegen, dit is er slechts één van als je spiermassa belangrijk vindt. Nu is het hier getoonde verschil van 60 procent spiermassa wel erg groot. Sommige dingen wil je misschien ook eigenlijk helemaal niet weten.

REFERENTIES

  1. Chang Woock Lee, Mark A. Newman and Steven E. Riechman. Oral Contraceptive Use Impairs Muscle Gains in Young Women. FASEB J.April 2009 23 (Meeting Abstract Supplement) 955.25
  2. Kim Bennell, Susan White, Kay Crossley. The oral contraceptive pill: a revolution for sportswomen?Br J Sports Med 1999;33:231–238.
  3. Harvey LJ, Armah CN, Dainty JR, Foxall RJ, John Lewis D, Langford NJ,Fairweather-Tait SJ. Impact of menstrual blood loss and diet on iron deficiency among women in the UK. Br J Nutr. 2005 Oct;94(4):557-64. PubMed PMID: 16197581.
  4. Barr F, Brabin L, Agbaje S, Buseri F, Ikimalo J, Briggs N. Reducing iron deficiency anaemia due to heavy menstrual blood loss in Nigerian rural adolescents. Public Health Nutr. 1998 Dec;1(4):249-57. PubMed PMID: 10933425.
  5. npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2009/april/De-pil-slecht-voor-spiermassa.html

5 thoughts on “Anticonceptiepil slecht voor het opbouwen van spiermassa?

  1. Milou zegt:

    Hallo!
    Ik heb dit inderdaad al eens eerder gehoord.. Maar 60% vind ik erg veel zeg. Ik ben zelf aan de pil en fanatiek bezig met krachttraining. Enig idee wat een goed alternatief kan zijn (spiraaltje/nuvaring/etc) wat dit niet als gevolg heeft?

    • Iris Jegen
      Iris Jegen zegt:

      Hi Milou!

      Als je n.a.v. het artikel op zoek wilt gaan naar een alternatief, raad ik je aan om even langs je huisarts te gaan om te vragen wat voor jou persoonlijk het beste alternatief kan zijn. Dit verschilt per persoon, en ook waar je je zelf prettig bij voelt!

      Liefs,
      Iris

  2. KR zegt:

    Op zich aardig dat je wat over dit onderzoek opgezocht hebt. Echter er zitten nogal wat haken en ogen aan

    Er zijn miljoenen mensen die de pil gebruiken. Dit gaat om een onderzoek bij 70 vrouwen. Power is veel te laag om überhaupt uitspraken te kunnen doen. De follow up is slechts 10 weken. Wat zegt dit over de lange termijn? Was het onderzoek dubbel blind en placebo gecontroleerd? Is er gekeken naar confounders die ook invloed hebben op de opbouw van spiermassa? Daarnaast is het de vraag of je deze resultaten kunt extrapoleren naar de “normale” Nederlandse vrouw.

    Leuk dat het onderzocht is, echter dit lijkt me niet een kwalitatief hoogstaand onderzoek. Als je over dat soort onderzoeken dit soort columns gaat schrijven dan geeft dat veel onrust doordat iedereen het deelt op facebook, zonder dat er echt evidence is voor deze uitspraak.

    Je andere columns vind ik overigens erg leuk!

    • Iris Jegen
      Iris Jegen zegt:

      Hi KR,

      Bedankt voor je reactie en compliment voor mijn blogs! We willen uiteraard geen onrust veroorzaken onder onze lezers, en beweren ook niet dat iedereen van de pil af moet, maar vinden het wel een interessant onderwerp om aan te kaarten. Uiteraard zal er om echte, 100% betrouwbare (als dat al mogelijk is) uitspraken te kunnen doen meer onderzoek nodig zijn. En dan nog zijn er uitzonderingen en persoonlijke voorkeuren. Maar dat geven de mannen van Fitsociety in hun stuk duidelijk aan door te zeggen: “hiermee proberen we dus ook niet te stellen dat je van de pil af moet. Er zijn altijd meerdere afwegingen voor en tegen”.

      Wel bedankt voor je kritische blik en feedback, ik zal erop letten de volgende keer beter naar voren te laten komen hoe het onderzoek precies in elkaar steekt.

      Liefs,
      Iris

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *