#9 Merel’s Fitjourney: time-management

In het kader van mijn nieuwe weekplanning heb ik een aantal kleine veranderingen doorgevoerd. Mijn goede voornemen van een aantal weken geleden om één keer in de week boodschappen te doen, was eerlijk gezegd een beetje verslapt waardoor ik mezelf de afgelopen weken bijna elke dag naar de supermarkt moest slepen om opnieuw te bedenken wat er die dag op het menu stond.

Op internet vond ik een perfecte free printable cooking list mét boodschappenlijstje. Ik schrijf op wat we de hele week willen eten en haal de juiste ingrediënten in huis. Het overzicht hangt aan de binnenkant van een keukenkastje en ik hoef de hele week geen energie meer te steken in het bedenken van gerechten.

merel_fitgirls_blog

Into the wild

Niet alleen mijn boodschappenlijstje heb ik aangepakt. Vorige week vroeg ik mezelf af waarom ik (we) niet altijd prioriteit geef aan dingen die zo belangrijk voor me zijn en kwam ik erachter dat dit vooral te maken heeft met gewenning en time-management. Tijdens een meditatie zag ik een foto voor me van een bos en dit beeld van de zon schijnend door de bomen, bleef terugkomen. Ik herinner mij dat we vroeger als gezin vaak naar het bos gingen en dat ik dat heerlijk vond. En als klein meisje fietste ik met mijn groene fietsje door de buurt en verzamelde ik bladeren, steentjes en kastanjes in mijn rieten fietsmandje. Ik vond het heerlijk om in de natuur te zijn. Sinds ik op mezelf woon, neem ik zelden de tijd om een boswandeling te maken, terwijl dat me eigenlijk heel blij maakt, realiseerde ik me tijdens de meditatie.

Dus zette ik vorige week zondag een grote streep door onze agenda en nam ik mijn vriend na het ontbijt mee naar het bos. Het was een prachtige nazomer dag en het voelde heerlijk om even één te zijn met de natuur. Ik realiseerde me dat wanneer je de positieve effecten van veranderingen in je leven ervaart, je een vlammetje van binnen aanwakkert om het vaker te doen. Ik krijg er energie en inspiratie van en in Japan hebben ze er zelfs een woord voor: Shinrin-yoku. Wat ‘atmosfeer van het bos absorberen’ betekent. Tijdens een experiment naar de positieve effecten van een boswandeling kwamen Japanse onderzoekers erachter dat het stress vermindert, zorgt voor een lagere hartslag en bloeddruk en dat je ademhaling daalt waardoor je veel meer rust in je lichaam ervaart. Tot zover mijn eigen kleine onderzoekje 😉 Vanaf nu ga ik zeker twee keer per maand naar het bos voor zo’n therapeutische boswandeling!

3

Rituelen

Diezelfde avond besloot ik weer eens een bad te nemen. Ik liet het bad vollopen met warm water, stak kaarsjes en wierook aan. Dat laatste had ik nooit eerder gedaan maar het blijkt dat wierook niet alleen lekker ruikt, maar dat sommige geuren ook bepaalde positieve effecten op je kunnen hebben, zoals de geur van Sandelhout. Deze geur zou het lichaam en de geest kalmeren, ondersteunen bij stress en wilskracht geven. Wauw!

Een ideale geur voor een ontspannen avondje én om de geur van het bos nog even vast te houden. Ik zette een relax playlist op en een nieuw avondritueel was geboren.

Door beter naar mezelf en naar mijn lichaam te luisteren, geef ik het steeds meer wat het nodig heeft, van een boswandeling tot een ontspannen bad na een drukke dag en een koelkast vol gezonde producten. Met mijn yogaopleiding heb ik iets gevonden waarvoor ik mijn bed uitspring ’s ochtends. Om 6.30 sta ik paprika en avocado te snijden voor de salade die ik meeneem als lunch. Quinoa heb ik de avond ervoor al gekookt. En ik heb zowaar alle ingrediënten in huis dankzij mijn weekplanning 😉

‘Set a goal that makes you want to jump out of bed in the morning’

Al een jaar roep ik dat ik minstens twee dagen in de week wil starten met yoga en nog geen enkele dag had ik het doorzettingsvermogen gehad om vijf minuutjes de tijd te nemen voor een zonnegroet. Sinds ik met mijn opleiding begonnen ben, sta ik iedere ochtend op mijn yogamat voor een ademhalingsoefening en een paar yogahoudingen. Blijkbaar had ik dit zetje in de rug even nodig.

Ik heb er vertrouwen in dat deze kleine veranderingen onderdeel zijn van een groter geheel en dat al deze puzzelstukjes er uiteindelijk voor zullen zorgen dat ik mijn doel bereik: leven vanuit mijn innerlijke kracht en de beste versie van mezelf worden.

Foto’s gemaakt door: MEST.

Elke twee weken schrijft Merel over haar fit journey op Fitgirls.nl. In haar blogs beschrijft ze hoe ze stap voor stap op haar manier, haar weg naar een fit leven vindt.

Facebook Comments

3 thoughts on “#9 Merel’s Fitjourney: time-management

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *