spring-herfst

Hoewel het steeds kouder wordt, zijn we de herfst redelijk zacht begonnen. Bij de 23 graden in het begin voelde het nog aan als zomer, en daarbij denk ik aan salade. In de herfst zijn salades ook een heerlijke toevoeging aan je maaltijd. Als je dagelijks een salade toevoegt aan je eetpatroon, al is het maar om wat knapperigs te hebben, kom je ongemerkt toch ook weer aan je dagelijkse portie groenten. Daarnaast is het ook heel makkelijk om als lunch mee te nemen naar je werk.

1. Salades

Wat nu lekker is zijn lauwwarme salades, bijvoorbeeld met gebakken champignons of andere (bos)paddenstoelen. Paddenstoelen zijn eigenlijk geen groenten maar schimmels. Ze bevatten weinig calorieën maar veel belangrijke voedingstoffen. Je kunt paddenstoelen niet gebruiken als vleesvervanger. Daarvoor bevatten ze te weinig ijzer en niet voldoende vitamines. In paddenstoelen zit namelijk alleen maar vitamine B2. Afgezien daarvan bevatten ze wel eiwit en kalium, foliumzuur en vezels. Lekker gezond dus. Verse bieslook, wat walnoten en druiven erbij en misschien een stukje (geiten)kaas.

2. Soepen

Wat ook lekker is wanneer het wat frisser wordt, zijn soepen. Ik ben dol op soep. Zeker nu in de herfst, als de blaadjes van de bomen vallen en de wind om het huis waait, zijn stevige soepen heerlijk als complete maaltijd. Denk bijvoorbeeld eens aan pompoensoep. Pompoenen bevatten juist veel ijzer en veel vezels, vitamine A, B2, C, E en calcium. Hoe gezond wil je het hebben. Het maken van pompoensoep is supermakkelijk.  Of wat dacht je van bloemkoolsoep? Weer een bron van vezels en vitamine C en kalium. Ook deze soepen bevatten weinig calorieën. Wat gebakken champignonnetjes of andere paddenstoelen erin en je hebt een heerlijk, herfstig soepje.

3. Stoofpotjes

Ik kan wel bezig blijven, stoofpotjes zijn ook zo om te smullen. Stoofpotjes hoeven heus niet alleen maar rundvlees gemaakt te worden; ook met kip, vis of varkensvlees kun je heerlijke maaltijden maken. Het hoeft niet zo lang op te staan dus je kunt dit ook makkelijk op een werkdag maken. Denk ook eens aan een stoofschotel met bonen. Vegetarisch koken is in de herfst en de winter heel lekker. Het is ook makkelijk: je doet alle ingrediënten voor een stoofschotel in een pan. Zo zorg je er direct voor dat je alle elementen uit de schijf van vijf in één maaltijd hebt.

4. Warm blijven

Het is belangrijk om op onze gezondheid te letten nu het weer kouder is en je waarschijnlijk minder buiten zult zijn. De zon zal in ieder geval minder schijnen, en we moeten even omschakelen wat onze voeding betreft. Ons lijf vindt het fijn om warm te blijven en dat kun je bereiken door warme, troostrijke maaltijden te eten, zoals soepen, lauwwarme salades en stoofschotels. Gezond en absoluut niet te vet.

5. Vet is noodzaak

Ons lichaam kan niet zonder vet. We hebben vet nodig voor onze verbranding. Vet geeft energie en zorgt voor een verzadigd gevoel. Ook in vet zitten vitamines (A, D en E) en essentiële vetzuren. Cellen hebben essentiële vetzuren nodig als bouwstenen. Zorg dat je meer onverzadigde dan verzadigde vetten binnenkrijgt en probeer transvetten helemaal te vermijden.

6. Warme dranken

Zoals ik al zei, ons lichaam heeft behoefte aan warmte in koudere periodes. Warme dranken zijn hier ook ideaal voor. Drink thee in plaats van de liters water die je zomers zo makkelijk wegdrinkt. Tegenwoordig heb je zoveel verschillende soorten, waaronder kruiden- en groene thee, die je onbezorgd onbeperkt kunt drinken. Let met sommige soorten er wel op dat ze laxerend kunnen werken. Drink je graag zoethoutthee? Houd er dan rekening mee dat dit bloeddrukverhogend kan werken. Ook hier geldt weer; lees goed de ingrediënten die op de verpakking staan.

7. Ingrediëntenlijst

Het is sowieso aan te raden om de ingrediëntenlijst op een verpakking te lezen. Het kost misschien wat meer tijd, maar veel producten zijn niet wat ze lijken te zijn. Het klinkt misschien gek, maar volkoren crackers bijvoorbeeld zijn niet altijd volkoren. Amandelmelk bestaat ook niet altijd alleen maar uit amandel en water. Helemaal bovenaan de ingrediëntenlijst staat het voedingsmiddel waar het meeste van in het product zit, en wat onderaan staat zit het minste van in. Ook verborgen voedingsmiddelen kun je zo opsporen, want het is gelukkig wel zo dat alles vermeldt moet worden wat in het product zit.

8. Snoepen

Met dit jaargetijde liggen de heerlijkste dingen in de supermarkten. Zorg dat de verleiding niet te groot wordt, maar maak het jezelf ook niet moeilijk. Probeer je te houden aan de 80 – 20 procent regel. Geniet af en toe van die heerlijke speculaasjes, pepernoten en andere lekkernijen die nu volop in de winkels liggen. Het werkt voor sommigen beter om een dag in de week volop te genieten van al die heerlijkheden, dan iedere dag een beetje. Mijn persoonlijke advies is om doordeweeks gezond te eten en in het weekend een dag lekker te genieten. Vergeet ook niet om lekker naar buiten te gaan, ondanks de kou of de regen, en maak een lange wandeling. Van bewegen in de buitenlucht krijg je meer energie en je slaapt er beter door.

Mirjam Langelaar is een werkende moeder met kinderen tussen de 15 en de 18, een partner waar ze dol op is en heeft een leuk sociaal leven. Werken, zorgen, uitjes; zoals zovelen is ze er druk genoeg mee. Om niet ten onder te gaan en de juiste balans te vinden is zij zich gaan verdiepen in manieren om een prettig en leuk maar gezond leven te leven. Met name in voeding heeft ze de oplossing gevonden. Hier zal zij blogs over gaan schrijven, situaties die herkenbaar zijn en waar waardevolle informatie uit te halen is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *