6 herkenbare signalen dat jij te veel met je gewicht bezig bent

Vind jij je uiterlijk en gewicht erg belangrijk? Ben je bezig met het verliezen van gewicht? Dan moet je vooral door blijven lezen. Misschien heb jij het niet door en kan het geen kwaad, maar het kan ook een eye opener voor je zijn. Het verliezen van gewicht kan een motiverend vooruitzicht zijn, maar is het voor jou een gezond streven of sla jij stiekem door? 

Herken jij jezelf in de volgende zes signalen? Dan moet je bij jezelf afvragen waarom jij eigenlijk vaak bezig bent met je gewicht. Deze signalen hoeven niet persé iets slechts te betekenen, maar je kunt er maar beter bewust van zijn.

1. Je weegt jezelf regelmatig

Voor ons is het getal op de weegschaal niet belangrijk. Het is veel belangrijker dat jij goed in je vel zit en je blij bent met jezelf. Ben je dit niet en vind je de weegschaal wel veel betekenen? Streef dan naar een realistisch gewicht. Ieder lichaam is uniek, jouw lichaam reageert anders op het verliezen van gewicht dan die van een ander. Probeer er achter te komen wat voor jou het beste werkt en waar jij je prettig bij voelt. Kijk daarbij naar je eigen lengte: hoe langer jij bent, hoe meer gewicht daarbij komt kijken. Daarnaast bestaat je lichaam niet alleen uit vet. Jouw gewicht bestaat uit van alles: van organen tot spiermassa, dus kijk wat dat getal op de weegschaal allemaal inhoudt.

2. Je telt altijd calorieën

Wil jij gewicht verliezen, dan is het belangrijk om meer calorieën te verbruiken dan dat je daadwerkelijk binnenkrijgt. Het draait niet altijd alleen om de calorieën, het is namelijk ook belangrijk dat jij de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Iets dat meer calorieën bevat kan nog wel goede voedingsstoffen bevatten. Calorieën tellen is voor jezelf overzichtelijk, maar probeer goed uit te zoeken wat jij nou echt belangrijk vindt in het leven. Weinig calorieën of goede voedingsstoffen? Your choice. 

3. Jij vindt slankheid de oplossing

Jij bent niet de enige die jaloers de Victoria’s Secret Show kijkt, we all do. Deze modellen zijn ook niet zo geboren en moeten er hard voor werken. Ben jij niet tevreden met jouw lichaam? Werk dan hard voor jouw doel, maar blijf realistisch. Slank zijn is niet altijd de oplossing. Vind jij dit belangrijk in het leven, of ‘denk’ jij dat je het belangrijk vindt? Zorg er voor dat jij tevreden bent met hoe je er uit ziet en accepteer jezelf. Dit is jouw leven en jouw lichaam, en daar kun je maar beter het beste uit halen. Doe het voor jezelf en niet voor een ander.

4. Jij hebt een verboden food-list

Wij geloven er in dat eten niet ‘goed’ of ‘slecht’ is. Het één bevat gewoon meer goede voedingsstoffen dan het ander. Ben jij ontzettend veel bezig met wat je eet? Probeer hier dan voor jezelf een overzicht van te maken. Zo kan een meal planner ontzettend overzichtelijk en handig zijn. Probeer hier niet je prioriteiten van te maken, er is namelijk meer dan eten in het leven. Zoek goed uit wat jij belangrijk vindt, veel dingen zoals geluk, lekker eten en slankheid zijn vaak goed te combineren. Af en toe een wijntje of een avond in het sushi restaurant spenderen is niet erg. Balance is key, dus verban bepaald eten niet gelijk uit je leven.

5. Jouw workout heeft prioriteit

Sport jij omdat je het van jezelf moet, of sport jij omdat je het leuk vindt? Zoek een sport of workout die bij jou past en die je vooral leuk vindt om te doen. Hierdoor raak jij alleen maar meer gemotiveerd om te sporten en ga je het ook een stuk leuker vinden. Af en toe een workout overslaan is natuurlijk ook niet het einde van de wereld, dus bedenk eerst wat voor jou voorrang heeft.

6. Je kijkt altijd naar anderen

Jezelf vergelijken met anderen is een no go. Kijk liever naar je eigen leven en wees dankbaar voor wat je hebt. Wees blij met je eigen lichaam, dit is wie jij bent en wees daar trots op. Van je goede tot je minder goede eigenschappen, dit maakt jouw uniek als persoon.

Jouw gewicht is niet altijd belangrijk. Wees blij met wie je bent, you are gorgeous.

Onze expert, personal trainer en orthomoleculair gewichtsconsulent Roos, beaamt dit volledig.

3 thoughts on “6 herkenbare signalen dat jij te veel met je gewicht bezig bent

  1. Ayla Cimen zegt:

    Super mooi artikel. Ik heb m gedeeld op Facebook. Ik hoor steeds meer meiden om mij heen worstelen met voeding terwijl ze maatje 38 hebben. Via Instagram privé hoor ik best veel verhalen en vragen hierover. Daar schrik ik best van. Daarom ; bedankt! Mooi artikel.

    • FITGIRLS Redactie zegt:

      Hoi Ayla,
      Bedankt voor je reactie! Wat goed om dit te horen, veel meiden moeten zich er nog bewust van worden dat ze mooi zijn hoe ze zijn. Iedereen is mooi op zijn eigen manier.
      Liefs Roxy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *