5 tips voor koukleumen om toch te sporten

Met dit koude weer kunnen we begrijpen dat je liever lekker met een dekentje en een warme kop chocolademelk of thee voor de buis blijft zitten. Toch is het zeker in de herfst en winter heel belangrijk om in beweging te blijven. Je lichaam zal je dankbaar zijn en ook je vitamine D-gehalte krijgt een hele boost als je wat meer buiten bent. Maar wat nu als je een echte koukleum bent die al bij de gedachte aan koud weer afhaakt? Nou, dan gebruik je deze tips dus! 

  1. Kleed je aan in laagjes

Hoewel wij ons overdag het liefst in een dikke trui wikkelen met een paar geitenwollen sokken erbij, is het niet verstandig om dit als sportkleding te gebruiken. Dit is dan namelijk je enige bron van warmte en je kunt niet zo snel iets uit doen als je het warm krijgt.

Kleed je daarom aan in laagjes: het dragen van een hemdje, shirt en daaroverheen een (sport)vest zorgt er al voor dat de lucht die vastgehouden wordt als een isolatie dient. Kies voor gepaste kleding waarin je je goed kunt bewegen en die weersbestendig is. Windjack, regenjas, je snapt het wel.

  1. Bedek je hoofd

De makkelijkste manier om warmte te verliezen is via je hoofd. Helaas bestaat er nog geen muts die je compleet om je hoofd heen kunt doen, maar we kunnen wel improviseren natuurlijk. 😉 Zo doet een dikke sjaal om je nek al wonderen, is een hoofdband hartstikke hip of schaf een paar fuzzy oorwarmers aan.

  1. Houd je armen en benen warm

Niet alleen via je hoofd verlies je veel warmte: ook je armen en benen zijn een makkelijke manier om warmte te verliezen. Je fashionable shirtje met korte mouwen kun je beter in de kast laten hangen, maar zorg voor ademende kleding. Katoen houdt vocht vast en kun je dus beter vermijden. Draag een longsleeve met een jasje en ook handschoenen zijn een must om jezelf een beetje warm te houden.

  1. Drink, drink, drink!

Natuurlijk moet je sowieso genoeg drinken op een dag, maar in de hitte doe je dit eigenlijk automatisch. In de winter is het ook belangrijk om gehydrateerd te blijven, helemaal bij koud en droog weer. Als je zweet verdampt dit al snel waardoor je veel vocht kwijtraakt. Neem dus vooral die bidon mee voordat je de deur uitgaat.

  1. Warming-up en cooling-down

Get them muscles warmed up! Doe altijd een warming-up voordat je begint met sporten. Als je blessures wilt voorkomen is het belangrijk dat je spieren opgewarmd zijn en ook na het sporten moet een cooling-down niet worden vergeten. Heb je tijdens het sporten een laagje uitgetrokken omdat het te warm werd? Doe deze bij de cooling-down dan wel weer aan. Zo voorkom je dat je in één keer teveel warmte verliest en alsnog ziek wordt of een blessure oploopt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *