5 handige tips voor beginnende hardlopers 

Kijk: sommigen onder ons zijn al een kei in hardlopen. Ze doen het regelmatig en doen soms zelfs mee aan wedstrijden en marathons. Dan heb je nog een andere groep: de beginners. Diep van binnen wilt deze groep graag beginnen met hardlopen, maar hebben ze geen flauw benul waar ze moeten beginnen. Ook al zie je er soms uit als bambi op glad ijs, niet getreurd, wij helpen je en hebben vijf handige tips tips voor beginnende hardlopers.

Het is altijd spannend om iets nieuws uit te proberen en om nieuwe uitdagingen aan te gaan, maar dat maakt het juist zo leuk vinden wij. Je hebt er nog geen verstand van en je weet niet waar je moet beginnen. Ga de uitdaging toch aan en trek je hardloopschoenen maar alvast aan. Vergeet niet, dat je het eerste rondje niet gelijk als een marathonloper uit Kenia kunt rennen, maar bouw het rustig op.

1. Kies een realistisch doel

De eerste stap die je (figuurlijk) moet nemen, is het zetten van een realistisch doel. Zonder realistisch doel kom je nergens. Je kunt er niet in één keer goed in zijn. Hardlopen heeft tijd nodig en oefening baart kunst. Maak het voor jezelf niet te moeilijk en gun jezelf de tijd. Het heeft geen zin om vanaf nu elke dag te gaan rennen, je hebt ook rustdagen nodig en die moet jij jezelf gunnen en dat kan alleen doormiddel van een realistisch doel. Progress is the key. 

2. Bouw het langzaam op

Niemand kan de eerste keer veel kilometers volhouden, dat is onmogelijk (tenzij je Usian Bolt bent). Iedereen moet ergens beginnen. Ook de snelste en beste hardlopers zijn ergens beneden aan de ladder begonnen. De key is: opbouwen. Begin met het rennen en lopen van weinig kilometers en bouw dit langzaam op. Als jij je doel gelijk te hoog zet, zul je alleen jezelf teleurstellen als je dit niet haalt. “Ik ben gewoon geen hardloper”, jawel, je moet het alleen langzamer aandoen en realistisch blijven. Wees niet meteen teleurgesteld als je na een paar dagen nog geen resultaat ziet, het heeft zijn tijd nodig en het gebeurd niet in één zucht. Alleen zo houd jij het langer vol en kom je uiteindelijk dichterbij je doel.

3. Maak gebruik van muziek

Een muziekje in je oren tijdens het rennen maakt het hardlopen een stuk verdraagzamer. De eerste paar keren zul je namelijk hier en daar wat spierpijn voelen, maar als jij een lekkere beat op zet, zal het een stuk makkelijker gaan. Muziek is namelijk ontzettend motiverend. Daarnaast zorgt het voor een regelmatig ritme. Kies een liedje met een goede beat en jij rent iedereen er uit.

4. Wissel regelmatig tussen rennen en lopen

Wij zijn dan geen professionele hardloop coaches, maar wat de gouden tip is als jij wilt beginnen met hardlopen, is dat je moet afwisselen tussen rennen en wandelen. Focus op je voeten, in plaats van op de kilometers. Het is belangrijk dat jij tussen het rennen ook wat pauzes neemt om stukjes te wandelen. Tussenstops zijn ontzettend belangrijk voor beginners. Probeer eerst eens een paar weken een bepaald schema aan te houden die wisselt tussen hardlopen en wandelen. Zodra je dit vlekkeloos kunt volhouden, kun jij je schema langzaam gaan veranderen. It takes time. 

5. Neem een hardloop buddy 

Het is tegenwoordig niet moeilijk om een hardloopmaatje te vinden. Je hoeft maar naar buiten te kijken en je vindt er al één. Hardlopen met iemand anders is een stuk leuker dan in je eentje. Zorg dat je met iemand rent die jou motiveert en op hetzelfde niveau zit als jij, het is namelijk niet leuk als iemand steeds voor je uit rent. Of het nou een goede vriendin van je is of iemand die je hebt leren kennen in de sportschool, het maakt het hardlopen een stuk makkelijker en gezelliger.

Geloof ons, wij weten maar al te goed dat hardlopen soms een hele uitdaging kan zijn. Be patient, en wie weet zien wij jou ooit rennen bij de marathon in New York.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *