5 redenen waarom krachttraining voor mij de beste sport is

Ik was altijd een ontzettend a-sportief persoon. Liever lui dan moe, maar dat veranderde echt compleet toen ik krachttraining ontdekte. Nu vind ik het heel erg leuk om te sporten, en om mezelf uit te dagen steeds beter te worden. Ik sport meerdere keren per week met veel plezier en hoef mezelf ook een stuk minder vaak naar de sportschool te slepen. Niet alleen fysiek word je sterker, vooral mentaal! Maar waarom vind ik het nou zo effectief en leuk? Ik geef je 5 redenen!

  1. Geen perfecte hand-oog coördinatie nodig

Zelf had ik vroeger altijd een vrij grote hekel aan sporten, omdat ik gewoon een bedroevend slechte hand-oog coördinatie heb. Ik was dan ook goed in geen enkele balsport, altijd een drama bij gym. Maar toen ik een paar jaar geleden krachttraining ontdekte, kwam ik erachter dat dat een stuk beter gaat! Nou heb je natuurlijk wel een beetje coördinatie nodig om oefeningen met de juiste techniek te kunnen uitvoeren (working on it). Maar het is heel iets anders dan ballen moeten vangen of gooien, die dan altijd naast gaan.

  1. Competitie met jezelf, je gaat next level

In plaats van teamsporten of echte wedstrijdsporten, ga je bij krachttraining de competitie aan met jezelf. Het resultaat wat je krijgt hangt dus helemaal af van je eigen prestatie, niet van die van iemand anders. Soms is dat lastig als je een wat mindere dag hebt, maar als je een dag opeens veel meer kan dan eerst, dan heb je dat helemaal zelf gedaan!

  1. Je voelt je badass, letterlijk en figuurlijk sterker!

Zeker ook een heel belangrijk punt van krachttraining, naar mijn mening, omdat bijvoorbeeld cardio dit gevoel veel minder geeft. Door krachttraining krijg je spieren en word je sterk, en dat maakt je heel badass. Als je huisgenoot/familielid/vriend/vriendin een pot niet open krijgt, reken maar dat het jou wel lukt. En als er gesjouwd moet worden, dan kun jij dat. Geen mannen meer nodig!

  1. Heel veel variatie in training, full body work-out

Je kunt natuurlijk elke keer dat je gaat dezelfde oefeningen doen met hetzelfde aantal herhalingen, maar 1. dat is nogal saai en 2. dat staat je progressie in de weg. En er is zo veel meer! Je hebt ontzettend veel spieren in je lichaam, en voor elke spiergroep zijn er een hoop oefeningen. Dan kun je ook nog kiezen tussen grote (compound) oefeningen en kleinere (isolatie) oefeningen, en of je voor veel of weinig herhalingen gaat en dus voor veel of weinig gewicht. Daarnaast kun je ook nog variatie aanbrengen door deels met gewichten en deels met je eigen lichaamsgewicht te trainen. Een hoop opties dus!

  1. Je lichaam wordt er mooi geshaped van

Buiten dat het leuk is om te doen, is het resultaat wat je krijgt van krachttraining ook helemaal de moeite waard. Je wordt er als vrouw niet bulky of mannelijk van (daar zul je echt wel wat meer voor moeten doen dan alleen een beetje krachttraining), maar je krijgt er juist een heel mooi gevormd lichaam van. Strakke benen, mooie ronde billen, strakke armen en een platte buik. En het hebben van wat meer spiermassa is ook nog eens heel gunstig voor je verbranding, omdat spieren meer energie verbruiken dan vet.

Nog nooit krachttraining geprobeerd? Ik raad het aan om het écht een keer te proberen! En als je het nou nog een stap te ver vindt om in je eentje in het krachthonk te gaan staan, ga dan met een sportmaatje of volg een lesje bodypump. En als dan je badass gevoel op begint te komen, dan is het tijd voor het krachthonk!

Minke @minkeswayoflife is student farmacie en al jaren heel geïnteresseerd in gezonde voeding en fitness. Momenteel is ze bezig met haar Fitness Journey om fitter en sterker te worden, en ze neemt je graag mee in dit proces. Hiervoor is ze meerdere keren per week aanwezig in het krachthonk en kookt ze graag gezonde, maar vooral ook lekkere maaltijden om het zo leuk mogelijk te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *