5 positieve manieren waarop yoga je geest beïnvloedt

Hoewel veel mensen tijdens yoga de voordelen voor hun fysieke gezondheid ervaren, is het net zo goed een reden om van yoga te houden, vanwege de geestelijke voordelen. In de afgelopen jaren zijn yoga en andere soortgelijke oefeningen van het lichaam, een ​​aandachtspunt geweest voor onderzoekers op het gebied van psychologie. Waarbij ze de voordelen ervan onderzochten bij personen die werken aan het verbeteren van hun psychische welzijn.

Yoga wordt daarom steeds meer toegepast in het bedrijfsleven, maar ook in ziekenhuizen en revalidatiecentra. Laatst sprak ik een rechercheur bij de politie waar het uitoefenen van yoga juist gestimuleerd wordt voor het verbeteren van de lichamelijke en vooral de geestelijke gezondheid. Er zijn talloze studies en onderzoeken die bewijzen dat yoga helpt bij het verminderen van stress, angst, slapeloosheid, depressie en vele andere psychische problemen. (1)

Er wordt ook beweert dat ademhalingsoefeningen tijdens yoga het zenuwstelsel kalmeren. In het algemeen nemen we dan de tijd om onszelf te resetten. Hierdoor krijgt je geest de kans om zich te herstellen. Zeker in ons drukke bestaan, waar we soms deze ruimte missen, zijn yoga en meditatie voor mij een essentiële basis in mijn lifestyle geworden. Door yoga en door de opgedane kennis tijdens mijn Pre Teacher Training, bij De Nieuwe Yogaschool, ervaar ik zelf deze psychologische eigenschappen die door yoga ontwikkelt worden.

1. Mindfulness

Veel van de yoga-oefeningen richten zich op het gebruik van de adem als de belangrijkste gids door de bewegingen. Dit geeft ons de ervaring om ons af te stemmen op het huidige moment en ons algemene bewustzijn te vergroten. Veel yogadocenten moedigen hun studenten ook aan om het oordeel over zichzelf los te laten en te accepteren waar ze zijn in hun oefening. We leren zo om bewust te zijn van onszelf en ons  lichaam en geest staan volledig met elkaar in een voelbare verbinding. Dit uit zich zowel op de mat als in mijn dagelijkse leven.

2. Zelfcompassie

Omdat yoga toewijding vereist, leert het ons het belang in te zien van zelfzorg en eigenliefde. Samen met het loslaten van het oordeel moedigt het ons aan om lief te hebben waar we zijn en wie we zijn. Yoga leert ons te waarderen dat we allemaal perfect onvolmaakt zijn en het leert ons de diversiteit te omarmen die we elke dag naar onze yogalessen brengen. We leren onszelf aan te moedigen om op een niet-oordelende en accepterende manier voor onze geest, lichaam, emoties en spiritualiteit te zorgen.

3. Veerkracht

Yoga leert ons om een ​​stapje terug te doen, ons ego los te laten en vast te houden aan onze doelen. De beste manier om je yoga uitvoering te verbeteren, is door geduldig te zijn, vooral voor degenen die net aan het begin van hun training zijn. Het is een uitdaging om vergelijking los te laten, maar het kost tijd om een ​​sterke yoga uitoefening op te bouwen en dat leren we onderweg. Het proces maakt me steeds stabieler en brengt me meer in balans. Hoe meer ik in balans ben op de mat, hoe meer ik geestelijk in balans ben. Dit gaat voor mij dus hand in hand en leert ons om door moeilijke houdingen heen te ademen, net zoals we zouden doen door de uitdagingen van het leven. We leren stil te zijn in tijden van ongemak en door te ‘ademen’ op de momenten wanneer we het het meest nodig hebben.

4. Inzicht

Een van de meest indrukwekkende eigenschappen die yoga te bieden heeft, is de waardering dat je altijd leert en groeit. Yoga geeft je de gelegenheid om intenties voor je oefening te pauzeren, te reflecteren en vast te stellen, die parallel lopen met je levensintenties. Je checkt voortdurend met jezelf en vraagt ​​jezelf af wat je op dat moment nodig hebt. Yoga moedigt ons aan om altijd te werken aan de best mogelijke versie van onszelf, maar tijdens het proces ruimdenkend en openhartig te blijven.

5. Doel

Ik sta door yoga meer in verbinding met mezelf, wat me het gevoel geeft dat ik deel uitmaak van iets groters. Dit voelt voor mij niet ‘zweverig’, maar geeft mij juist sturing naar waar ik naartoe wil en waardoor ik een enorme drive heb om mijn innerlijke rust en geluk na te streven. Ik sta continue in verbinding met wat er nu speelt en waar ik naar toe ga. Die me onderweg herinnert aan de elementen van dankbaarheid en levendigheid. Spiritueel zijn betekent voor mij ‘slechts’ in verbinding staan met wat er vanbinnen gebeurt en door yoga kan ik daar de ruimte creëren om er goed naar te luisteren, het is mijn innerlijke kompas.

  1. bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16740317, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4784068

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *